וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסון בהר מירון: 45 הרוגים וכ-150 פצועים מדוחק בהילולת הרשב"י

צוותי הרפואה במקום טיפלו בעשרות פצועים, בהם 6 במצב אנוש ו-16 במצב קשה שנפגעו מצפיפות במעבר צר בהילולה המסורתית. קופות החולים ומשרד הבריאות פתחו מוקדי סיוע למשפחות ולנפגעים. חרדים מחו על ההר נגד נתניהו, שהכריז על יום אבל לאומי. עדכונים שוטפים

בווידאו: 45 הרוגים וכ-155 פצועים באסון הר מירון/צילום: נ.מ, kol haolam, אדמה, צ'אט בוואטסאפ, ירון בלושטיין TPS, תיעוד מבצעי מד''א, יוסי פלור, אלי ידיעות מהשטח בטלגרם, דוברות המשטרה, גבריאל בן שמעון ושלומי גבאי; עריכה: אסף דרורי

45 בני אדם נמחצו הלילה (שישי) למוות בשל דוחק במעבר צר במהלך הילולת הרשב"י בהר מירון. יותר מ-150 בני אדם נפגעו בתקרית, ביניהם 18 פצועים פונו במצב קשה, שמונה פונו במצב בינוני והיתר במצב קל. במשרד לשירותי דת הודיעו על סיום האירוע, בהתאם להחלטת המשטרה, ופרסמו הודעה לציבור שלא להגיע למירון.

התקרית התרחשה במעבר צר, ששימש יציאה מרחבה מרכזית בהר מירון, וכתוצאה מחסימה של המשטרה נוצרה צפיפות גדולה שגרמה לדוחק של מאות אנשים. באחד הקטעים של המעבר היה גרם מדרגות, אנשים נפלו בו אחד על השני, וחלקם נמחצו.

זירת האסון במירון, 30 באפריל 2021. דוד כהן, פלאש 90
פינוי ההרוגים מזירת האסון במירון, הלילה/פלאש 90, דוד כהן

האסון בהר מירון - שלב אחר שלב

  • 1. מאות אלפים הגיעו להילולת הרשב"י
  • 2. עשרות קיבלו טיפול רפואי בשל הצפיפות
  • 3. חסימה משטרתית יצרה צפיפות במעבר ברחבה המרכזית
  • 4. מאות אנשים נדחקו ונפלו אחד על השני
  • 5. 45 בני אדם נמחצו למוות, וכ-150 נפצעו
  • 6. המשרד לשירותי דת והמשטרה הודיעו על סיום האירוע
  • 7. הפצועים פונו לבתי חולים באזור
  • 8. הרשת הסלולרית במקום קרסה
  • 9. מוקדי סיוע נפתחו למשפחות ולנפגעים
  • 10. מח"ש פתחה בבדיקת תפקוד המשטרה
  • 11. עימותים פרצו בהר לקראת הגעתו של נתניהו

לאחר שפינוי הפצועים הסתיים, המשטרה החלה לפנות את הקהל הגדול במקום. עקב עומס על רשת התקשורת הסלולרית במקום, פרצה בהלה בקרב בני משפחותיהם של המשתתפים בהילולה, והן מתקשות להשיג את יקיריהן. בנוסף, אמבולנסים, כמו גם שישה מסוקי חילוץ של צה"ל הוזנקו למקום, ופינו את הפצועים לבתי החולים זיו בצפת, למרכז הרפואי לגליל בנהריה ורמב"ם בחיפה.

בעקבות האסון, אירועי הדלקה של חסידויות גדולות בארצות הברית, המונות עשרות אלפי חסידים - בוטלו - והפכו לעצרות תפילה לזכרם של ההרוגים ולהחלמתם של הפצועים באסון.

זירת האסון במירון, 30 באפריל 2021. דוד כהן, פלאש 90
המשטרה פתחה בחקירת נסיבות האירוע. שוטרים בזירה במירון. הבוקר/פלאש 90, דוד כהן

בין ההרוגים מנחם זקבך, בן 24, תושב מודיעין עילית הלומד בכולל. אשתו נמצאת בהריון. הלוויתו צפויה להיערך בצהריים מבית הוריו ברחוב גניחובסקי 29 בבני ברק. הרוג נוסף הוא שרגא גשטטנר, שהגיע מקנדה לישראל. גשטטנר, זמר במקצועו, דמות מוכרת בעולם החרדי.

משפחות מגיעות לאבו כביר לזהות גופות, 30 באפריל 2021. ראובן קסטרו
משפחות מחפשות את יקיריהן. המכון לרפואה משפטית באבו כביר, הבוקר/ראובן קסטרו

"היה לחץ, הרבה אנשים. יצאתי מיד אחרי ההדלקה", סיפר משתתף בהילולה, משה לבי, על רגע האירוע. "היה לחץ טבעי וסביר. ניסו לסדר את זה. ביציאה שהיא קצת צרה, מישהו החליק ועליו התחילו ליפול אחד על השני".

אחד הנוכחים באירוע, דוד, סיפר כי "לא ברור למה המשטרה הייתה צריכה לחסום את המעבר הצר כל כמה דקות, באופן שיצר את הצפיפות והעומס הנורא הזה".

לפי הודעת דובר צה"ל הוקפצו לוחמי חטיבת החילוץ והוזנקו מסוקי חיל האוויר עם לוחמי יחידת 669 לסייע בנקודת קריסת הגג בהר מירון.

צוותי הרפואה במירון, 30 באפריל, 2021. תיעוד מצבעי, מד"א
צוותים של מד"א מפנים פצועים בזירת האירוע במירון, הלילה/מד"א, תיעוד מצבעי
זירת האסון במירון, 30 באפריל 2021. דוד כהן, פלאש 90
מתנדבים של זק"א בזירה במירון. הלילה/פלאש 90, דוד כהן

פיקוד העורף פרסם מספרי חירום לידיעת הציבור: ביה"ח נהריה 04-9850505, ביה"ח זיו 04-6828838, ביה"ח פוריה 04-6652211 וחיפוש נעדרים- *1201

בעקבות פניות רבות בנושא איתור נעדרים ומנותקי קשר, הסבה המשטרה את מוקד המידע לבאי ההילולה למוקד מידע בדבר חסימות הצירים, תנועה ואיתור אנשים שאבד עימם הקשר. במשטרה מוסרים כי על הפונים להתאזר בסבלנות, ומזכירים שבמשך שעות לא הייתה קליטה סלולרית באזור. עוד נמסר כי המוקד עומד לרשות הציבור במספר 8201*. בנוסף, ניתן לפנות למוקד 110 של המשטרה.

שירותי בריאות עבור נפגעי האסון ובני משפחותיהם

  • קופת חולים כללית:
  • אזור הצפון: מרפאות צפת, מרום הגליל וחצור יתוגברו בעובדים סוציאליים ופסיכולוגים. שעות פעילות מרפאות צפת מרכז ומרום גליל יוארכו עד לשעה 16:00.
  • ירושלים: מרפאת כיכר השבת תפעל עד לכניסת שבת ותתוגבר בפסיכולוג ועובדי סוציאלים.
  • בני ברק: מרכז בריאות הנפש בארי יפתח עד השעה 16:00 לקבלת סיוע ראשוני.
  • מודיעין עילית: מרפאת קריית ספר תפעל עד השעה 16:00.
  • אשדוד: מרפאת הלל באשדוד תפעל עד השעה 16:00.
  • מכבי שירותי בריאות:
  • קו חם טלפוני יפעל לאורך השבת עם עובדים סוציאלים ופסיכיאטרים לסיוע וייעוץ רגשי ונפשי לפונים בטלפון *3555 היום עד השעה 20:00 ומחר בין השעות 09:00-22:00.
  • אזור הצפון: יינתן מענה רפואי וסוציאלי לאורך כל סוף השבוע במרפאות בעיר צפת. צוותים רב תחומיים הוצבו בתחנת רכבת כרמיאל, עבור החוזרים מההילולה.
  • מערך סיוע נפשי מיוחד:
  • מוקדים לסיוע נפשי הוקמו במירון ובבית החולים זיו בצפת, ובערים בני ברק, ירושלים, מודיעין עלית ואשדוד. ארגון "בית חם" לסיוע נפשי בקהילה החרדית מפעיל את המוקד הטלפוני *9518.
צוותי החילוץ והרפואה עוסקים בפינוי הנפגעים, 30 באפריל, 2021. תיעוד מבצעי, מד"א
צוותי הרפואה עוסקים בפינוי הנפגעים בזירה. הלילה/מד"א, תיעוד מבצעי

עימותים פרצו בהר בין חרדים ושוטרים לקראת הגעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו למקום. "ביבי אחראי, המשטרה רצחה אותם", זעקו המוחים, שקראו לשוטרים "נאצים", והשליכו בקבוקי מים לעבר המשטרה.

בהמשך הכריז נתניהו כי ביום ראשון יצוין יום אבל לאומי לזכר הנספים. "אסון הר מירון הוא מן האסונות הכבדים ביותר שפקדו את מדינת ישראל. אנחנו דואבים על הנספים, ליבנו עם המשפחות וגם עם הפצועים שאנחנו מייחלים להחלמתם המלאה", מסר נתניהו.

גופות ההרוגים הלילה בהר מירון, 30 באפריל, 2021. תיעוד מבצעי, מד"א
גופות ההרוגים במירון, הלילה/מד"א, תיעוד מבצעי

"היו פה מראות קורעי לב, אנשים שנמחצו אל המוות, כולל ילדים. חלק גדול מהנספים עדיין לא זוהה ואני מבקש להימנע מהפצת שמועות ברשתות החברתיות כי הדבר הזה קורע את לב המשפחות. תנו לרשויות לעבוד. אני חייב גם לציין שהייתה פה פעולת חילוץ מהירה של המשטרה, כוחות החילוץ והביטחון ואנחנו אסירי תודה להם - הם מנעו אסון גדול בהרבה". לצד זאת, הוא הדגיש: "אנחנו נערוך בדיקה יסודית, רצינית ומעמיקה כדי להבטיח שאסון כזה לא יישנה".

פוליטיקאים ואנשי ציבור נוספים הגיבו לאסון, בהם גם נשיא המדינה ראובן ריבלין. "בחרדה גדולה אני עוקב אחר הדיווחים ממירון ומתפלל לרפואת הפצועים. אל נא רפא נא להם", מסר הנשיא.

נתניהו: "היו פה מראות קורעי לב"

בווידאו: נתניהו ובנט מסיירים בנפרד בזירת האסון, הנשיא מדליק נרות נשמה לזכר ההרוגים/צילום: משה מזרחי, רויטרס, ניב אהרונסון ולע"מ, עריכה: אסף דרורי

מוקדם יותר לפני האסון, צוותי מד"א העניקו טיפול ל-148 בני אדם שהגיעו למקום, שסבלו בין היתר מהתעלפויות, בעיות לבביות, בעיות רפואיות כרוניות, תשישות וחבלות קלות. בין הנדרשים בטיפול היה גבר כבן 80 התמוטט ואיבד את הכרתו, ככל הנראה עקב אירוע לבבי, ופונה על ידי צוות של מד"א לבית החולים זיו בצפת כשהוא מונשם ומורדם. בסך הכול פונו 16 מכלל המטופלים להמשך טיפול בבית חולים זיו.

השנה נוצר עומס ודוחק גדול בהר בשעות הלילה יותר מבכל שנה בשעה הזאת בגלל הסמיכות של ההילולה לשבת. רבים מהמתפללים והחוגגים הגיעו לחגיגות בלילה בשל הרצון לשוב לבתיהם בשעה מוקדמת עוד קודם כניסת שבת.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully