וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהפכה נותנת את אותותיה: מודיס הורידה את אופק דירוג האשראי של ישראל ל"יציבה"

עודכן לאחרונה: 15.4.2023 / 19:17

סוכנות דירוג האשראי החשובה הותירה אמנם את דירוגה של ישראל ברמה A1, אך הורידה את תחזית הדירוג מחיובית ליציבה בשל קידום המהפכה המשפטית על ידי הממשלה: "משקף הרעה של הממשל בישראל, ספק אם ניתן להגיע לפשרה והסיכון לחידוש העימות נותר גבוה"

אחרי דקת דומייה: ההפגנות נגד המהפכה המשפטית מתחדשות/מערכת וואלה!

סוכנות דירוג האשראי "מודי'ס" הודיעה היום (שישי) על הורדת אופק דירוג האשראי של ישראל מ"חיובית" ל"יציבה". זאת, על רקע חשש בימים האחרונים מפני ירידת הדירוג עקב השפעות השינויים המוצעים במערכת המשפט. נזכיר כי לפני כחודש וחצי במודי'ס פרסמו מחקר שמזהיר מפני ירידת דירוג האשראי בטווח הרחוק אם החקיקה תמשיך, בטרם החלו הליכי ההידברות בבית הנשיא.

"חברת הדירוג Moody's פרסמה הודעה על שינוי תחזית דירוג האשראי של ישראל מ'חיובית' ל'יציבה' לצד אישור מחדש של הדירוג ברמה של A1", נמסר בהודעת מודי'ס. "השינוי של התחזית משקף הידרדרות בממשל בישראל, כפי שממחישים האירועים האחרונים סביב הצעת הממשלה לשינוי מערכת המשפט במדינה. בעוד שהמחאות המוניות הובילו את הממשלה לעצור את החקיקה ולחפש דיאלוג עם האופוזיציה, האופן שבו ניסתה הממשלה ליישם רפורמה רחבת היקף מבלי לחפש הסכמה רחבה מצביע על היחלשות החוזק המוסדי ובחיזוי המדיניות", נכתב.

עוד הוסיפו, כי כתוצאה מכך, הסיכונים בדירוג ישראל מאוזנים כעת, מה שמוביל לדבריהם לתחזית יציבה. מהצד השני, במודי'ס מציינים שהסיכון למתיחות פוליטית וחברתית נוספת נותר בעינו. אבל אם יצליחו להגיע לפתרון מבלי להעמיק את המתחים הללו, נותרות המגמות הכלכליות והפיסקליות החיוביות שמודי'ס זיהתה בעבר.

סוכנות הדירוג שיבחה את הישגי הממשלה הקודמת: "בסך הכל, האירועים האחרונים קיזזו את ההתפתחויות החיוביות שהובילו את מודי'ס להקצות תחזית חיובית באפריל 2022, הקשורה לביצועים כלכליים ופיסקאליים חזקים וליישום רפורמות מבניות על ידי הממשלה הקודמת".

הפגנה נגד המהפכה המשפטית, קפלן תל אביב, 8 באפריל 2023. אמיר גולדשטיין, אתר רשמי
"האופן שבו ניסתה הממשלה ליישם רפורמה רחבת היקף מבלי להגיע להסכמה מצביע על היחלשות החוסן המוסדי". הפגנה נגד המהפכה המשפטית ברחוב קפלן/אתר רשמי, אמיר גולדשטיין

כך למעשה, שיחותיהם ביממה האחרונה של ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג עם בכירי סוכנות הדירוג - לא הסתייעו, ובמודי'ס החליטו כי הם בכל זאת מורידים את התחזית.

"שינוי התחזית ל'יציבה' מ'חיובית' משקף הרעה של הממשל בישראל, כפי שממחישים האירועים האחרונים סביב הצעת הממשלה לשינוי מערכת המשפט במדינה. בעוד שמחאות המוניות הובילו את הממשלה להשהות את החקיקה ולנהל דיאלוג עם האופוזיציה, האופן שבו ניסתה הממשלה ליישם רפורמה רחבת היקף מבלי להגיע להסכמה רחבה מצביע על היחלשות החוסן המוסדי ועל היכולת לצפות מדיניות", הוסיפו בסוכנות.

"כתוצאה מכך, כעת הסיכונים בדירוג האשראי מאוזנים, מה שמוביל לתחזית 'יציבה'. בצד השלילי, בזמן שהדיונים לגבי האופן המדויק של הרפורמה המשפטית נמשכים, הממשלה חזרה על כוונתה לשנות את אופן בחירת השופטים. המשמעות היא שהסיכון לעימותים נוספים ולמתחים חברתיים בתוך המדינה נותר בעינו. בצד החיובי, אם יושג פתרון מבלי להעמיק את המתחים הללו, המגמות הכלכליות והפיסקאליות החיוביות שמודי'ס זיהתה בעבר יישארו".

עוד בוואלה!

"השלכות דרמטיות בדירוג האשראי": סוכנות דירוג עולמית מזהירה מפני המהפכה המשפטית

לכתבה המלאה
בנימין נתניהו ויריב לוין במליאת הכנסת. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת, דוברות הכנסת
מובילי המהפכה המשפטית. ראש הממשלה נתניהו ושר המשפטים לוין/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

דירוג האשראי של ישראל על פי הסוכנות לא ירד לפחות ב-25 השנים האחרונות, אחרי שעלה מ-A3 בשלהי שנות ה-90, ונכנס לרשימת המדינות שמחזיקות בדירוג A1 ב-2008. מאז הוא מחזיק בסטטוס יציב, חרף מבצעים צבאיים ותנודות כלכליות גדולות. גם המחאה החברתית ב-2011 לא הורידה את הדירוג.

יצוין כי מוקדם יותר היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה את מדד המחירים לצרכן החודשי, אחרי שבחודשים האחרונים חלה אינפלציה עקבית של בין 0.5% ל0.25% בכל פעם. גם החודש חלה עלייה של חצי אחוז. זאת חרף הניסיונות של בנק ישראל לצנן את עליות המחירים בעזרת מתן ריבית גבוהה יותר בכל פעם.

הפגנה נגד המהפכה המשפטית, קפלן תל אביב, 8 באפריל 2023. ראובן קסטרו
"השינוי של התחזית משקף הידרדרות בממשל בישראל". הפגנות נגד המהפכה המשפטית/ראובן קסטרו

בתחילת חודש מרץ, סוכנות הדירוג מודי'ס הוציאה אזהרה חריגה על הפגיעה המסתמנת בדירוג האשראי בעקבות הרפורמה המשפטית. אף על פי כן הוסיפה כי אינה מתכוונת להוריד אותו כרגע.

לפי סקירת החברה שפורסמה אז, נקבע כי במידה והמדיניות תימשך והרפורמה המשפטית תמשיך להיות מקודמת, ייתכנו השפעות דרמטיות בדירוג האשראי בטווח הארוך. אולם, הוסיפו, ההשלכות טרם ייראו בטווח הקצר. "הרפורמות המוצעות עלולות להחליש את המוסדות ולהשפיע לרעה על פרופיל האשראי הריבוני שלה", טענו בחברה. "אנו מצפים בדרך כלל שממשלה בעלת דירוג גבוה תטמיע רפורמה מוסדית גדולה על בסיס הסכמה רחבה ובאמצעות דיאלוג נרחב ותקשורת ברורה", הוסיפו.

בחברה, שהתייחסה בעבר למצב הפוליטי במדינה כשהזהירה על ירידה בדירוג האשראי עקב מצע "הציונות הדתית", טענו כי ייתכן והשינויים המשפטיים יחלישו מהותית את האטרקטיביות של ישראל כיעד השקעה, וישנו את תפיסת החוזק הכלכלי שלה. עוד הוסיפו והזהירו על הפגיעה הדרמטית המסתמנת בענף ההייטק, שמהווה מרכיב משמעותי מכלכלת המדינה ושרבים מהמשתייכים אליו כבר הוציאו את כספיהם מחוץ לגבולותיה.

יושב ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף את הממשלה לאור הודעת מודי'ס: :הודעת סוכנות דירוג האשראי היא הוכחה שהמהפכה המשטרית מסכנת את הפרנסה של כל אזרח ישראלי. השקרים והנסיונות להאשים אחרים לא יעזרו במקרה הזה. העובדות ברורות: הממשלה בראשותי העבירה להם כלכלה חזקה ומשגשגת ובמשמרת של נתניהו וסמוטריץ' הכל מתפרק". לפיד קרא לעצירה מיידית של חקיקת המהפכה המשפטית ואמר כי "הם צריכים להודיע שהם עוצרים את טירוף החקיקה והולכים לטפל בכלכלה ובפרנסה של אזרחי המדינה".

  • עוד באותו נושא:
  • כלכלה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully