וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לישון במסגד כדי להתקרב לאללה": המנהג המוסלמי שחמאס מנצל להסלמה

עודכן לאחרונה: 9.4.2023 / 13:38

ה"אעתכאף", המנהג שנועד "להתייחד עם אללה", מקבל משמעות נוספת ברמדאן, וכמו כל דבר בהר הבית - קיבל גם תפנית מדינית. לפי הסטטוס קוו, ניתן ללון בשטח אל-אקצא רק בסוף החודש. אלא שארגוני הטרור קוראים לצעירים "למרוד" כדי לשמור על המקום - ויוצרים כדור שלג מסוכן

בוידאו: מהומות בהר הבית כ-400 מתפרעים התבצרו במסגד/דוברות המשטרה

בדומה לימים לפני יום כיפור ביהדות, גם המוסלמים מייחסים משמעות גדולה להתבודדות של האדם כדי שיתקרב לאל ולאמונה ו"יתייחד עם אללה". בחודש רמדאן, שנחשב לאחד המועדים החשובים בלוח השנה המוסלמי - המנהג הזה חזק כפליים, ומקבל משמעות עמוקה עבור רבים ברחבי העולם הערבי שנוהגים לקיים בחודש את ה"אעתכאף" ולישון בין כתלי המסגד.

המנהג הנפוץ הגיע גם למרגלות "אל-אקצא", וכמו כל סיטואציה שמתרחשת על הר הבית - קיבל גם תפנית פוליטית ומדינית. מיד אחרי מלחמת ששת ימים ב-67' נקבע סטטוס קוו עם הווקף הירדני על ה"אעתכאף" בהר הבית: רק בעשרת הימים האחרונים של הרמדאן מותר ללון בשטח המסגד - ובימים האלו ליהודים אסור לעלות.

אלא, שארגוני טרור מנסים בעקביות שנה אחר שנה להפר את הסטטוס קוו בין ישראל והירדנים, ולגרום לצעירים לקיים את המנהג ולהישאר על ההר אחרי השעות המוסכמות. בכל שנה, חמאס וארגונים מוסלמיים בטורקיה, בירדן ובמצרים עותרים לממלכת ירדן כדי שתאפשר אעתכאף בכל לילות החודש, ומגדירים את הסירוב: "כניעה ליישות הציונית - היא זו ששולטת בהר הבית".

מסגד אל אקצא ביום שלאחר ההתפרעויות והעימותים, 5 באפריל 2023. רויטרס
ארגוני הטרור מנסים להפר את הסטטוס קוו. מסגד אל-אקצא ביום שאחרי המהומות/רויטרס

לפני שנתיים, בסמוך למבצע שומר החומות, ממלכת ירדן הוציאה הודעה חריגה - וקראה לציבור להישמע להנחיות של הווקף ולא להישאר על ההר ב-20 הימים הראשונים. גם בשנה שעברה יצאה הודעה דומה. מאחורי הקלעים של ההודעה: בכירים ישראלים שהגיעו לירדן, ראש הממשלה דאז נפתלי בנט, שר הביטחון בני גנץ והשר לביטחון הפנים , עמר בר לב.

מול הניסיונות המערביים להביא להסדרה מוסכמת, הקריאה ברשתות רק הולכת וגדלה: בחלק מערוצי התקשורת המזוהים עם חמאס סופרים בכל לילה כמה אנשים הצליחו "למרוד" ולקיים את המנהג. פעם שלושים, פעם ארבעים, לעיתים אף מאות בודדות. במקרים חריגים, דווח כי גם תוך התעלמות של עובדי הווקף שאמורים לדאוג לסטטוס קוו על ההר - אולם לא התקבל אישור רשמי של המשטרה לעניין.

עוד בוואלה!

ישראל לירדן: דורשים משומרי הווקף לפנות את המתבצרים במסגד אל-אקצא

לכתבה המלאה
שוטרים עם עצורים שהתפרעו בהר הבית, 5 באפריל 2023. ג'מאל עוואד, פלאש 90
מאות התבצרו באל-אקצא. שוטרים עם עצורים שהתפרעו בהר הבית/פלאש 90, ג'מאל עוואד

גם השייח עכרמה סברי, שידוע בעמדתו התקיפה והמסיתה נגד ישראל, קרא לצעירים באחד הלילות הראשונים ואמר: "הכיבוש התחיל במבצע נגד מסגד אל-אקצא, נלחם בחופש התפילה ומוציא ממנו את המתפללים". גורמים המעורים בפרטים מספרים לוואלה! כי בכל שנה קיימים מאמצים דיפלומטיים חשאיים להרגיע את הרוחות, כולל שיחות טלפון בין גורמים מהממלכה לאנשי דת במזרח העיר, שמטיפים לטובת האעתכאף.

תמונה אחת יכולה לשנות הכול: כדור השלג המתגלגל

כדור השלג כאמור, החל להתגלגל עוד מזמן - אבל נדמה שהשנה הוא צבר תאוצה עם מותו של מחמד אל-עוסייבי בליל שישי שעבר - ששהה על ההר בזמן שאינו מותר. ארגוני הטרור ששיתפו את דבר מותו בערוציהם הרשמיים (ואלו שלא) נתנו לו את הכינוי "אל-מתעאכאף", או בעברית "המתבודד", והקריאה להגיע וללון בתוך כתלי אל-אקצא קיבלה תוקף נוסף.

במקביל, כמו בכל שנה, פעילים יהודים התומכים בעלייה והקרבת קורבנות על הר הבית בערב פסח פרסמו על אודות כוונותיהם - והגורמים המוסלמים שמנסים להסית על ההר מצאו יעד חדש. הם קראו להמונים להגיע בלילה בין שלישי לרביעי, ולהגן על אל-אקצא בעזרת אעתכאף המוני. בסיום הערב יצאו תמונות של כלי נשק שלופים ודיווח על 350 עצורים בלילה אחד.

עימותים בין המשטרה למתפללים במסגד אל אקצא בהר הבית, 5 באפריל 2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
תמונה אחת שיכולה לשנות את המציאות הביטחונית. תיעוד מהעימותים במסגד אל-אקצא/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

בתגובה לכך, חמאס איים להגיב וירה עשרות רקטות מהדרום ומהצפון בצהרי חג הפסח, ומאז מערכת הביטחון נמצאת בכוננות גבוהה כשתשומת הלב מוקדשת למה שקורה על הר הבית.

הבוקר התקיימה ברחבת הכותל "ברכת הכוהנים" הגדולה, אליה הגיעו אלפי מתפללים. לפי האמונה המוסלמית - התפילה מחללת את חומת "אל-בוראק" שמקיפה את המסגד, ולכן צריך למנוע את האירוע. למודי ניסיון מאירועי השבוע האחרון - כל הצדדים מבינים שהנעשה על הר הבית איננו אירוע נקודתי במיוחד בחודש רמדאן ושילובו עם החגים היהודיים, ותמונה אחת עלולה לשנות לגמרי את המציאות הביטחונית מהקצה לקצה.

החומרים והמידע נאספו בסיוע המרכז למדיניות יישומית של "אם אשכחך" שמנטר ועוקב אחר חתרנות מדינית והשפעה איסלאמית במזרח ירושלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully