וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפלגת הלייבור בבריטניה השעתה בכירה בשל אמירות אנטישמיות

עודכן לאחרונה: 23.4.2023 / 15:51

"לבנים בעלי מראה שונה, למשל ג'ינג'ים, יכולים לחוות דעות קדומות. אך הם לא סובלים כל חייהם מגזענות. באמריקה שלפני זכויות האדם, אירים, יהודים ומיעוטים אחרים לא נדרשו לשבת בסוף האוטובוס. בדרום אפריקה תחת האפרטהייד, קבוצות אלה יכלו להצביע", כתבה אבוט

מפלגת הלייבור הבריטית השעתה היום (ראשון) באופן זמני את חברת המפלגה והפרלמנט דיאן אבוט, בעקבות אמירות שלפיהן יהודים אינם מתמודדים עם גזענות, אלא מדעה קדומה בדומה ל"ג'ינג'ים". דובר של מפלגת הלייבור אמר: "מפלגת הלייבור מגנה את האמירות הפוגעניות והמוטעות האלה".

אבוט כתבה מכתב לעיתון "אובזרוור", שהשווה בין הדעה הקדומה שממנה סובלים יהודים לזאת שעמה מתמודדים אנשים עם שיער כתום. היא גם ניסתה להבדיל בין "דעה קדומה" נגד אירים מ"הגזענות" שאותה חווים שחורים.

אבוט, ששימשה כמצליפת המפלגה, צייצה כי היא חוזרת בה מהאמירות. "אני חוזרת בי מהאמירות. הטעויות עלו בטיוטה ראשונית שנשלחה. אך אין לכך תירוץ, ואני רוצה להתנצל בפני כל מי שנפגע. גזענות מופיעה בכל מיני צורות, ואי אפשר להכחיש שיהודים סבלו את השפעותיה המפלצתיות, בדומה לאירים ולמיעוטים אחרים. אני מתנצלת באופן פומבי על אמירותיי ועל הפגיעה שגרמו".

מנהיג מפלגת הלייבור בבריטניה קיר סטארמר בכנס מקוון, 22 בספטמבר 2020. רויטרס
מנהיג מפלגת הלייבור בבריטניה, קיר סטארמר/רויטרס

המכתב של אבוט ל"אובזרוור" היה תגובה למאמר שכותרתו "Racism in Britain is not a black and white issue. It's far more complicated", ובו כתב מחבר המאמר טומיווה אוולייד כי "אירים, יהודים ומיעוטים סובלים מ'גזענות'". אבוט ענתה כי "הם ללא ספק חווים דעות קדומות. זה דומה לגזענות ולעתים קרובות משתמשים בשתי המלים כאילו הן מלים נרדפות".

עוד כתבה אבוט כי "נכון הדבר שלבנים בעלי מראה שונה, למשל ג'ינג'ים, יכולים לחוות דעות קדומות. אך הם לא סובלים כל חייהם מגזענות. באמריקה שלפני זכויות האדם, אירים, יהודים ומיעוטים אחרים לא נדרשו לשבת בסוף האוטובוס. בדרום אפריקה תחת האפרטהייד, קבוצות אלה יכלו להצביע. ובשיא העבדות, לא היו אנשים לבנים קשורים בשלשלות באוניות העבדים".

שר האנרגיה גרנט שאפס מהמפלגה השמרנית, צייץ: "שוב, יהודים צריכים להתעורר ולראות את חברת מפלגת הלייבור פולטת כבדרך אגב אנטישמיות מלאת שנאה. קיר סטרמר (מנהיג לייבור), האם אתה עומד לעשות משהו בנידון?" שר הפנים לשעבר, סג'יד ג'ביד, אמר כי הוא "מזועזע מההקטנה של הגזענות נגד יהודים וקבוצות אחרות שאין להם פיגמנטציה בעור".

ועד שליחי הקהילות כתב כי המכתב של אבוט היה "מבייש וההתנצלות שלה לא משכנעת בעליל". תנועת הלייבור היהודית אמרה: "למרבה הצער, אנחנו תומכים בהחלטת המפלגה לקחת את תפקיד המצליפה בזמן שדיאן אבוט נתונה תחת חקירה בשל המכתב הפוגעני שלה ל'אובזרוור'.

"דיאן אבוט היא אחת מהאנשים הנכבדים ביותר במפלגת הלייבור בתור פעילה שהתגברה על גזענות ודעה קדומה ונהפכה לחברת המפלגה השחורה הראשונה בבריטניה. אנחנו צריכים להתאחד נגד גזענות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully