פלוגת סייפן של יחידת יהל"ם. דובר צה"ל
פלוגת סייפן של יחידת יהל"ם/דובר צה"ל

"כל רגע משהו יכול להתפוצץ": היחידה שמנטרלת מטענים בלב מעוז המחבלים

עודכן לאחרונה: 15.4.2023 / 7:44

פלוגת סייפן הוקמה בשנת 2016 לטיפול בלוחמה לא קונבציונלית, אך בשנים האחרונות היא מסייעת לשב"כ לפצח את תעלומות מטעני החבלה ברחבי יהודה ושומרון. הלוחמים מנטרלים את אמצעי הלחימה ומובילים למקור שייצר אותם

פלוגת סייפן הוקמה כיחידה מבצעית בשנת 2016 בתוך יחידת יהל"ם של חיל ההנדסה במטרה להוות כוח מקצועי לטיפול בנשק לא קונבנציונלי (אטומי, ביולוגי או כימי) בשגרה ובחירום. עם זאת, בשנים האחרונות, הפלוגה הפכה להיות כוח מומחה עבור השב"כ בפיצוח תעלומות בשטחי יהודה ושומרון אודות התפתחות ייצור מטעני חבלה ואמצעי לחימה נוספים.

על היחידה שייעודה המרכזי הוא להיערך למלחמה בה אויבי ישראל ינסו לאתגר את החזית והעורף בחומרים לא קונבנציונליים מפקד משנת 2019 רס"ן ד' בן ה-42, שבשנים האחרונות מתח את יכולות הפלוגה לקצה. "אנחנו יודעים לטפל בחבלה מכל מיני סוגים. מחפץ חשוד, מטען השלכה ומאולתר או מטען מתוחכם מאוד ולנטרל אותם. בגלל ההתמחות המיוחדת שלנו נרצה דווקא להבין מי ייצר את האמצעים האלה, מי שרשרת האנשים שעומדת מאחורי זה, ולא ישר לפוצץ", הסביר ד' בריאיון בלעדי לוואלה. "זה שינוי מדיניות - גם להבין מה קרה בזירה, מי אחראי לפעילות הזו ולהביא ראיות מעומק השטח הפלסטיני כדי לסייע בחקירה ולהעמיד אנשים לדין".

בחודש מאי 2022, בשעה 22:00 שב"כ הודיע על כוונה לפשוט על מבנה בכפר הפלסטיני ראפאת הממוקם בשומרון, כ-38 ק"מ מדרום-מערב לשכם ולא הרחק מהיישוב עלי-זהב. המידע המודיעיני הצביע על פעיל טרור שמתכוון לפתח מטעני חבלה, לאחר שקיבל מידע מפעילי טרור בסוריה, ולהפעיל אותם באזור נגד ישראלים. לוחמי סייפן, שבדיוק חגגו במסעדה את יום ההולדת של מפקד הפלוגה, הבינו שהם צריכים לקפל את החגיגה ולהתארגן לפעולה, כדי לאסוף ראיות בשטח בשביל הפללת החשוד.

"אנחנו סורקים את הבית, ולא מוצאים שום דבר שקשור להרכב חומר נפץ", שחזר מפקד הפלוגה. "אנחנו מסמנים שאנחנו לא מוצאים כלום, אנשי השב"כ בודקים, ומביאים עוד מידע. יש לחשוד מאפייה סמוך לבית שבו הוא מכין כנאפה. מסתבר, כשהוא מסיים את הכנאפה, על אותו שולחן עבודה הוא מכין חגורות נפץ". פעילי הטרור מכנים את סוג החגורות האלה "אם השטן".

פלוגת סייפן של יחידת יהל"ם. דובר צה"ל
הלוחמים משתמשים באמצעים מתקדמים לאיתור ונטרול המטענים/דובר צה"ל

בחיפוש בבית העסק מצאו הלוחמים מתחת לשולחן חומרים מסוכנים, אחד מהם שלף ערכת בדיקה, ותוך דקות סימן לאנשי השב"כ שנסגר המעגל - ליד הקמח החזיק המחבל מי חמצן ברמה גבוהה. "אנחנו מבצעים את הבדיקה הראשונה בשטח, אחר כך אוספים עוד ראיות שמעלים את החשד ומעבירים לבדיקה מעמיקה במעבדה שקובעת סופית מה הם החומרים. במקרה הזה לצד חומר החבלה הם איתרו גם מי ורדים, וסוכר - היו בחומר הנפץ שהוא ייצר עשרה מרכיבים של כנאפה".

מפקדי הפלוגה מתפארים במפקדה חדשה ומתקני אימונים מתקדמים מאוד שמאפשרים ללוחמים במסגרת מסלול ההכשרה לשמור על רמת כשירות גבוהה. הכשירות נשמרת לקראת שלל תרחישים הכוללים הפעלות של רחפנים מהירים, רובוטים מסוגים שונים, אמצעי לוחמה אלקטרונית וציוד מתקדם מסווג נוסף שמאפשר להם להוביל משימות באיתור וטיפול חבלה באזור יהודה ושומרון.

בראשית שנת 2022 הוקפצה הפלוגה לכפר בורקה באזור השומרון, לא הרחק מציר העלייה חומש. פעילי הטרור באזור הקשו מאוד על הסיורים בגזרה באמצעות מטעני דמה מתקדמים מאוד, את חלקם הם הסתירו בתוך מבנים סמוך לכביש 60 המרכזי. "כוחות תגבור של צה"ל במרחב בדקנו מבנים וברגע שהם זיהו מטעני דמה, הם הקפיצו אותנו", סיפר ד'. "פעילי הטרור רוצים לראות אותך מסתבך מרחוק, חושף חיילים לאיומים ואז הם מסוגלים לירות עליך".

"אתה גם אף פעם לא יודע שזה מטען דמה עד שהבדיקה לא מסתיימת. מבחינתך כל רגע מישהו יכול להפעיל את המטען. זה תהליך ארוך ומורכב לפרק דבר כזה וכל פעם יש לך כאבי בטן איך לטפל באירוע, לשלוח לוחמים או באמצעות רובוט", הסביר רס"ן. "המחבלים מצפים שנבוא עם הרבה כלי רכב ולוחמים, אבל שלחנו למקום רחפן כדי לסרוק את המבנה מרחוק. לאחר מכן הכנסנו למבנה רובוטים, כולל שימוש באמצעים מתקדמים שלא נפרט עליהם".

פלוגת סייפן של יחידת יהל"ם. דובר צה"ל
"הצלחנו לקשור את המטענים לחבל ופשוט לגרור אותם מחוץ למבנה"/דובר צה"ל

באירוע אחר הפגינו לוחמי היחידה יצירתיות כדי לטפל במטען מסוכן. "הניחו דגל עם חפץ חשוד על גבעה סמוך ליצהר, לא הרחק מהישיבה. הבאנו רחפן שהטיל חבל על הדגל, וגררנו אותו לאורך 200 מטר לנקודה שבה רצינו לטפל בו עם רובוט", שחזר ד'. "בזמן הזה המחבלים מתצפתים עלינו ומצפים שנסכן חיילים".

לדברי ד', זירות כאלה מזכירות את דרום לבנון, כשכל המטענים מחוברים זה לזה במערכת הפעלה אחת. "זה כמו בסרטים ומה שחסר שם זה רק חומר נפץ", אמר. "במקרה דומה, הצלחנו לקשור את המטענים לחבל ופשוט לגרור אותם מחוץ למבנה, טיפלנו בארבע זירות כאלה בשנה האחרונה". עוד אמר הרסן: "הוצאנו להם את החשק לייצר עוד זירות כאלה, הצלחנו יחד עם השב"כ גם לאתר לפי הראיות את מי שייצר את מטעני הדמה האלה. שמונה חודשים לא היו אירועים מהסוג הזה ולאחרונה הרעיון דילג למקום אחר".

היכולת המבצעיות של פלוגת סייפן לא נעלמו מהפיקוד הבכיר בחיל הנדסה קרבית ובשב"כ והם נשלחו לקורס להעלאת הכשירות והמיומנות בנאט"ו במטרה לדייק את איסוף הראיות מהשטח כמו דגימות חומרים מסוכנים, טביעות אצבע, ושרידי DNA. הלוחמים גם השתתפו במאמץ של חשיפת פעילי טרור מהאינתיפאדה השנייה, שניסו להקים תשתית צעירה בניסיון ללמד אותם להקים מעבדות חבלה בלב קלקיליה.

"אחד מחברי החוליה נעצר. החברים שלו, העריכו שהוא נשבר בחקירה ומיהרו לנקות את כל הזולה שבנו לעצמם בקומה רביעית בבניין נטוש עם כורסאות ודגלים", אמר ד'. "הגענו למבנה עם סיירת גולני, התחילו הסריקות במקום, אין לך יותר מדי זמן וכל דקה היא קריטית לפני שיתחילו יריות, אבל לא מצאנו כלום. פתאום אנחנו רואים את מפקד הפלוגה של גולני עומד ליד מטען חבלה, דמוי מטף כיבוי אש, שהוסתר היטב והיה קשה לראות אותו, הם כנראה שכחו אותו מאחורי בלוני הגז ולא הספיקו להעלים גם אותו".

פלוגת סייפן של יחידת יהל"ם. דובר צה"ל
"פעילי הטרור רוצים לראות אותך מסתבך מרחוק, חושף חיילים לאיומים ואז הם מסוגלים לירות עליך"/דובר צה"ל

ד' המשיך לשחזר את האירוע במבנה שננטש: "סימנתי למ"פ שיש לידו מיכל שנראה כמו מטען חבלה. הוא עמד די רגוע וסימנתי לו לצאת החוצה. הפעלנו חסימה אלקטרונית למנוע הפעלה של המטען והעלנו לקומה את הרובוט. לא בכל מקרה נפוצץ, כי אנחנו בלב אזור מאוכלס, אפקט הפיצוץ עם בלון גז הוא מאוד גדול, ואין סיכוי שתפנה את כל המרחב. אם תפוצץ יהיו הרבה נפגעים, ואם תפנה את המרחב יהיו הפרות סדר מטורפות בחוץ. השעה הייתה כבר 6:00 בבוקר, ובמקרה הזה המטף היה ריק. הבנו את זה בשלב מאוחר בגלל מגבלות מסוימות, אבל הם עשו טעות אחת - לא ניקו את המטף עד הסוף ועזרו לנו להבין מה קרה שם ומי אחראי. הדוח הועבר לפרקליטות ועל בסיס זה הפעיל הורשע ונכנס לכלא".

למרות הפעילות האינטנסיבית ברחבי יהודה ושומרון והאימונים המפרכים, מתגאים בפלוגת סייפן במעורבות שלהם במבצע "תנין הפוך", שנחשף בסוף שנת 2021. מודיעין מדויק של השב"כ שחשף את תשתית הטרור הגדולה ביותר מאז האינתיפאדה השנייה, שכללה מעבדה לייצור סדרתי של מטעני חבלה רבי עוצמה. הימ"מ עצר ברגע האחרון חוליית טרור בכפר בידו עם חגורות נפץ שהתכוונו לפוצץ בירושלים. "בהתחלה הימ"מ מצא שישה ק"ג חומר נפץ בתוך באר, לאחר מכן דובדבן עצרו את מי שייצר את המטען בברוקין. השב"כ אסף עוד חומר ואמרו לנו שהולכים לאתר את מי שמכר את החומרים המסוכנים לייצור המטענים", סיפר מפקד הפלוגה.

בפשיטה הראשונה על ביתו של החשוד היחידה לא איתרה שום סימן לחומרים מסוכנים ובמקביל התנהלה פשיטה נוספת, רחבה יותר, על החנות למוצרי חקלאות שבבעלותו. "החנות מלאה בחומרים וקופסאות ואנחנו עוברים אריזה אריזה ומחפשים חומר שאסור להחזקה במקום, ולא מוצאים כלום", נזכר ד'. "אוספים טלפונים, מחשבים, מסמכים וחשבוניות, מריצים דגימות של חומרים ולא מאתרים כלום. אנשי השב"כ מתעקשים, עושים סוג של מעשה קסם ומגלים מבנה נוסף, סוג של מחסן צדדי. פותחים את הדלת ורואים מכלים. דוגמים מכל ראשון - ומדובר במכל מי חמצן באיכותת גבוהה מחוץ לפקודה של מה מותר להחזיק בעזה וביהודה ושומרון".

פלוגת סייפן של יחידת יהל"ם. דובר צה"ל
"מבחינתך כל רגע מישהו יכול להפעיל את המטען"/דובר צה"ל

"מה שנתפס אלו 350 ליטרים במספר מכלים, עד עכשיו מתווכחים אם אפשר היה לייצר ממנו 1000 ק"ג חומר נפץ או 4000 ק"ג. כך או כך מדובר בכמות מטורפת. מאותו הרגע אנחנו עסוקים בלאסוף כמה שיותר פרטים כדי להפליל את כל מי שמעורב כולל את הישראלי שמכר לו את הסחורה המסוכנת. הדגימות שלנו הלכו למעבדה שמגלה דימיון רב בין המטענים שמצאו ביעדים הנוספים. שזה אומר בגדול שסייענו לחבר בין החוליות שכללו 56 פעילי טרור. אחר כך הגיעו מחמאות על הדיוק והפעילות שלנו בשטח. מהפרקליטות אבל גם מהרמטכ"ל שהציג את הדוחות שלנו לפורום המטה הכללי. זו גאווה גדולה לכולנו".

על אף גודל ההישג, עיניי לוחמי סייפן נשואות לעבר האיום המתהווה במחנה פליטים ג'נין. "מהרגע שנכנסת למרחב הזה אתה סופר שניות. כמות אמצעי הלחימה והמטענים - בכניסה אחת לעיר אתה יכול לספור 200 פיצוצים מסביב לכוחות", אמר ד'. "כל אחד כזה זה מטען השלכה או מאולתר שיכול להרוג, מטעני הבשלה בתוך צמיגים בוערים, מחסומים ממולכדים ועוד - הם הגיעו שם לייצור סדרתי. חלק מהמטענים נשלטים מרחוק על ידי שלט מאולתר של שער או מערכת הפעלה שקנו והבריחו. ברור לנו שבכל פעילות שם יש סבירות גבוהה שנתקל במטען, לכן אנחנו משקיעים הרבה מאמץ בתכנון הפעולה שלנו וניתוח השטח. אנחנו חייבים להיות מקצועיים ומדויקים באיסוף הנתונים. אף אחד לא מזלזל בחמושים בג'נין, הם לומדים מתחקירים ומשתפרים".

לוחמי היחידה משקיעים חלק ניכר מהזמן שלהם באימון על לוחמה לא קונבנציונלית בשטח מדינת ישראל ובעומק שטח האויב, בדגש על לבנון. אחד התרחישים הוא ניסיון של חיזבאללה להפעיל חומר לחימה כימי שנועד לנטרל כוחות ולפגוע עד מוות. על פי נתוני צה"ל, המשטר הסורי הפעיל במאות מקרים בשנים האחרונות חומרי לוחמה כימית נגד אזרחיו ופעילי הג'יהאד האלסאמי. לכן, לא ניתן להוציא מכלל אפשרות את ההערכה כי לא יהסס להשתמש באותן השיטות גם נגד צה"ל בזמן הסלמה ביטחונית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully