וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל יוזמת פסגת פיוס להפסקת הלחימה בסודאן

עודכן לאחרונה: 24.4.2023 / 18:43

שר החוץ אלי כהן הזמין את מפקד צבא סודאן הגנרל בורהאן ואת מפקד מיליציית ה-RSF היריבה הגנרל חמידתי להגיע לפגישה משותפת בישראל במהלכה ינסו להגיע להסכם הפסקת אש בתיווך ישראלי. ישראל עידכנה את ממשל ביידן ומדינות נוספות באזור במהלך

בווידאו: עשרות הרוגים בקרבות בסודאן; המורדים: "הותקפנו על ידי מטוסים זרים"/רויטרס

ישראל הזמינה את שני הגנרלים שעומדים בראש הפלגים שנלחמים זה בזה בסודאן בעשרת הימים האחרונים להגיע לפסגת פיוס בישראל במהלכה ידונו על הפסקת אש בתיווך ישראלי, כך אמרו לוואלה בכירים במשרד החוץ.

למה זה חשוב:

  • מדובר ביוזמה שמזכירה את מהלך התיווך בין רוסיה לאוקראינה שהוביל ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט, אלא שבמקרה הסודאני לישראל יש היכרות מעמיקה יותר יכולת השפעה גדולה יותר על שני הצדדים.

עוד בוואלה!

פיגוע בערב יום הזיכרון: שישה פצועים בשוק בירושלים - אחד במצב קשה - המחבל נוטרל

לכתבה המלאה
תמונת לוויין של מטוסים עולים באש בנמל התעופה הבינלאומי בחרטום, סודאן, 16 באפריל 2023. רויטרס
מטוסי קרב עולים באש בחרטום, סודאן/רויטרס

במוקד החדשות:

  • לפני עשרה ימים פרצו בסודאן קרבות בין הצבא לבין מיליציית "כוחות הסיוע המהיר" (RSF). הקרבות מתרחשים בעיקר בבירה חרטום, אך גם בכמה אזורים אחרים במדינה. לפי האו"ם, עד כה נהרגו בקרבות כ-500 בני אדם.
  • ביום ראשון לפנות בוקר פינתה ארצות הברית את שגרירותה בחרטום במבצע צבאי שכלל חילוץ של הדיפלומטים האמריקנים במסוקים. ביממה האחרונה פינו גם גרמניה, בריטניה, צרפת ומדינות רבות אחרות דיפלומטים ואזרחים זרים מסודאן.
עשן עולה ליד גשר חלפיה בין אומדורמן וצפון חרטום במהלך עימותים בין כוחות מיליציה לצבא המדינה. 15 באפריל 2023. רויטרס
עד כה נהרגו בקרבות כ-500 בני אדם/רויטרס

מאחורי הקלעים:

  • מערכת היחסים בין ישראל לבין סודאן מנוהלת ע"י שני גופים. משרד החוץ אחראי על המגעים עם מפקד הצבא בורהאן והמוסד אחראי על הקשרים עם מפקד מיליציית ה-RSF חמידתי.
  • לפני פרוץ הקרבות, בכירים ישראלי עקבו מקרוב אחרי המו"מ שהתנהל בסודאן במאמץ להגיע להסכם על הקמת ממשלה אזרחית. כאשר שר החוץ אלי כהן ביקר בחרטום בפברואר הוא הדגיש כי בלי הקמת ממשלה אזרחית בסודאן יהיה קשה יותר לקדם הסכם שלום בין המדינות.
  • בכיר ישראלי אמר כי בירושלים סברו לפני כשבועיים שהסכם על ממשלה אזרחית הוא עניין של ימים והופתעו כאשר המו"מ התפוצץ על רקע מאבקי כוח בין הגנרל בורהאן לגנרל חמידתי. מכאן ועד התלקחות אלימה הדרך היתה קצרה ביותר.
שר החוץ אלי כהן בברלין. רויטרס
קרא להם להפסיק את הלחימה. שר החוץ אלי כהן/רויטרס
  • בכירים במשרד החוץ הישראלי אמרו כי מאז פרוץ הקרבות בסודאן שר החוץ אלי כהן ומנכ"ל משרדו רונן לוי ("מעוז") העבירו מסרים ודיברו באופן ישיר עם בורהאן וחמידתי וקראו להם להפסיק את הלחימה. בכירים במוסד העבירו גם הם מסרים לשני הצדדים בסודאן ובהם קראו להם לעצור את ההסלמה.
  • בימים האחרונים היתה התקדמות בשיחות עם שני הגנרלים הסודאנים ושר החוץ כהן העביר לשניים הצעה להגיע לישראל ולקיים פגישה כדי להגיע להסכם שיסיים את הלחימה ויחדש את המו"מ הפוליטי.
  • בכירים במשרד החוץ אמרו כי גם בורהאן וגם חמידתי לא שללו את האפשרות להגיע לפגישה כזו בישראל. לדבריהם, הרושם הוא ששני הצדדים שוקלים את העניין בצורה חיובית.
  • ישראל תיאמה את מהלכיה הדיפלומטיים בסודאן עם ממשל ביידן ועם מדינות נוספות באזור כמו איחוד האמירויות ועידכנה אותן מראש בהצעה לקיים פסגת פיוס בין בורהאן לחמידתי בישראל.

התמונה הגדולה:

  • סודאן היתה חלק מהסכמי אברהם בין ישראל לבין מדינות ערב שהושגו ב-2020 בתיווך ממשל טראמפ. ההפיכה הצבאית בסודאן באוקטובר 2011 הובילו להשעיית הסיוע האמריקני לסודאן ולהקפאת תהליך הנורמליזציה עם ישראל.
  • תהליך הנורמליזציה בין ישראל לבין סודאן ומערכות היחסים שנבנו בשלוש השנים האחרונות עם מפקד צבא סודאן הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן ואת ראש מילייציית ה-RSF היריבה הגרל מוחמד חמדאן דאגלו (חמידתי) יצרו הזדמנות ייחודית לישראל לנסות ולסייע בהשגת הפסקת אש.
  • המוטיבציה הישראלית נוגעת בין השאר לחשש הישראלי שהידרדרות של סודאן למלחמת אזרחים מחודשת תהרוס את המדינה, תמנע הקמת ממשלה אזרחית ותסיר מסדר היום את הסיכוי להגעה להסכם שלום בין ישראל לבין סודאן.
שר החוץ של איחוד האמירויות הערביות עבדאללה בן זאיד, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ של בחריין אחמד אל-חליפה בטקס חתימת הסכמי אברהם בבית הלבן, 15 בספטמבר 2020. AP
הסכמי אברהם/AP

מה הם אומרים:

  • שר החוץ אלי כהן אמר לוואלה! כי מאז ביקורו בחרטום לפני שלושה חודשים, במהלכו קידם את החתימה על הסכם שלום בין ישראל לסודאן, הוא המשיך לעמוד בקשר עם גורמים שונים במדינה על מנת לקדם את היחסים בין המדינות.
  • "מאז פרוץ הקרבות בסודאן, ישראל פועלת בערוצים שונים על מנת להביא להפסקת אש, וההתקדמות שחלה בימים האחרונים בשיחות עם הצדדים מעודדת מאוד. אם תהיה דרך בה ישראל תוכל לסייע בהפסקת המלחמה והאלימות במדינה, נשמח מאוד לעשות זאת", אמר כהן.
  • עוד באותו נושא:
  • סודאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully