וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בממשלה מציעים להוריד את גיל הפטור לחרדים; גורם צבאי בכיר: בתמורה לתגמול למשרתים

עודכן לאחרונה: 16.4.2023 / 19:46

רה"מ כינס ישיבה מיוחדת שעסקה בנושא, ללא השתתפות הסיעות החרדיות. המשתתפים דנו בהורדת גיל הפטור מ-26 ל-23 או 21, כך שהחרדים שאינם מתגייסים יוכלו להשתלב בשוק התעסוקה בגיל מוקדם יותר. בנוסף, לפי ההצעה, השירות לחיילים בעורף יקוצר לשנתיים

בוידאו: גנץ על המתווה המסתמן של חוק הגיוס: "סכנה לצבא העם בעתיד"/ללא

ראש הממשלה בנימין נתניהו מכנס היום (ראשון) ישיבה שתעסוק בסוגיית הפטור לחרדים מגיוס לצה"ל. בישיבה משתתפים שר הביטחון יואב גלנט, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שר המשפטים יריב לוין, השר המקשר דודי אמסלם ויו"ר הקואליציה אופיר כץ. המשתתפים דנים במתווה חדש, לפיו ירד גיל הפטור מגיוס לצה"ל מ-26 לגיל נמוך משמעותית - 23 או 21, כך שהחרדים שאינם מתגייסים יוכלו להשתלב בשוק התעסוקה בגיל מוקדם יותר.

במקביל, יתווספו מילארדי שקלים לחיילים בשירות סדיר ובמילואים. ההצעה צפויה לכלול גם יעדי גיוס לחרדים בצה"ל, אך לדרישת החרדים אלה ייקבעו בהחלטת ממשלה, כך שיהיה ניתן להקטין אותם בהחלטה חדשה אם לא יעמדו ביעדים בסוף כל תקופה. המתווה שנועד לתת מענה לתלמידי ישיבות ש"תורתם אומנותם" כולל גם קיצור שירות לשנתיים חיילים עורפיים שאינם בעלי תפקידים ייחודיים, וכן הגדלת שכרם של כלל המשרתים בצה"ל או אלה שישרתו יותר בהתאם לרצונם.

שר הביטחון לשעבר בני גנץ והרמטכ"ל לשעבר ח״כ גדי איזנקוט בהצהרה לתקשורת 16 באפריל 2023. אלעד מלכה, אתר רשמי
"הצעה מסוכנת". גנץ ואיזנקוט, היום/אתר רשמי, אלעד מלכה

ראשי המחנה הממלכתי, הרמטכ"לים לשעבר, יו"ר המפלגה בני גנץ וח"כ גדי איזנקוט תקפו את מתווה חוק הגיוס של הממשלה: "יש סכנה לצבא העם בעתיד - במקום עם בונה צבא בונה עם - אנחנו נקבל פה צה"ל בע"מ", אמר גנץ. איזנקוט הוסיף: "למהלך שפוטר חלקים רחבים משרות תהיה השפעה על כלל המשרתים.
אסור שמציאות פוליטית וצורך זמני יביאו לפגיעה בביטחון המדינה וצה"ל כצבא העם".

השניים הציגו תכנית חלופית אותה כינו "שירות ישראלי". על פי עקרונותיו, גנץ ציין כי בתהליך שיימשך עשור, יש "לפתוח מנעד רחב של אפשרויות שירות שיהיה בבסיסו שוויוני ויקפיד על הוגנות לאלו המסתכנים יותר והמשרתים זמן ארוך יותר". לדברי שר הביטחון לשעבר, "המתווה ישמור על ערך לימוד התורה, וכל חברה תשמור על ערכיה כולל החברה הערבית. מנעד השירות יאפשר לכל אחד למצוא את השירות הנכון למדינה, לחברה ועבורו".

בליכוד הגיבו לדברי גנץ ואיזנקוט ואמרו כי "נכון לעכשיו אין הסכמות בעניין חוק הגיוס". בהודעת המפלגה נכתב כי "בכל מקרה, הצעת צה"ל שעומדת על הפרק דומה להצעתו של בני גנץ, ושונה קודם כל בכך שהיא כוללת את קיצור השירות, העלאת שכר משמעותית ללוחמי צה"ל, והטבות כלכליות ליוצאי צבא ומשרתים במילואים".

עוד בוואלה!

"כל רגע משהו יכול להתפוצץ": היחידה שמנטרלת מטענים בלב מעוז המחבלים

לכתבה המלאה
חייל נח"ל חרדי. יעקב נחומי, פלאש 90
חייל חרדי/פלאש 90, יעקב נחומי

בתגובה לפרסום המתווה גורם צבאי בכיר הבהיר כי אם תהיה "הוקרה" למשרתים - עמדת צה"ל בעניין תהיה שהאיזון כיום לא יופר. "עמדת צה"ל באשר לגיל הפטור 23 - לא מפר איזון, כאשר יש הוקרה למשרתים", אמר הגורם. "צה"ל הוא צבא העם ואסור להפר איזון בגיוס כלל האוכלוסיות כולל חרדים, צה"ל ימשיך לפתח מסלולים יחודיים לחרדים. יש חשיבות לקדם את מודל החובה הדיפרנציאלי בפני עצמו והוא חלק מהתוכנית הרב השנתית".

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, מסר בתגובה למתווה: "הגיע הזמן לשוויון בנטל לכולם.
לא צריך שם המצאה ושום פטנט. כל צעיר בגיל 18 צריך להתגייס לשירות צבאי או אזרחי: יהודים, מוסלמים, דרוזים, צ'רקסים כולם צריכים לשרת את המדינה. אין יותר פראיירים ולא יהיו יותר פראיירים. אנחנו לא יכולים לשאת עוד את המצב הקיים מבחינה כלכלית, חברתית וביטחונית".

ב-2017, ברוב של שמונה מתוך תשעה שופטים, פסל בג"ץ את הסדר הפטור לחרדים וקבע שהחוק שמאפשר את הסדר "תורתו אומנותו" יבוטל כעבור שנה ממתן פסק הדין. מאז, אף ממשלה לא הצליחה לקדם הסדר חדש במקומו ובכל פעם הוגשו מטעמה בקשות לדחיית פסק הדין שמשמעותן היה להאריך את תוקפו של חוק הגיוס. בקרוב, צפוי לפוג תוקפו של החוק, ועל הקואליציה לקדם לו פתרון מחדש. תחילה החרדים דרשו לחוקק פסקת התגברות כדי שתיתן מענה מול בג"ץ שיתקשה לפסול את ההסדר, אך בשל הקפאת הרפורמה המשפטית - אפשרות זאת בינתיים הוסרה מסדר היום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully