וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טקסס: שופט פדרלי אסר על הפצת גלולה להפסקת הריון

עודכן לאחרונה: 8.4.2023 / 15:21

השופט הפדרלי מטקסס, מת'יו קשמירק, שמונה על ידי הנשיא לשעבר טראמפ ביטל את הפסיקה המאפשרת ומתירה מכירה של תרופה להפסקת הריון, וזאת - הפעם הראשונה בהיסטוריה של ארה"ב בה שופט פדרלי מבטל החלטה רפואית של מנהל המזון והתרופות האמריקני. "איום על זכויות הנשים"

בווידאו: מחאה ברחבי ארה"ב על איסור הפלות/צילום: רויטרס

השופט הפדרלי מטקסס, מת'יו קשמירק, מי שמונה על ידי הנשיא לשעבר דונלד טראמפ ונחשב לפעיל של הימין הדתי בארצות הברית, ביטל אתמול (שישי) את הפסיקה המאפשרת ומתירה מכירה של "מיפפריסטון", אחד משני הכדורים הנפוצים ביותר בארה"ב בתהליך הפסקת הריון באופן תרופתי. למעשה, פסיקתו של קשמירק מבטלת את האישור שנתן לתרופה מנהל המזון והתרופות האמריקני, ה-FDA.

זמן קצר לאחר מכן, פסיקה סותרת יצאה מבית משפט פדרלי אחר במדינת וושינגטון, על ידי שופט שמונה על ידי הנשיא הדמוקרטי הקודם ברק אובמה, לפיה על מנהל המזון והתרופות להימנע מנקיטה בפעולות שישפיעו על זמינות הגלולה. פסקי הדין מעמידים בסימן שאלה את היתר השימוש בתרופה, ומגדילות את הסיכוי שבית המשפט העליון ייאלץ להכריע בנושא.

מדובר באותו בית משפט עליון, בו יש רוב ברור לשמרנים (6 מול 3), בית המשפט שביטל בחודש יוני בשנה שעברה את פסק הדין "רו נגד ווייד", שחייב את כל חמישים המדינות בארה"ב לאפשר לנשים לעבור הפלות, אם הם מעוניינות בכך.

הפגנה בעד הזכות להפלה בארה"ב. רויטרס
הפגנות בארה"ב נגד ביטול פסק הדין "רו נגד ווייד", יוני 2022/רויטרס

על הפסיקה, שאם לא יחולו שינויים דרמטיים, תיכנס לתוקף תוך שבעה ימים, ניתן לערער. למעשה, ה-FDA ומשרד המשפטים האמריקני כבר הגישו ערעור על החלטת בית המשפט בטקסס, תוך שהם זוכים לתמיכה מהנשיא ג'ו ביידן וגם לזו של סגניתו קאמלה האריס.

"אם הפסיקה תיכנס לתוקף - אז כמעט ולא יהיו מרשמים שאושרו על ידי ה-FDA, שיהיו בטוחים מפני מתקפות פוליטיות ואידאולוגיות", אמר הנשיא ביידן, שטען כי בית המשפט נטל לעצמו את סמכויות של מנהל המזון והתרופות. "הפסיקה מאיימת על זכויותיהן של נשים ברחבי ארה"ב לקבל החלטות לגבי הבריאות שלהן, ולגבי היכולת שלהן לקבל גישה לתרופות שאושרו להן על ידי הרופאים", טענה האריס.

כטיעון לפסיקה שלו, קשמירק קיבל את טענות העותרים בסוגייה, שסבורים כי מנהל המזון והתרופות אישר את התרופה בטרם ערך בדיקה ראויה אודות הסכנות שהיא טומנת בחובה, לכאורה כמובן. בעוד השופט, שמונה על ידי טראמפ - לא הרחיק לכת כפי שרצו התובעים, הארגונים האמריקניים הפועלים נגד הפלות התרצו מהפסיקה. מנגד, בצד הליברלי של ארה"ב ובפרט בזה של טקסס - זעמו על הפסיקה.

זו הפעם הראשונה בהיסטוריה של ארצות הברית בה שופט פדרלי ביטל החלטה רפואית-מדעית של ה-FDA, מה שעשוי להוות תקדים למקרים דומים בהמשך. מאחר ופסיקות השופטים הפדרליים במדינה מסוימת בארה"ב תקפות גם למדינות אחרות - מדינות אחרות יוכלו להחליט אם הן מאמצות את הפסיקה של קשמירק.

עוד בוואלה!

5 נשים תובעות את טקסס בשל האיסור על ביצוע הפלה

לכתבה המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully