וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עידן חדש בממלכה: צ'ארלס השלישי הוכתר למלך בריטניה

עודכן לאחרונה: 6.5.2023 / 16:40

הרגע שלו המתין צ'ארלס 70 שנה התגשם - לקול תרועת חצוצרות, פעמוני כנסיות ומטחי תותחים, הונח הכתר המלכותי, ששוקל יותר מ-2 קילוגרם, על ראשו של המלך - והאורחים נשבעו שבועת אמונים לציית לו. מזג האוויר בלונדון: 15 מעלות עם גשם קל

בווידאו: רגע ההכתרה של המלך צ'ארלס ושל המלכה קמילה/צילום: רויטרס

עידן חדש: טקס ההכתרה של המלך צ'ארלס השלישי ואישתו קמילה בכנסיית וסטמינסטר הסתיים - 70 שנה לאחר שאימו, המלכה אליזבת השנייה, הוכתרה באותה כנסייה. טקס ההכתרה התחיל עם כניסת קמילה והמלך צ'ארלס לבושי גלימות מלכותיות לקול שירת המקהלה. את הטקס מנהל הארכיבישוף מקנטרברי ג'סטין ולבי. הטקס הסתיים עם שירת ההמנון הבריטי בעוד המלך והמלכה יוצאים מהכנסייה, לראשיהם כתרים.

את הדרך בחזרה לארמון בקינגהאם עשו המלך והמלכה בכרכרת הזהב הממלכתית בת יותר מ-200 שנה, שבה השתמשה גם אליזבת השנייה ב-1953.

את הדרך לכנסייה מהארמון, צ'ארלס בחר לעשות בכרכרת "יובל היהלום" המוזהבת, שנבנתה לכבוד המלכה אליזבת השנייה בהגיעה לגיל 60. זאת אחת מהכרכרות החדשות יותר באוסף המלכותי. היא נבנתה באוסטרליה ונשלחה למלכה ב-2014. השימוש הראשון בה נעשה במהלך פתיחת מושב הפרלמנט באותה שנה.

אלפיים מנהיגים ובני מלוכה מרחבי העולם הגיעו לטקס, ובהם גם הנשיא יצחק הרצוג ואשתו מיכל ואישתו של נשיא ארצות הברית ג'יל ביידן. הנסיך הארי, בנו הצעיר של המלך צ'ארלס, שיחסיו עם משפחתו הידרדרו בשנים האחרונות, יושב בשורה השלישית עם הנסיכות יוג'יני וביאטריס, הבנות של הנסיך אנדרו, אחיו של המלך; לידם יושבים הנסיך אדוארד ואישתו סופי. בשורה הראשונה יושבים הנסיך ויליאם, הנסיכה קייט וילדיהם הנסיכה שרלוט והנסיך לואי. הנסיך ג'ורג' ממלא תפקיד בפמלייה של סבו המלך.

ראש הממשלה הבריטי רישי סונאק אמר כי "היום הוא רגע יוצא דופן של גאווה לאומית. שום מדינה אחרת לא היתה יכולה להוציא לפועל מחזה מרהיב כזה. אלוהים נצור את המלך".

הרגעים החשובים בטקס ההכתרה

התהלוכה המלכותית מגיעה לארמון/רויטרס
המלך צ'ארלס באירוע הכתרתו למלך , 6 במאי 2023. רויטרס
המלך צ'ארלס מוכתר/רויטרס
המלכה קמיליה באירוע הכתרת המלך צ'ארלס, 6 במאי 2023. רויטרס
קמילה מוכתרת למלכת בריטניה/רויטרס
המלך צ'ארלס והנסיך ויליאם , 6 במאי 2023. רויטרס
הנסיך ויליאם יורש העצר מנשק את אביו המלך/רויטרס
קייט, לואי, שארלוט וויליאם באירוע הכתרת המלך צ'ארלס, 6 במאי 2023. רויטרס
הנסיכה קייט והנסיך ויליאם והנסיכים לואי ושרלוט/רויטרס
טאואר ברידג' באירוע הכתרת המלך צ'ארלס, 6 במאי 2023. רויטרס
מטחי תותחים בעת ההכתרה/רויטרס
המטס לכבוד המלך צ'ארלס בארמון בקינגהאם. רויטרס
מטס בשמי לונדון/רויטרס

הנשיא ביידן מברך בטוויטר

צ'ארלס וקמילה בכרכרת הזהב הממלכתית בדכם לארמון בקינגהם, 6 במאי 2023. רויטרס
המלך צ'ארלס/רויטרס
הנסיך הארי באירוע הכתרת המלך צ'ארלס, 6 במאי 2023. רויטרס
הנסיך הארי מגיע לכנסייה/רויטרס
בווידאו: התהלוכה המלכותית בדרך לכנסיית וסטמינסטר, לונדון/צילום: רויטרס
הנשיא הרצוג ואשתו מיכל/רויטרס

הטקס

החלקים החשובים של טקס ההכתרה הם "ההכרה" (recognition), השבועה (oath), המשיחה (anointing), ההסמכה (investiture), ההכתרה (crowning) והבעת כבוד (homage).

1. ההכרה - הריבון נכנס לכנסיית וסטמינסטר כשהוא עוטה אדרת ארגמן וגלימת המדינה מקטיפת ארגמן. מעת שהריבון מתיישב בכס השלטון, עוברים הארכיבישוף מקנטרברי ואצילים נוספים באולם. בכל אחת מהפינות, הארכיבישוף קורא להכרה בריבון, במילים: "רבותי, אני מציג לכם בזאת את... מלככם ללא עוררין. על כן תביעו היום הזה את נאמנותכם וכבודכם, התעשו כן?"

2. השבועה - לאחר שהציבור מכיר במלך בכל צד של הכנסייה, הארכיבישוף משביע את הריבון לשלוט על פי חוק באופן הוגן ועם חמלה ולשמר את הכנסייה האנגליקנית.

3. המשיחה - לאחר טקס הלחם והמים הריבון מוריד את גלימת הארגמן, עוטה את גלימת המשיחה והולך לכיסאו של המלך אדוארד, הניצב במקום הגבוה ביותר באולם. בבסיס הכיסא, שנבנה בימי הביניים, קיים שקע שאליו מוכנסת אבן סקון (הידועה גם בשם "אבן הגורל" ו"אבן ההכתרה") למשך הטקס. מעת שהתיישב בכיסא זה, מורמת חופה מעל לראשו של המלך בזמן טקס המשיחה. חלק זה של הטקס לא שודר בטלוויזיה בהכתרת המלכה אליזבת השנייה ב- 1953 בשל קדושתו.

הדיקן של וסטמינסטר מוזג את השמן הקדוש, שהופק מזיתים מעצי זית מירושלים, לכף והארכיבישוף מקנטרברי מושח בשמן את המלך על ידיו, על חזהו ועל ראשו. טקס המשיחה מסתיים בברכה של הארכיבישוף. עם תום טקס המשיחה מולבש המלך בתכריך colobium sindonis ומעליו בסופרטוניקה.

4. ההסמכה - הריבון לבוש בגלימות ההכתרה המקודשות וסמלים של המלוכה מוצגים בפניו: הגלובוס, טבעת ההכתרה והשרביטים. בעת שהמלך אוחז בשני השרביטים, הארכיבישוף מקנטרברי מניח על ראשו של המלך את כתר אדוארד הקדוש. כל הציבור קורא "אל נצור המלך", והאצילים מניחים על ראשם את כתריהם. בשלב זה נורים מטחי תותחים ממצודת לונדון ומבשרים על ההכתרה.

5. לאחר מכן נסיכים ובני מלוכה אחרים ניגשים למלך להביע כבוד במה שמכונה הבעת כבוד.
כשהטקס הדתי יסתיים, המלך צ'ארלס וקמילה, שתוכתר למלכה בטקס קצר, יעברו לקפלה של אדוארד הקדוש, מקדש אבן בתוך וסטמינסטר, היכן שהמלך יחבוש את כתר האימפריה הממלכתי לקראת שובו לארמון בקינגהאם.

טקס ההכתרה של המלך צ'ארלס. רויטרס
סמלי המלוכה מוצגים בפני המלך/רויטרס
ההכתרה של המלך צ'ארלס. טוויטר, צילום מסך
ההכתרה של המלך צ'ארלס/צילום מסך, טוויטר
הכנות להכתרה של המלך צ'ארלס. רויטרס
מכינים את המרפסת המלכותית לתמונה המסורתית/רויטרס
משפחת המלוכה של בריטנה בכנסיית וסטמינסטר. רויטרס
משפחת המלוכה בכנסייה/רויטרס
מתכוננים להכתרה של המלך צ'ארלס. רויטרס
מתכוננים להכתרה בלונדון/רויטרס
הכנות להכתרה של המלך צ'ארלס. רויטרס
הכנות בלונדון/רויטרס

התהלוכה עזבה את ארמון בקינגהאם בליווי גדודי חיילים מהצבא וחיל הפרשים. היא עברה בקשת האדמירליות לפני שהסתובבה ברחוב וייטהול ותנוע לאורך רחוב פרלמנט - מסלול באורך כשני קילומטרים - עד לכנסיית וסטמינסטר, שם התחיל הטקס בשעה 11 בבוקר (1 בצהריים, שעון ישראל).

בזמן שאלפי אנשים הגיעו לצפות בתהלוכה לאורך המסלול, מנהיג הקבוצה האנטי-מונרכיסטית "רפובליקה" בבריטניה גרהם סמית' נעצר בלונדון, טרם הכתרתו של המלך צ'ארלס. שלושה חברים נוספים נעצרו, אך טרם נמסרה הודעה רשמית מהמשטרה. יותר מ-11 אלף שוטרים מסיירים ברחובות לונדון. מפקד המשטרה מארק ראולי אמר מוקדם יותר כי המשטרה תנקוט בפעולות אם המפגינים ינסו "לשבש את החוויה ואת החגיגות".

המלך הבריטי החדש יוכתר לצד אשתו, קמילה, בטקס דתי נוצרי בכנסייה. לאחר מכן תהלוכה גדולה יותר, תיקח אותו ואת המלכה קמילה בחזרה לארמון, היכן שהמלך ובני המשפחה המלכותית יופיעו באופן מסורתי בפני הציבור במרפסת.

כרכרות, תלבושות מיוחדות ואימוג'י חדש של כתר אדוארד הקדוש, כתר ההכתרה הרשמי של מלכי הממלכה המאוחדת, עוצבו בשביל החגיגות. האימוג'י יופיע בטוויטר בכל פעם שייעשה שימוש בהאשטאג של ההכתרה במהלך סוף השבוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully