וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אביו של עמנואל מורנו: "כל עם ישראל זכאי להתאחד ביום הזיכרון, במיוחד פוליטיקאים"

עודכן לאחרונה: 19.4.2023 / 10:10

אילן, אב הקצין שהיה בסיירת מטכ"ל ונהרג במלחמת לבנון השנייה, קרא למשפחות שכולות בראיון ל-103 להתאחד ביום הזיכרון ולהשאיר את העמדות הפוליטיות בצד. "אסור לשלול מאף אחד את זכותו להודות לנופלים. מניח שהרבה משפחות שכולות חושבות כמוני. כוחנו בזה שאנחנו מאוחדים"

בווידאו: משפחות שכולות הפריעו לבנט לנאום בהר הרצל: "נוכל, תתבייש"/מערכת וואלה!

אילן, אביו של סא"ל עמנואל מורנו שהיה קצין בסיירת מטכ"ל ונהרג בסיום מלחמת לבנון השנייה, קרא היום (רביעי) למשפחות שכולות להתאחד ביום הזיכרון ולהשאיר את העמדות הפוליטיות בצד. בראיון לענת דוידוב וטל שלו ב-103FM, הוא טען כי "כל עם ישראל זכאי וחובתו, כדי להודות לנופלים, להתאחד באותו יום ולהגיע. זה כולל את כולם, במיוחד אותם פוליטיקאים שנותנים פקודה לבניינו לצאת לקרב ולהילחם".

אילן הוסיף כי "אסור לנו לשלול מאף אחד את זכותו לבוא ולהודות לנופלים. אני מניח שהרבה ולא מעט משפחות שכולות חושבות כמוני, אפילו אם הם לא מתארגנים כדי למחות, רוב המשפחות השכולות הן שקטות".

הנחת דגל ישראל על קברי חללי מערכות ישראל. הר הרצל, ירושלים, 2 במאי 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
"אסור לנו לשלול מאף אחד את זכותו לבוא ולהודות לנופלים", מורנו/פלאש 90, יונתן זינדל

בראיון גיבה מורנו את דבריו של שר הביטחון יואב גלנט שאמר כי הדרישה להוציא פוליטיקאים מבתי העלמין היא כמו קיפול דגל ישראל. "אם נבחרי ישראל נבחרו על ידי הציבור אז זה קיפול של דגל של עם שבחר בממשלה כלשהיא, ולא חשוב מתי ואיזו ממשלה", אמר מורנו. "כוחנו באחדותנו ובלבד שכל אחד פשוט מכבד שהשני נתן את ההעדפה לציר שהוא רצה, זה נתן את ההעדפה לעם ישראל, לאדמת ישראל ולתורת ישראל. כוחנו הוא בזה שאנחנו מאוחדים".

מורנו, שהוא חבר פעיל במועצת המשפחות השכולות, ציין כי טוב שלא נכנס למחלוקות סביב אותה דרישה להוציא פוליטיקאים מבתי העלמין. "באותם ימים בנינו שוכבים זה לצד לזה. מה נעשה?", אמר. "נבנה חלקות שונות לחיילים בהר הרצל? כל אחד לפי העדפתו הפוליטית? הם נלחמו ביחד, שוכבים ביחד, ההורים חייבים פשוט להיות מאוחדים, לפחות באותו יום, אחר כך אפשר לחלוק זה על זה, אבל בכבוד".

על תקרית המחאה בנאום נפתלי בנט בטקס יום הזיכרון בשנה שעברה, מורנו טען כי "גם הטעם הטוב היא תכונה דרושה למשפחות השכולות. אני לא הייתי שם, אבל אני מבין שהוציאו אותו. זה קורה, אלו דברים חריגים. הכלל הוא שבאותו יום פשוט להיות ביחד ומאוחדים כדי להודות לבנים שנפלו".

איתמר בן גביר, השר לביטחון לאומי,15 בינואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
משפחות שכולות מבאר שבע ביקשו שלא ישתתף בטקס. בן גביר/פלאש 90, יונתן זינדל

בשבוע שעבר, אב שכול פנה אל ראש עיריית באר שבע רוביק דנילוביץ' וביקש כי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לא יגיע לטקס יום הזיכרון שמתקיים בעיר. אל קריאתו הצטרפו משפחות שכולות נוספות שהתנגדו למהלך וביקשו לשלוח נציג אחר או לא לשלוח נציג כלל לאזכרה. "בני הוטמן בירושלים, כך שלא אוכל לדבר בשפת המשפחות השכולות של באר שבע, אני פשוט זוכר שלא מעט פוליטיקאים לא שירתו בצה"ל ובהחלטתם יצאנו לקרב, לא חשוב מאילו מפלגות", אמר מורנו.

מורנו עוד הוסיף כי "אנחנו מכבדים את הממשלה כחיילים, אנחנו מכבדים את ההחלטה של ממשלה כל שהיא, במיוחד כשהיא נבחרה ולא שהיא כבשה את השלטון בכוח, לא שזה קרה. ייתכן שהוא יכול להימנע, זו החלטתו, אבל זו גם החלטתם. כלומר, אני לא רוצה להיות בנעליים של אותן משפחות. בכלל, זה מאוד קשה להיות בנעליים של משפחה שכולה ולבוא לשפוט אותה. חבל שהגענו ככה לימים הללו, לחלוק אחד על השני, בוודאי שמותר, אני מניח שהכוונות של כולם הן טובות".

סער: "לשמור על קדושת היום הזה"

בהמשך התוכנית התראיין גם חבר הכנסת גדעון סער, "אני מאמין שצריך להותיר את המחלוקת העצומה שיש בקרבנו ואין להסתיר אותה אבל מאוד חשוב לנו לשמור על קדושת היום הזה וזה מה שאני קורא לעשות", אמר סער. "אני כמובן אהיה, כפי שכל שנה אני בבית עלמין אחר ואני חושב שבזה אנחנו כנציגי המדינה מכבדים את הנופלים את זכרם וזה דבר חשוב".

סער הבהיר כי הוא מבין את מה שקורה ואת המחלוקות הקשות, "צריך לקחת בחשבון שכל דבר הוא גם תקדים. אני יכול להגיד שבשנה שעברה, כשנשאתי דברים בטקס בעכו לעולי הגרדום, גם לי הפריעו בזמן הנאום וזה לא דבר נעים. אני באמת קורא לכל אחד להשתדל להותיר את המחלוקת מחוץ לבית העלמין ולשמור על קדושת היום הזה. הרי בסופו של דבר לא ננאמים ביום הזה נאומים פוליטיים, אנחנו מדברים על הנופלים, על צוואתם של הנופלים, כמובן כל אחד אולי מזווית טיפה שונה אבל אני חושב שתמיד כל נציגי המדינה מאוד משתדלים לדבר על מה שמשותף, על מה שמאחד, והוא גדול ורב. ולטעמי צריך מאוד להיזהר לשנות מהמסורת הזאת כי יכול להיות שאחר כך לא תהיה דרך חזרה".

"כל נבחר ציבור צריך לפעול בשיקול דעת ולקבל החלטות כשלעצמו, ויכול להיות שצריכים להיות שינויים כאלה ואחרים בתוכנית", ציין סער. "אני לא נכנס למקרה קונקרטי, אבל ככלל, תחשבו על אירוע שבו אומרים 'אז נציגי המדינה לא יגיעו לבתי העלמין', בסופו של דבר אתה יוצר מציאות שפוגעת להערכתי בהרבה מאוד משפחות, ואנחנו זוכרים את זה מהעבר, כשלא מגיעים אז יש תחושה קשה של פגיעה, של משהו שהוא לא מכבד את האירוע ואת זכר הנופלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully