סוריה לאחר רעידת האדמה, פברואר 2023. רויטרס, עיבוד תמונה
סוריה לאחר רעידת האדמה, פברואר 2023/עיבוד תמונה, רויטרס

עבור הסורים, רעידת האדמה היא אסון נוסף. עבור אסד, זו ברכה

עודכן לאחרונה: 19.2.2023 / 9:22

שליט סוריה ניצל את ההזדמנות שנקרתה בפניו אחרי הרעש ההרסני, שהותיר אלפי הרוגים ומיליוני עקורים. הוא שוחח ונפגש עם בכירים ערבים ונציגי האו"ם, במאמץ לסדוק את חומת הבידוד הבינלאומי. "אף אחר לא רוצה לנהל את הבלאגן הזה"

סוריה ואסונות הפכו למילים נרדפות מאז פרוץ מלחמת האזרחים לפני כ-12 שנה. מעשי טבח בנשק כימי, הפגזות חסרות אבחנה של שכונות מגורים ומיליוני עקורים היו מנת חלקה של השכנה מצפון לאורך העשור הקודם. למרות הרגיעה שחלה בשנים האחרונות בעקבות התערבותן של המעצמות האזוריות ופריסתן בשטח, חלקים נרחבים מהמדינה נותרו לא ראויים למגורי אדם והכלכלה נמצאת על סף קריסה.

ולכן, הדבר האחרון שאזרחי סוריה היו צריכים הוא אסון נוסף שיומט עליהם, הפעם בדמותה של רעידת אדמה אימתנית שגבתה את חייהם של יותר מ-5,000 איש. אלפי מבנים שנותרו רעועים מנזקי הסכסוך התמוטטו במהירות בעקבות הרעש האדיר שהכה בטורקיה השכנה ורעשי המשנה שלא פוסקים מאז. מאות אלפי סורים שנאלצו להימלט מבתיהם בזמן המלחמה הפכו למחוסרי כל פעם נוספת, ומצבם של אלו החיים בטריטוריות שבשליטת המורדים עגום עוד יותר.

כתמיד, יש מי שיודע לנצל טרגדיות למטרות אישיות ואין מתאים למשימה זו מאשר שליט סוריה בשאר אסד. אסד, מהרודנים האכזריים שידעה האנושות בעת המודרנית, היה מצורע בעיני הקהילה הבינלאומית ומרבית העולם הערבי במשך שנים ארוכות.

נשיא סוריה בשאר אסד ורעייתו אסמה מבקרים ילדה שנפצעה ברעידת האדמה, בי"ח בלטקיה, סוריה, 11 בפברואר 2023. רויטרס
נשיא סוריה בשאר אסד ורעייתו אסמה מבקרים ילדה שנפצעה ברעידת האדמה, בי"ח בלטקיה, סוריה, 11 בפברואר 2023/רויטרס

הישרדותו וגורלו השונה של אסד מאלו של מנהיגי מדינות ערב בעידן "האביב הערבי" היא תולדה של אכזריות ללא גבולות וכניסת רוסיה, איראן וחיזבאללה לזירה והישארותו בשלטון, תלותי ככל שיהיה בבעלי בריתו במוסקבה ובטהראן, הפכה לעובדה מוגמרת.

מציאות זו הובילה את חלק ממדינות האזור לשבור בשנים האחרונות את החרם שהטילו על המשטר עם פרוץ ההתקוממות. מתוך הבנה שהמשטר לא ייפול, החליפו מדינות המפרץ את הדיסקט. במקום לשאוף להחלפת אסד, הן גיששו אם ניתן למשוך אותו בחזרה לחיק העולם הערבי ולשבור את בריתו עם איראן וחיזבאללה. משאלה זו, שבהתגשמותה הייתה חפצה גם ישראל, טרם התממשה, אולם הנורמליזציה האטית עם דמשק נמשכה וקיבלה תנופה מחודשת בעקבות רעידת האדמה.

בזמן שנערמו עוד ועוד גופות, אסד גרף רווחים מ"דיפלומטיית רעידת אדמה". מנהיגים שהתעלמו ממנו במשך שנים התקשרו להביע את תנחומיהם על האסון הכבד, בכירים באו"ם עלו לרגל לארמונו בדמשק כדי לתאם את הסיוע ושרי החוץ של איחוד האמירויות וירדן הגיעו לביקור סולידריות. היה זה ביקור ראשון של שר חוץ ירדני בסוריה מאז תחילת המלחמה, בסדק נוסף בחומת הבידוד של אסד.

חילוץ ילדה פצועה מהריסות בניין בעקבות רעידת אדמה בעזאז, סוריה, 6 בפברואר 2023. רויטרס
חילוץ ילדה פצועה מהריסות בניין בעקבות רעידת אדמה בעזאז, סוריה, 6 בפברואר 2023/רויטרס

אפילו הסעודים, שהובילו בעבר את התמיכה הצבאית במורדים, שלחו מטוס עם 35 טונות של מזון וסיוע רפואי והומניטרי אל נמל התעופה בחאלב, שידעה את אחד הקרבות ההרסניים ביותר לאורך המלחמה. מבנים רבים שניזוקו במהלך הלחימה קרסו במהירות מרעידות האדמה, שהראשונה שבהם הגיעה לעוצמה של 7.8 - החזקה ביותר שפקדה את האזור זה מאה שנה.

האופוזיציה הסורית, המפולגת בינה לבין עצמה, נשענת כמעט לחלוטין על תמיכתה של טורקיה שכוחותיה פרוסים בצפון-מערב המדינה. בחודשים האחרונים היא הביעה חשש מתהליך הפיוס שחל בין אנקרה לבין דמשק, שעשוי להיות מואץ עקב האסון המשותף לשתי השכנות.

"אנחנו המומים ומבולבלים מהדרך שבה האו"ם מתנהג", אמר ראד סלאח, ראש ארגון ההצלה "הקסדות הלבנות", הפועל בשטחי המורדים. סלאח, שארגונו מורגל בחילוץ גופות ממבנים הרוסים, תיאר את השיחות בין נציגים של האו"ם לאסד כ"הישג פוליטי חינם" עבור שליט סוריה.

אחרי שנעלם מעיני הציבור בימים הראשונים אחרי רעידת האדמה, אסד חרש את המדינה והגיע למוקדי האסון לצד ביקורי פצועים בבתי החולים יחד עם רעייתו אסמה. אסד התבצר בדמשק ברוב שנותיה של המלחמה והייתה זו הזדמנות עבורו להפגין מנהיגות. באופן נדיר, האסון הנוכחי לא היה באחריותו
הישירה.

"אין ספק שזהו רגע טוב עבור אסד", אמר אמיל הוקאיים, מומחה למזרח התיכון במכון הבינלאומי ללימוד אסטרטגיים בלונדון. "טרגדיה עבור הסורים היא ברכה עבור אסד, משום שאף אחר לא רוצה לנהל את הבלגאן הזה".

נשיא סוריה, בשאר אסד, מבקר באזורי האסון בחאלב לאחר רעידת האדמה, 11 בפברואר 2023. רויטרס
נשיא סוריה, בשאר אסד, מבקר באזורי האסון בחאלב לאחר רעידת האדמה, 11 בפברואר 2023/רויטרס

משטר אסד ובעלי בריתו קשרו בין הסנקציות המערביות לבין העדר היכולת של המדינה להתמודד עם רעידת אדמה בסדר גודל שכזה, אף שהן לא מונעות העברת סיוע הומניטרי ורפואי לסוריה. אסד אמנם לא הצליח להוביל לשינוי משמעותי במדיניות האמריקנית והאירופית בעקבות רעידת האדמה, אך פטור הומניטרי זמני שהעניק ממשל ביידן על מנת להקל על כניסת המשלוחים לסוריה גרמה לדאגה בקרב הרפובליקנים ומתנגדיו.

"זאת סטירה בפרצופו של העם הסורי", תקפו מייקל מקאול, יו"ר ועדת יחסי החוץ בבית הנבחרים, וג'ים ריש, הרפובליקני הבכיר בוועדת יחסי החוץ של הסנאט. הם הזהירו כי הפטור מהסנקציות על עסקאות ישירות עם המשטר לתקופה של חצי שנה הוא ארוך מדי, ויאפשר לאסד ומקורביו לבזוז את כספי הסיוע. "העם הסורי זקוק נושאות לעזרה - אנחנו לא צריכים לרפד את כיסיהם של מדכאיו".

אסד, שלפי דיווח שפורסם השבוע בערוץ סעודי מנסה להתניע מחדש את תכנית הנשק הכימי שלו, לא הסתיר את הצורך שלו בכספי המערב. האו"ם מעריך כי כתשעה מיליון סורים הושפעו מנזקי רעידת האדמה והציב יעד למתן סיוע של 400 מיליון דולר שיכסו את הצרכים ההומניטריים המידיים בשלושת החודשים הקרובים.

"היקף האסון והמשימות המוטלות עלינו גדולים בהרבה מהמשאבים הזמינים", אמר ביום חמישי אסד במהלך נאום ראשון שנשא לאומה מאז רעידת האדמה. בנאומו הודה אסד ל"אחים הערבים ולחברים" שהתייצבו לצדה של סוריה, והוסיף כי הרעש הוא "הזדמנות" להתמודד עם הבעיות הרבות בארצו. הוא ודאי לא התכוון לבעיה המרכזית שלה - הוא עצמו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully