וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו ושרי האוצר והחינוך: "סבסוד מלא לילדים עד גיל 3 במעונות המפוקחים"

עודכן לאחרונה: 1.5.2023 / 10:11

בהצהרה הציגו נתניהו, קיש וסמוטריץ' את השלב הראשון בתוכנית, בו יקבלו החל מינואר הורים לילדים עד גיל שלוש עד 940 שקלים לכל ילד. בנוסף, הבטיחו כי המעונות המפוקחים יקבלו סבסוד מלא וכי כמות המעונות תגדל משמעותית

בוידאו: נתניהו: משיקים את השלב הראשון לחינוך חינם בגילים 3-0/מערכת וואלה!

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר החינוך יואב קיש הציגו הערב (ראשון) את השלב הראשון של תוכניתם לחינוך חינם עד גיל שלוש. התוכנית הייתה אחת מהבטחות הבחירות של נתניהו במערכת הבחירות האחרונה.

לפי התוכנית שהציג ראש הממשלה, החל מינואר 2024 הורים יקבלו עד 940 שקלים לכל ילד עד גיל שלוש. זאת, דרך נקודות זיכוי במס הכנסה, מס הכנסה שלילי או מענק שיינתן להורים. בנוסף, הבטיח נתניהו כי הילדים שנמצאים במעונות המפוקחים יקבלו סבסוד מלא וכי מספר המעונות האלו יגדל באופן משמעותי. בפתיחת המעונות החדשים יושקעו כשני מיליארד שקלים. בנוסף, הצהיר קיש כי נתן הנחיה להקל בהרשמה למעונות המפוקחים גם למי שמעוניין להצטרף מהמעונות הפרטיים.

"שמעתי מההורים זעקת אמת, הם הורים עובדים והם אמרו שהם צריכים להוציא חלק עצום מההכנסה שלהם על פעוטות. בין 20 ל-30 אלף שקלים לשנה. אחד מהם אמר לי 'אחד מאיתנו צריך להישאר בבית כי אין אפשרות לממן את זה' הסביר ראש הממשלה נתניהו את הסיבות לתוכנית. לדברי נתניהו, לתוכנית שלוש מטרות מרכזיות - הקלה ביוקר המחיה, העלאת רמת הפדגוגיה בגנים והרחבת מערכת המעונות המפוקחים.

יואב קיש, מליאת הכנסת, 20 בפברואר 2023. ראובן קסטרו
שר החינוך יואב קיש/ראובן קסטרו

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, הגיב להצהרת השרים וראש הממשלה: "כל מי שמכיר את נתניהו מבין שלא מדובר בתכנית כלכלית, אלא בשקרים ובדיות על מנת להרוויח זמן. כל מה שצריך זה לבטל את הכפלת תקציב הישיבות, העלאת קצבאות האברכים ב-50% והתוספת של מעל 3 מיליארדי השקלים שניתנו לחינוך החרדי שלא מלמדים בו לימודי ליבה. כל זה מספיק כדי לממן חינוך חינם עד גיל שלוש לילדים להורים עובדים, או באמת להילחם ביוקר המחיה. בנושא יוקר המחיה בדיוק כמו בנושא המהפכה המשפטית, כל מה שאנחנו רואים זה ניסיון למסמס את המחאה, להרוויח את הזמן ולבלבל את הציבור".

מפורום הגנים הפרטיים נמסר כי "ראש הממשלה מפלה בין ילד לילד ובין משפחות בישראל. מדובר בפתרון לא מקצועי, חלקי, שאינו נותן מענה ל-80% מהפעוטות בישראל ולהוריהם, מעמד הביניים, רוב הציבור בישראל שנאנק תחת יוקר המחיה. לא ניתן יד למהלכים שפוגעים באלפי גנים פרטיים, ביזמות, ובעסקים שמפרנסים אינספור גננות, מטפלות וצוותים שפועלים במסירות אין קץ לטובת ילדי ישראל".

עוד בוואלה!

השר שמנסה לבנות את עצמו כ"בוגר האחראי המתון": 100 ימים במשרד החינוך

לכתבה המלאה

פורום מסגרות החינוך לגיל הגיבו כי "שכר המטפלות נשחק ואין בתוכנית הממשלה כל מענה לכך. נקודות זיכוי זהו דבר מבורך אך בלי מטפלות אין מעונות! אין לנו כח אדם בכדי להפעיל את המעונות". עוד אמרו כי "תוכנית הממשלה כפי שהוצגה תביא לקריסת מערך המעונות לגיל הרך. התנהלות חד צדדית וחסרת אחריות מצד משרדי הממשלה, פוגעת באופן ישיר בהורים, במטפלות-מחנכות ובמעונות היום. במצב הנוכחי לא תהייה לנו ברירה אלא לפתוח במאבק".

יו"ר ויצו אניטה פרידמן אמרה כי "לצערנו, אין בתוכנית הממשלה מענה לבעיה האמיתית של ענף הגיל הרך - שכר המטפלות - ובשל כך נוצר מחסור אדיר במטפלות. התאכזבנו והופתענו לגלות כי אין למעשה פתרון לבעיה הגדולה בשנת הלימודים הנוכחית. לאחר ציפייה ארוכה לטיפול הממשלה בקריסת הענף לגיל הרך אין שום בשורה ואין מענה ממשי למצוקת כוח האדם, ובשנה"ל הבאה מצבנו יהיה קשה אף יותר".

אלונה דניאל ממטה המאבק למען הילדים מסרה כי "אנחנו רוצים לברך ולהודות למשרד החינוך ולממשלה ששמעו את בקשתנו שלא לפעול לסבסוד על הקיים בלבד אלא הגיעו להחלטה הנכונה שבנוסף לסבסוד להורים, יושקעו תקציבים בשיפור האיכות במעונות, בתנאים של הצוות, במוגנות של הילדים שלנו והעמקת הפיקוח. ההשקעה הזו בדור העתיד היא השקעה הכי נכונה שאפשר להשקיע".

מור דקל יו"ר העמותה למען הילד בגיל הרך הגיבה: "הצלחנו, אך יש עוד דרך. לאחר מאבק עיקש של שנים, ובעקבות המלצותינו בעבודה על ההסכמים הקואליציוניים זכינו לקבל בשורה אמיתית בנוגע לאיכות החינוך שיקבלו הפעוטות בישראל. העמותה מברכת את ראש הממשלה, שר האוצר ושר החינוך על הבשורה שהביאו, עליה עמלנו שנים - מתן מענה להורים בסבסוד מעונות, הרחבת ההכשרות והפיקוח על המעונות, הרחבת הבינוי וההצע". עם זאת, מסרה דקל כי "הצורך הדחוף בטיפול תחום הגיל הרך במדינה לא תם. לצערנו לא ניתנה התייחסות לנושא כח האדם בתחום - נוכח המחסור האדיר במטפלות בישראל.
לפני השקעה בבינוי וסבסוד נכון יהיה לטפל במשבר כח האדם באמצעות התייחסות לתנאים והשכר".

פרופסור אסתר עדי יפה, מומחית לגיל הרך מהפקולטה לחינוך באוניברסיטת בר-אילן מסרה כי היא "מברכת על השגת תוספת התקציב לגיל הרך, המהווה הכרה בחשיבותן של השנים הראשונות, ובעיקר הכרה בחשיבותו של חינוך איכותי לגיל הרך. אני שמחה שנעשה שימוש בתקציב הזה בדרך שתיטיב עם הילדים, ומפצירה בראשי המערכת - לצד הכוונה להרחבת המערכת, אשר ניצבת כבר היום על סף קריסה , להמשיך להבטיח את איכות החינוך שהם יקבלו באמצעות חיזוק התשתית הקיימת, ובפרט התשתיות האנושית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully