וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האזהרות ממלחמה כוללת והמחלוקת על אופי התגובה: מאחורי ההחלטה על תקיפה בלבנון ועזה

עודכן לאחרונה: 7.4.2023 / 13:32

בכירים העריכו שסבב ההסלמה בצפון ובעזה הסתיים. במערכת הביטחון הזהירו מתגובה רחבה שעלולה לגרור את חיזבאללה לעימות, ולכן הוחלט להתמקד במטרות חמאס. ראש המוסד טען שהארגון השיעי יגיב על כל תקיפה, בעוד הרמטכ"ל סבר כי אם תקיפה ממוקדת לא תהפוך את העימות לרב זירתי

תיעוד תקיפת צה"ל בעזה, 7 בפברואר 2023/דובר צה"ל

בכירים במשרד ראש הממשלה ובמשרד הביטחון העריכו היום (שישי) כי סבב ההסלמה בעזה ובלבנון הסתיים אחרי התקיפות שישראל ביצעה הלילה. לדברי הבכירים, אף אחד מהצדדים לא מעוניין בהסלמה נוספת.

למה זה חשוב

  • היעד העיקרי של ישראל בסבב ההסלמה הנוכחי היה להימנע מהתלקחות רחבה עם חיזבאללה בצפון בעיתוי לא נוח עבור ישראל ומאיחוד בין הזירה הלבנונית לזירות של עזה והגדה המערבית שהיה מהווה הישג לחמאס.
  • בכירים ישראלים טוענים כי היעד הזה הושג בינתיים.
תיעוד מתקיפת חיל האוויר ברצועת עזה. רויטרס
תיעוד תקיפת צה"ל ברצועה. הלילה/רויטרס

במוקד החדשות

  • ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני התקיימה לאחר שני דיונים מקדימים ארוכים שכינסו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט עם ראשי מערכת הביטחון. הסוגיה המרכזית בדיונים הללו הייתה היקף ועוצמת התגובה הישראלית לירי מלבנון.
  • שיקול שהוצג בישיבת הקבינט הוא שלישראל אין כל אינטרס בעיתוי הנוכחי להיגרר למלחמה עם לבנון שתהפוך קרוב לוודאי לעימות רב זירתי.
  • מקור ביטחוני אמר כי במהלך ישיבת הקבינט המליצה מערכת הביטחון לשרים על תגובה שתתמקד בחמאס בלבנון ובעזה ולא תפגע במטרות של חיזבאללה בלבנון.
  • המקור הביטחוני ציין כי ראשי מערכת הביטחון הסבירו בישיבת הקבינט כי תקיפה רחבה יותר נגד חיזבאללה עלולה להביא לירי של טילים מדוייקים מצד ארגון הטרור על עיר בישראל, מה שעלול להביא בסבירות גבוהה למלחמה כוללת.
  • בסופו של דבר השרים הצביעו פה אחד בעד המלצת מערכת הביטחון למקד את התגובה בחמאס ולא בחיזבאללה.
יירוט רקטות שנורו מרצועת עזה בשמי אשקלון. 7 באפריל 2023. אבי רוקח
יירוט רקטות באשקלון. הלילה/אבי רוקח

מאחורי הקלעים

  • מקור ביטחוני אמר כי לאחר ירי הרקטות מלבנון, חיזבאללה העביר כמה מסרים לישראל באמצעות צרפת וגורמים בינלאומיים אחרים, לפיהם הארגון לא ידע על הכוונה לבצע את ירי ושהדבר לא נעשה על דעתו. המקור הביטחוני טען כי המודיעין שבידי ישראל תומך בגרסה הזו.
  • בדיונים המקדימים לפני ישיבת הקבינט הציגו הרמטכ"ל הרצי הלוי וראש המוסד דדי ברנע גישות שונות לגבי התגובה של חיזבאללה לתקיפה ישראלית בלבנון.
  • מקור ביטחוני אמר כי ראש המוסד טען כי בכל מקרה חיזבאללה, בסבירות גבוהה, יגיב לכל פעולה ישראלית ולכן יש לבצע תקיפה רחבה נגד מדינת לבנון וארגון הטרור.
  • הרמטכ"ל אמר מנגד כי האינטרס הישראלי הוא להשאיר את חיזבאללה מחוץ לסבב ההסלמה, וטען כי אם התגובה הישראלית תהיה ממוקדת במטרות של חמאס בלבנון, חיזבאללה לא יתערב בהכרח.
עשרות רקטות שוגרו לגליל המערבי מלבנון. אישה כבת 60 נחבלה קלות ברגלה בדרך למרחב מוגן.  6 באפריל 2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
פגיעת טיל במבנה בגליל המערבי. אתמול/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

בין השורות

  • זו הייתה אחת מישיבות הקבינט היחידות מאז הקמת הממשלה. מקור ביטחוני אמר כי לרוב השרים בקבינט יש פערי ידע וניסיון גדולים לגבי הזירה הלבנונית שהינה מורכבת ומסוכנת בהרבה מרצועת עזה. לעובדה הזו הייתה השפעה מצננת על רוב השרים שנמנעו מהצעות לפעולות חריפות יותר.

מה הם אומרים

  • "נראה שזה הסתיים. העין שלנו תהיה פקוחה על חיזבאללה גם בלילה הקרוב, אבל אם חיזבאללה יישאר מנגד זו הצלחה, כי חמאס היו רוצים שהוא יתערבו", אמר המקור הביטחוני.
  • מדובר צה"ל נמסר: "אנחנו לא מתייחסים למתרחש בדיונים סגורים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully