וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנתיים לאסון: עשרות אלפים חגגו את ההילולה במירון

עודכן לאחרונה: 9.5.2023 / 7:45

האירוע הדתי הגדול ביותר בישראל נפתח ברקע חקירת הוועדה הממלכתית שהוקמה לאחר מותם של 45 בני אדם. במהלך היממה שבה נערכת ההילולה ידליקו 29 מדורות שיובילו אדמו"רים ורבנים מהעולם. החרדי והדתי. רוב ההדלקות שבהן משתתפים אלפים יתקיימו במתחם נפרד בשולי ההר

אלפים במעמד הדלקת נרות לזכרם של 45 הרוגים מאסון מירון לפני שנתיים/אלי אשכנזי

שנתיים לאחר אסון מירון שגבה את חייהם של 45 בני אדם - ההילולה השנתית על קברו של רבי שמעון בר יוחאי יצאה לדרך: עשרות אלפי בני אדם השתתפו באירוע הדתי הגדול ביותר בישראל. האירוע החל בשעה 20:30 עם ההדלקה המסורתית שיוביל האדמו"ר מבאיאן, רבי נחום דב ברייאר, ויימשך יממה שלמה.

במהלכה ייערכו 29 הדלקות נוספות שיובילו אדמו"רים ורבנים מהעולם החרדי והדתי. רוב ההדלקות שבהן משתתפים אלפים יתקיימו במתחם נפרד בשולי ההר, ולא בדוחק באזור הקבר עצמו. כמו כן, במהלך הערב התרחשה בהילולה הדלקת נרות לזכר ההרוגים באסון הר מירון לפני שנתיים.

הילולת הרשב"י בהר מירון 08 במאי 2023. אלי אשכנזי, אתר רשמי
הילולת הרשב"י במירון, הערב/אתר רשמי, אלי אשכנזי
הילולת הרשב"י בהר מירון 08 במאי 2023. שלומי גבאי, אתר רשמי
הילולת הרשב"י במירון, הערב/אתר רשמי, שלומי גבאי

ההילולה השנה נערכת תחת עיניה של ועדת החקירה הממלכתית שהוקמה לאחר האסון האזרחי הגדול ביותר שידעה מדינת ישראל ב-2021, בעקבות צפיפות ועומס גדול בהר מירון. לצורך כך, נמכרו כ-200 אלף כרטיסים לפי שעות הגעה להילולה, ועל פי המתווה - בכל רגע נתון על ההר יהיו 50 אלף חוגגים בלבד. מכירת הכרטיסים הסתיימה כבר בחמישי בשעה 16:00, וייתכן כי בעקבות כך יהיו שינסו להגיע להר בדרכים פיראטיות, בדומה לאירועים נקודתיים אשתקד.

האחראים על ההילולה, השר מאיר פרוש והממונה יוסי דייטש, ניהלו קמפיין מסודר בשבועות האחרונים שלפיו כל אדם ישהה בהר לכל היותר חמש שעות, שבסיומן יעזוב ויאפשר תחלופה וכניסה של חוגגים חדשים שהגיעו. עם זאת, הם לא סיפקו מענה מוקדם לכאוס אפשרי דוגמת זה שנגרם בשנה שעברה, לאחר שרבים נמנעו מעזיבת ההר ומנעו את כניסת החוגגים החדשים. בשנה שעברה נאלצה המשטרה לחסום עקב כך את הכניסה להילולה למשך שעות ארוכות, וכל הגורמים המעורבים דיווחו על "קריסה".

הילולת הרשב"י בהר מירון 08 במאי 2023. אריאל לייב אברמס, פלאש 90
200,000 כרטיסים נמכרו. הילולת הר מירון, היום/פלאש 90, אריאל לייב אברמס

בשונה מכך, וכהפקת לקחים משנה שעברה - בחניונים שבהם ממתינים רוב המתפללים לעליה לקברו של רבי שמעון בר יוחאי הוקמו והוכשרו גם תאי שירותים, צליות ודוכני אוכל ושתייה, כדי שההמתנה לכניסה להר מירון תהיה בתנאים ראויים. עם זאת, מזג האוויר החורפי באזור עשוי להקשות על ניהול מסודר של האירוע.

בהתאם להמלצות ביניים של ועדת החקירה - כל האוהלים, הדוכנים המאולתרים ומתחמי המוסיקה המרעישים בצידי הדרך לקבר הקדוש - פונו , וכך רוב ההר יהיה עד הרגע האחרון. אף חברת ביטוח לא נתנה הסכמתה לבטח את ההילולה, ולבסוף המדינה היא שתבטח את המקום. אנשי החשב הכללי במשרד האוצר חתמו לצורך כך על כתבי שיפוי. גם בשנה שעברה סירבו חברות הביטוח לבטח את ההילולה הגדולה, בעקבות האסון.

"תנו בנו אימון", ביקש השר פרוש, האחראי על ההילולה, "זה לא יהיה מושלם, אבל אם אנחנו נעבוד יחד, למען הצלחת מתווה ההילולה השנה, זה יהיה קרוב למושלם, וזה יביא אותנו למתווה מושלם בשנה הבאה, ובשנים שיבואו. זה לא יהיה מוגזם בכלל להגיד שמה שיקרה השנה במירון ישפיע משמעותית על כיצד תיראה ההילולה בשנים הקרובות".

אסון הר מירון, 30 באפריל 2021. דוד כהן / פלאש 90, פלאש 90
זירת האסון במירון, 30 באפריל 2021/פלאש 90, דוד כהן / פלאש 90

הוא הוסיף כי "בידינו הדבר" וקרא לחוגגים להימנע משהייה ממושכת בהר: "אנא נהגו בעין טובה והימנעו מהגעה למצבי דוחק מסוכנים, תתנהגו בערבות הדדית, תזכרו שיש עוד יהודים שרוצים להגיע למירון והם תלויים בכם, לכן בתום 5 שעות אנא תתנו גם להם הממתינים את ההזדמנות להיכנס".

מצדם, חברי מועצות חכמי וגדולי התורה פרסמו אמש קריאה משותפת נדירה לשמור ולהקפיד על מתווה ההילולה במירון. במכתב שעליו חתמו האדמו"רים והרבנים נכתב כי "זועק אלינו דמם של ארבעים וחמש נפשות יקרות מישראל ומעורר לשנות אורחות ולהטיב דרכים בכל הנוגע לעליה למירון ביום ל"ג בעומר. על כל יחיד ויחיד מהמתעתדים לעלות מירונה לתת חלקו למען הכלל ולהישמע להוראות הניתנות לטובת הציבור".

במרכז קריאתם מבקשים המנהיגים החרדים מהמוני העולים למירון שלא לשהות באתר יותר מ-5 שעות בכדי לא להביא לידי מצב של סכנות נפשות: "על כן אף ידינו תיכון עם ההנחיות הנמסרות על ידי המתעסקים בענייני מירון, וקריאתנו נתונה לאלו העולים אל הר מירון ביום ל"ג בעומר להגביל כל אחד את שהייתו בהר לחמש שעות, להימנע מהצטופפות והידחקות, ולהישמע להוראות הסדרנים העומדים על המשמר לקיים 'ונשמרתם לנפשותיכם'".

בתוך כך, בשיאה של ההילולה בצהריים ייערך אירוע מרכזי לזכרם של ההרוגים באסון לפני כשנתיים ובמסגרתו סיום על ש"ס משניות, סעודה והדלקת נרות לעילוי נשמתם. בני משפחות ההרוגים ישתתפו באירוע שילווה בקטעים מוזיקליים ונאומים של רבנים.

פתיחת אירוע הזיכרון במירון 19 במאי 2022. מטה ההסברה, אתר רשמי
אירוע הזיכרון במירון בשנה שעברה/אתר רשמי, מטה ההסברה

משרד התחבורה, שאחראי על שינוע רוב המתפללים והחוגגים מכל רחבי הארץ, נערך למבצע רחב היקף. המשרד הפעיל יותר מ-19 מוקדי יציאה מכל הארץ, ומהם ייצאו מאות נהגים. כ-100,000 כרטיסים נמכרו לטובת הבאים בתחבורה ציבורית, ופירוש הדבר שייערכו 3,500 נסיעות.

מני חדד ואבי בלומנטל, המופקדים זו השנה השלישית על ניהול מטה ההסברה של המשרד, אמרו כי "מדובר במבצע התחבורתי הגדול ביותר במדינת ישראל". לדבריהם, "בכירי המשרד בהובלת השרה מירי רגב וסגן השר אורי מקלב פועלים קרוב לחצי שנה בכדי לתת מענה לרבבות העולים לציון. חשוב לזכור שאנחנו שנתיים אחרי האסון, וישנה דריכות גדולה לצד ציפייה גדולה".

השניים הדגישו עוד: "אנחנו זקוקים לשיתוף פעולה מהציבור, להתנהג בכבוד לנהגים, להימנע מחיכוכים ולהתאזר בסבלנות, בעיקר לאור מזג האויר החורפי הצפוי, העלול לגרום להאטה בנסיעה. השנה השקענו בחניונים בהצללות, בהצבת אוהלי נוחות להחתלה ולהנקה, ואפילו פועלים שמפזרים שרף על החולות בחניונים כדי למנוע פיזור של חול".

הילולת הרשב"י בהר מירון 08 במאי 2023. אריאל לייב אברמס, פלאש 90
"המבצע התחבורתי הגדול ביותר במדינת ישראל". היום/פלאש 90, אריאל לייב אברמס
הפרוייקטור דייטש מציג את מתווה ההילולה במירון. 16 באפריל 2023. דוד כהן, אתר רשמי
פרויקטור ההילולה יוסי דייטש מציג את מתווה האירוע/אתר רשמי, דוד כהן

ההילולה אמנם החלה באופן רשמי רק הערב, אבל אורחים רבים פוקדים את הר מירון מאז סוף השבוע, ועבור התושבים הקבועים באזור, זו הכנסה כלכלית לא רעה. אלה שבבעלותם חדרי אירוח, צימרים ודירות פרטיות מספרים כי הם משכירים את נכסיהם חודשים מראש במחירים גבוהים, שיכולים להגיע גם למאות דולרים למיטה עבור שני לילות בלבד. ההילולה מתקיימת עשרות שנים והיא נושאת אופי חרדי-דתי. מגיעים אליה גם מסורתיים וחילונים, אך אלה נחשבים למיעוט קטן בין החוגגים.

מרבית העולים רואים בעלייה לקבר הזדמנות לשחרר אנרגיות של רגש עמוק והתעלות נפש. חלקם מדליקים נרות על חומת האבן המקיפה את אתר הקבר, או לחילופין זורקים אותם לאש המדורה תוך מלמול פרק תהילים או קטעי תפילה אחרים. האמונה הרווחת היא כי העלייה לקברו של רבי שמעון תזכה את החוגגים בנס נסתר או גלוי, כל אחד לפי משאלת לבו.

הילולת הרשב"י בהר מירון 08 במאי 2023. שלומי גבאי, אתר רשמי
הילולת הר מירון, הערב/אתר רשמי, שלומי גבאי
הילולת הרשב"י בהר מירון 08 במאי 2023. אריאל לייב אברמס, פלאש 90
הכניסה להר מירון, היום/פלאש 90, אריאל לייב אברמס
  • במהלך ההילולה, שוטרים התפרסו על הצירים ובנקודות בהן התנועה הוגבלה לרכבים פרטים, המעבר אפשרי להסעות המאושרת בלבד ובוצעו חסימות והכוונת תנועה.
  • החל מהבוקר משעה 07:00 הבוקר נחסמה התנועה ממחלף אליפלט מכביש 90 לכיוון כביש 89 והמעבר למורשים בלבד.
  • כביש 89 מכיכר זיתים ועד צומת חנניה (כביש 866 עם 85) הפך למסלול חד סיטרי למעבר ההסעים מורשים בלבד.
  • ההגעה לשער הכניסה לישוב מירון היא באמצעות הסעים מורשים בלבד.
  • חניון רכבים הפרטים ממוקם באליפלט וההגעה ממנו ובחזרה באמצעות הסעים בלבד ובהתאם להנחיות הממונה על הילולה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully