וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: איראן החביאה נשק שיועד לתקיפה נגד ארה"ב במשלוחים הומניטריים לסוריה

עודכן לאחרונה: 8.5.2023 / 10:03

המשלוחים הגיעו במסגרת הסיוע שהעניקה טהראן אחרי רעידת האדמה בסוריה - כך עולה בדיווח של ה"וושינגטון פוסט", על פי אחד המסמכים שהודלפו מהפנטגון. לפי הדיווח, גורם ישראלי אישר את הטענות. עוד צוין כי ישראל הצליחה לסכל חלק מאותם הברחות, אם כי התקשתה לאתר את כולן

בניין שנפגע בתקיפה ישראלית בדמשק/רשתות חברתיות

כוח קודס במשמרות המהפכה של איראן החביא נשק שיועד לתקיפת כוחות אמריקניים במשלוחים הומניטריים שהעביר לסוריה. זאת - במסגרת הסיוע האיראני לסוריה בתקופה שאחרי אסון רעידת האדמה, שפקד את המדינה בתחילת חודש פברואר. כך דווח הבוקר (שני) בעיתון האמריקני "וושינגטון פוסט", שציטט את אחד ממאות המסמכים האמריקניים שהודלפו מהפנטגון ופורסמו ברשת החברתית "דיסקורד". את הטענות הללו אישר גורם ישראלי המעורה בפרטי הדברים.

למעשה, המסמך ה"סודי ביותר", שטרם נחשף, עשוי לאשש את הדיווחים הקודמים בעניין מאמציה לכאורה של איראן להבריח ציוד צבאי במשלוחי הסיוע לסוריה.

גורם אמריקני עלום שם ששוחח עם העיתון, סירב להתייחס ל"אותנטיות" של המסמך, אך הבהיר כי הפעילות המתוארת בו עולה בקנה אחד עם אירועי עבר בהם משמרות המהפכה הטמינו בסיוע הומניטרי ציוד צבאי המיועד לקבוצות המזוהות עם איראן בסוריה ועיראק.

החורבן אחרי רעידת האדמה בסוריה ובטורקיה . 10 בפברואר 2022. רויטרס
נזקי רעידת האדמה בסוריה, חודש פברואר/רויטרס

המשלחת האיראנית לאו"ם סירבה להתייחס לבקשת העיתון לתגובה, אם כי לפני כחודש, בעת שדיווחים דומים פורסמו בסוכנות הידיעות "רויטרס" - איראן הכחישה בתוקף את הדיווחים וטענה כי הם אינם נכונים.

לפי המסמך המודלף, במשלוחים השונים הוחבאו לפחות 30 כטב"מים, נשק קל ותחמושת. עוד צוין בנייר כי המשלוחים הועברו באמצעות שיירות רכב איראניות שיצאו מעיראק, שם כוח קודס והמיליציות הפרו-איראניות, העמיסו את אמצעי הלחימה. הנשק שהועבר יועד, כך לפי המסמך, כדי "לתמוך בתקיפות עתידיות על הכוחות האמריקניים בסוריה".

ב-13 בפברואר, קצין בכוח קודס הנחה מיליציה עיראקית "להחביא נשק בתוך סיוע המיועד להתמודדות עם רעידת אדמה", נכתב במסמך האמריקני. ההערכה האמריקנית שהודלפה, מצביעה על מעורבותו לכאורה של אבו פאדק אל-מוחמדאווי, בכיר ארגון "אל-חשד א-שעבי" - כוחות הגיוס העממי של עיראק, שבמקרים רבים - שמו קושר לאיראן.

עם זאת, הקבוצה הכחישה את הטענות שחבריה השתמשו במשלוחי סיוע הומניטרי כדי להבריח משלוחי נשק. "חבילות הסיוע אושרו על ידי ממשלת עיראק והגיעו לאנשים בסוריה שהיו במצוקה", אמר דובר הגיוס העממי. "האשמות כאלה", כך טען, "לא ירתיעו את העם העיראקי מלעזור לאחים הסורים, ולעמוד לצידם".

עוד בוואלה!

עבור הסורים, רעידת האדמה היא אסון נוסף. עבור אסד, זו ברכה

לכתבה המלאה
חיילים אמריקניים עולים למטוס בדרכם למשימה בעיראק. אפריל 2020. אי-פי, AP
הנשק שהועבר - יועד לתקיפת הכוחות האמריקניים בסוריה/AP, אי-פי

בעיתון הדגישו כי הממצאים המודיעיניים שהודלפו מייצרים תמונת מצב "לא נוחה", בעיקר עבור ארצות הברית. "אפילו כש-2,500 חיילי הצבא האמריקני ממשיכים לשרת בעיראק ועובדים לצד הצבא העיראקי, הממשלה בבגדד לא מוכנה לרדוף אחרי חמושי הגיוס העממי שהמהווים איום על שני הצבאות".

ראש ממשלת עיראק, מוחמד שייע אל-סודאני, שנכנס לתפקידו בשנה שעברה סירב להתייחס לפרסום, אך פקיד בכיר בלשכתו, הכחיש את ממצאי המסמך האמריקני וכינה אותם "מזויפים". "במציאות בה הגבולות שלנו פתוחים, אנחנו עדיין סובלים מהברחות בלתי חוקיות שמגיעות דרך הגבול הסורי. מה שאומר שאם המסמכים האלה נכונים, זה אפשרי בכל עת. למה האיראנים צריכים לחכות לשיירת סיוע כהצדקה?".

"ישראל תקפה שיירות החשודות בהעברת נשק לסוריה ולבנון", נכתב במסמך המודיעיני, אך הסיכון לפגיעה במשלוחים הומניטריים ב"תום לב" הציב אתגרים לבצע תקיפות נוספות כאלו. עוד צוין כי "סביר מאוד" שישראל תמשיך במאמציה למנוע העברות נשק, אך הם דורשת "אישור מודיעיני קפדני יותר לפני פגיעה במשלוחי סיוע לכאורה", נכתב במסמך.

בסוריה, בה משרתים כ-900 חיילים אמריקניים, שעובדים לצד כוחות מקומיים כדי "לחנוק" את תחייתה מחדש של המדינה האסלאמית, האיום מצד קבוצות הנאמנות לאיראן הוא גובר ומתמשך, אמרו בכירים אמריקניים לעיתון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully