וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברקע תחזית הירידה בדירוג האשראי: ועדת הכספים התכנסה כדי לדון בתקציב

עודכן לאחרונה: 16.4.2023 / 14:04

בצל הורדת אופק דירוג האשראי ב"מודי'ס", החלו הדיונים על תקציב המדינה. שר האוצר הגיע, אך לא התייחס לתחזית. לדבריו, "המשק הישראלי חזק". יו"ר הוועדה אמר בפתח הדיון: "בתקופה האחרונה שמה של ישראל לא יצא לטובתה בעולם"

ועדת הכספים בכנסת פתחה הבוקר (ראשון) את הדיונים על תקציב המדינה, ברקע הורדת אופק דירוג האשראי של סוכנות "מודי'ס". שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' הגיע לדיון, ואמר: "בעניין התקציב לא צריכה להיות אופוזיציה וקואליציה, יכולים להיות ויכוחים על סעיפים, אבל ככל שהדיון יהיה מקצועי וענייני יותר, הוא יביא תוצאות טובות יותר. אשתדל להיות כאן ובכל הוועדות ככל שניתן, כדי לתת מענה למה שצריך. בסופו של דבר תקציב טוב, רפורמות חיוניות למדינת ישראל ולאזרחיה. המשק הישראלי חזק".

יו"ר הוועדה, משה גפני, מתח ביקורת על ניהול לוח זמני אישור התקציב, ואמר כי "הבאתם תקציב לשנתיים, עם חוק ההסדרים הגדול ביותר, בפרק זמן מאוד קצר, של פחות מחודשיים. לא היה היקף כזה, בטח לא בתקופה קצרה כזו". עוד הוסיף גפני: "בתקופה האחרונה שמה של ישראל לא יצא לטובתה בעולם, היה חשש שהדירוג ירד, אני שמח שהדירוג לא ירד, אמנם נתנו תחזית יציבה במקום חיובית, אבל זה מעיד שהמשק והכלכלה חזקים".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מציג את תקציב המדינה והתוכנית הכלכלית לשנים 2023-2024, באולם בבניין ג'נרי, בנק ישראל 7, ירושלים. רוני כנפו
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'/רוני כנפו

במהלך הדיון פרץ ויכוח בוועדה כשהממונה על התקציבים במשרד האוצר, יוגב גרדוס, אמר כי יש לדחוף את הגברים החרדים לעבוד "קטפנו את הפירות של הכניסה של הנשים החרדיות ב-20 השנה האחרונות, הגברים החרדים זה הפוטנציאל הגבוה ביותר כרגע למשק, אנחנו מזהים סטגנציה אבל יש לנו צעדים שונים בתחום", הסביר.

בעקבות דבריו התפתחו חילופי דברים בין יו"ר ישראל ביתנו לחבר הכנסת ינון אזולאי (ש"ס). סמוטריץ' התייחס לאמירה ואמר כי "הדברים מובאים לא כביקורת, אלא מתוך רצון להגדיל את שיעור ההשתתפות ולהעלות את הפריון לטובת כולם, הממשלה הזו יכולה לעשות דברים שאחרים לא עשו. אנחנו יכולים להעלאת החתך לטובת כולנו, אתם מכירים את עמדתי לעניין לימוד התורה - מי שלומד לומד, ומי שלא יכול להשתלב בשוק התעסוקה".

אמש דחו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר את התחזית שהציגה מודי'ס, ומסרו כי "כלכלת ישראל יציבה ואיתנה ובעזרת השם תישאר כזאת". על אף שתחזית הסוכנות התבססה על ההשפעות והשינויים המוצעים במערכת המשפט במסגרת המהפכה המשפטית, השניים כלל לא התייחסו בדבריהם לרפורמה שמתכננת ממשלתם להעביר. בדבריהם אמרו כי מודיס "אינה מכירה את הכלכלה הישראלית".

בחודש שעבר אושר חוק התקציב בקריאה ראשונה ברוב של 63 תומכים מול 55 מתנגדים. התקציב יעמוד ב-2023 על 484 מיליארד שקלים, וב-2024 על 514 מיליארד שקלים. על אף שהתקציב אושר בממשלה, החוק שהונח על שולחן הכנסת לא כולל את מיליארדי הכספים הקואליציוניים שצריכים לעבור הליך של אישור בממשלה. אלא, שדיון בנושא לא התקיים. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר קבע כי לא יצביע בעד התקציב, מכיוון שתוספת התקציב שהובטחה למשרדו, בסך 9 מיליארד שקלים, לא נכללת בהצעה שהונחה על שולחן הכנסת - אך לבסוף, הצביע בעד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully