וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיבר בהפגנה - אבל ניסה בעצמו להשתלט על בית המשפט: הפרט שר"מ ספרד שכח להזכיר

עודכן לאחרונה: 30.4.2023 / 11:43

פדרו סנצ'ס, שאמר בסרטון שהוקרן בהפגנה בתל אביב, כי מפלגתו מתייצבת לצד המפגינים בישראל - ניסה בעצמו בחודש דצמבר האחרון להעביר חוק שיאפשר לממשלה שלו למנות שני מועמדים מטעמה לבית המשפט החוקתי. ניסיונותיו של סנצ'ס ומפלגתו נדחו על ידי בית המשפט העליון של ספרד

בוידאו: סרטון ברכה של ראש ממשלת ספרד הוקרן בהפגנה בקפלן/ללא

ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס, שאמר אתמול (שבת) בסרטון שהוקרן בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב, כי מפלגתו מתייצבת לצד המפגינים בישראל - ניסה בעצמו בחודש דצמבר האחרון להעביר חוק שיאפשר לממשלתו למנות שני מועמדים מטעמה לבית המשפט החוקתי.

ניסיונותיו של סנצ'ס ומפלגתו - "מפלגת הפועלים הסוציאליסטית הספרדית" להעביר את החקיקה שכונתה גם היא "רפורמה" במערכת המשפט - נדחו על ידי בית המשפט העליון של ספרד, ולא נכנסו לספר החוקים של המדינה. למרות שהחקיקה אושרה על ידי "קונגרס הנציגים" (הבית התחתון) - פסילתה על ידי בית המשפט מנעה את ההצבעה עלייה בסנאט (הבית העליון) הספרדי.

ניסיונתיה של "מפלגת הפועלים הסוציאליסטית הספרדית" התמקדו בשינוי אופן פעולתה של "המועצה הכללית של הרשות השופטת", שהיא הגוף החוקתי שאחראי על מערכת המשפט של ספרד. בין תפקידיה של המועצה: למנות את נשיא המועצה ואת נשיא בית המשפט העליון, למנות שני שופטים לבית המשפט החוקתי ולפקח על פעילות השופטים בספרד ובתי המשפט במדינה.

ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס, 24 באוקטובר 2019. רויטרס
ניסה בעצמו להעביר חוק שיאפשר לממשלתו למנות מועמדים מטעמה לבית המשפט החוקתי. ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס/רויטרס

למעשה, סנצ'ס רצה לשים סוף ל"קיפאון המשפטי" ולחדש את פעילות המועצה הכללית לראשונה מזה ארבע שנים. החקיקה נפסלה על ידי בית המשפט, וסנצ'ס קיבל את פסק הדין, לא מבלי לפרסם תגובה "עוקצנית" בעניין: "לראשונה, הנציגים הלגיטימיים שלנו, שנבחרו באופן דמוקרטי על ידי הספרדים, נמנעים מלמלא את חובתם הייצוגית". לדבריו, למצב הזה "אין תקדים בהיסטוריה הדמוקרטית של ארצנו, וגם לא באירופה".

עוד בוואלה!

ר"מ ספרד הביע תמיכה במפגינים, השר כהן: "אף גורם זר לא יחליט בשביל הציבור בישראל"

לכתבה המלאה

הליך מינוי השופטים בספרד

על פי דו"ח שהוגש לוועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת בתחילת השנה תחת הכותרת "בחירת שופטים לבית משפט חוקתי או לבית משפט עליון", בית המשפט החוקתי של ספרד מוסמך, בין השאר, לדון בעתירות להגנה מפני הפרת זכויות וחירויות שמעוגנות בחוקה; לדון בקונפליקטים שמתעוררים סביב חלוקת סמכויות השיפוט בין המדינה לקהילות האוטונומיות המרכיבות אותה ובין הקהילות לבין עצמן; ולפסול חוקים (או חלקים מהם) בשל אי-חוקתיותם.

בית המשפט מורכב משנים עשר שופטים, המתמנים מקרב שופטים, פרקליטים, פרופסורים באוניברסיטאות, עובדי ציבור ועורכי דין - כולם צריכים להיות משפטנים בעלי מעמד מוכר עם ניסיון מקצועי של 15 שנים לפחות. השופטים מתמנים לכהונה בת תשע שנים, כאשר כל שלוש שנים שליש מהם מתחלף.

12 השופטים מתמנים בידי המלך. בחירתם מתבצעת על פי החלוקה הבאה בין שלוש הרשויות: שמונה שופטים מועמדים למינוי בידי הרשות המחוקקת - ארבעה נבחרים על ידי הקונגרס וארבעה על ידי הסנאט, כאשר כל אחד משני בתי הפרלמנט האמורים בוחר את מועמדיו ברוב של 3/5 מכלל חברי הבית. שני שופטים מועמדים למינוי בידי הממשלה ושניים נוספים בידי המועצה הכללית של הרשות השופטת.

הפגנה נגד המהפכה המשפטית,תל אביב, 29 באפריל 2023. ראובן קסטרו
הפגנה נגד המהפכה המשפטית. רחוב קפלן, תל אביב. אתמול/ראובן קסטרו

במהלך ההפגנה נגד המהפכה המשפטית שהתקיימה אמש ברחוב קפלן בתל אביב, סנצ'ס הביע תמיכה במפגינים ואמר כי מפלגתו מתייצבת לצידם. "תמיד נלחמנו בשביל שלום, שוויון ודמוקרטיה, למרות זאת, הרבה מכם יודעים שאלו ערכים שקשה לקחת כמובן מאליו", אמר בסרטון שהוקרן במחאה בתל אביב. "עלינו להגן ולקדם את הערכים האלו מדי יום", הוסיף.

נאום ר"מ ספרד סנצ'ס אמש בהפגנה בקפלן ניתן עקב פנייה של מרצ, דרך מזכ"ל המפלגה תומר רזניק וחברת הכנסת לשעבר קולט אביטל, לראש הממשלה הספרדי ששישא דברים בהפגנה. הם ביקשו שהוא יוצג כראש הממשלה ונשיא ארגון ה"איטנרנציונל הסוציאליסטי".

מאוחר יותר, שר החוץ אלי כהן מתח ביקורת על דבריו של ראש הממשלה הספרדי, וכתב בציוץ בטוויטר: "למתנגדי הרפורמה, אין קווים אדומים, לרבות הניסיון לפגוע במעמד הבינלאומי. אף גורם זר לא יחליט בשביל הציבור בישראל ואני בטוח שלסנצ'ס אין כוונה כזאת. בתור מי שתומך ברפורמה, אין לי ספק שהיא תחזק את הדמוקרטיה ותאזן את הרשויות".

סנצ'ס אינו הראשון שהתבטא נגד המהפכה המשפטית שהממשלה מבקשת להעביר. לפני כמה שבועות, הגיעו קריאות לעצור את החקיקה ממדינות שונות באירופה, ולבסוף גם מנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, שאמר בחודש שעבר כי הוא מצפה שנתניהו "ייסוג" מהמהפכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully