וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק כ-10 אחוזים מהחרדים התגייסו בשנים 2021-2019

עודכן לאחרונה: 10.5.2023 / 12:06

זה הנתון שהציג צה"ל בדיון ועדת המשנה של חוץ וביטחון בכנסת ברקע יוזמת הממשלה להוריד את גיל הפטור. לפי הצבא, כיום משרתים כ-3,000 חרדים. בדיון נחשף שלא בפעם הראשונה כי מאות מתגייסים יצאו בכלל בשאלה, אבל נחשבים לחרדים בהגדרות החוק כשהם מתגייסים

בוידאו:הכנסת חוזרת: התקציב, חוק הגיוס, ועתיד הרפורמה המשפטית. יקי אדמקר בכנסת 01.05.23/יקי אדמקר

לפי נתונים שהציג הבוקר (רביעי) תת אלוף אמיר ודמני, ראש חטיבת תכנון ומנהל כוח האדם באכ"א, בדיון בועדת המשנה של ועדת חוץ וביטחון למשאבי אנוש בצה"ל בראשות ח"כ אורנה ברביבאי עולה כי בין השנים 2019 ל-2021 התגייסו כ-1,200 חרדים בשנה, מתוך כ-12 אלף מיועדים לשירות בצה"ל. מדובר ב-10% בלבד בשנים אלה. "ישנה יציבות בגיוס חרדים", אמר ודמני בדיון.

בנוסף, כ-63 אלף חרדים בני 26-18 זוכים כיום למעמד מיוחד. לפי צה"ל, בצבא משרתים כיום כ-3,000 חרדים. הנתונים מתפרסמים ברקע יוזמת הממשלה להוריד את גיל הפטור לבעלי מעמד "תורתו אומנותו" מגיל 26 לגיל 23 או 21 ובכך לשלבם בקצב מהיר וגדול יותר בשוק התעסוקה.

עוד עולה כי בשנה האחרונה בוטל מעמד מיוחד ל-900 צעירים חרדים, לרוב בגלל שהפרו חלק מהמגבלות החוקיות שחלות עליהם, כמו מגבלת יציאה מהארץ. עם זאת, רק 10% מהם התגייסו לצה"ל לאחר ביטול המעמד. בדיון אף נטען כי בעלי מעמד "תורתו אמנותו", שמחויבים ל-45 שעות לימוד שבועיות, מצהירים על כך - אך הצבא אינו אוכף זאת ומוודא כי הם אכן לומדים את כל השעות הנדרשות.

תלמידי ישיבות באים לקבל פטור, לשכת הגיוס תל השומר, 28 בנובמבר 2018. ראובן קסטרו
תלמידי ישיבות בכניסה ללשכת הגיוס/ראובן קסטרו

במענה לשאלה של ח"כ גלעד קריב (העבודה) בצה"ל הודו כי חרדים שלמדו בישיבה, יצאו בשאלה והתגייסו מאוחר יותר לשירות צבאי הם תחת הגדרה של "חרדים" לפי החוק. ודמני אמר כי אינו יודע במדויק כמה מתוך ה-1,200 מתגייסים בשנה עונים להגדרה זאת אך הוסיף כי הוא מעריך שמדובר במאות.

בחודש שעבר דנו בממשלה על מתווה הגיוס החדש, לפיו גיל הפטור מגיוס לצה"ל ירד מ-26 לגיל נמוך משמעותית - 23 או 21, כך שהחרדים שאינם מתגייסים יוכלו להשתלב בשוק התעסוקה בגיל מוקדם יותר. במקביל, יתווספו מילארדי שקלים לחיילים בשירות סדיר ובמילואים. ההצעה צפויה לכלול גם יעדי גיוס לחרדים בצה"ל, אך לדרישת החרדים אלה ייקבעו בהחלטת ממשלה, כך שיהיה ניתן להקטין אותם בהחלטה חדשה אם לא יעמדו ביעדים בסוף כל תקופה.

עם זאת, לאחר ביקורת ציבורית רבה, בשבוע שעבר ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לראשי הקואליציה כי הוא "לא רואה אפשרות לקדם כעת את מתווה הפטור מגיוס לצה"ל". נתניהו הסביר לראשי המפלגות החרדיות: "אין לי רצון להיכנס לעימותים ציבוריים חדשים בשלב הזה". עם זאת, למרות דברי נתניהו - עד כה החרדים לא השיבו תשובה נחרצת לשאלה האם יסכימו לסגת מההתחייבות בהסכמים הקואליציוניים לפיה יש לקדם את המתווה קודם לאישור התקציב בסוף חודש מאי הקרוב.

המתנגדת העיקרית לדחיית החקיקה היא סיעת אגודת ישראל שבראשה עומד השר יצחק גולדקנופף. האחרון הבהיר בישיבה כי הסיעה ממתינה להכרעה סופית של מועצת גדולי התורה בסוף השבוע הקרוב. בקואליציה מעריכים כי אם אגודת ישראל תאשר את הדחייה, גם דגל התורה וש"ס יישרו קו ויסכימו לכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully