וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היסטוריה בארה"ב: טראמפ הואשם ב-34 סעיפים - וכפר באשמה

עודכן לאחרונה: 5.4.2023 / 8:16

הנשיא לשעבר הואשם בזיוף מסמכים ורישומים עסקיים וטען כי הוא חף מפשע - אך הפך לנשיא האמריקני הראשון שמואשם בפלילים. לאחר השימוע אמר לתומכיו כי מדובר בהתערבות בבחירות "בקנה מידה שלא נראה מעולם". כתב האישום כולל סעיפים על תשלומי "דמי שתיקה" לשתי נשים

ניו יורק נערכת לשימוע ההיסטורי של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ/רויטרס

נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ הסגיר את עצמו היום (שלישי) לתובע המחוזי של מנהטן, השלים תהליך מעצר ועמד בפני שימוע היסטורי מול שופט, שהקריא בפניו כתב אישום פלילי שהוגש בשבוע שעבר. השימוע הבא של טראמפ שאליו יצטרך להגיע נקבע ל-4 בדצמבר.

טראמפ כפר באשמה בכל 34 סעיפי האישום הפליליים ובהם זיוף דו"חות עסקיים, שנכללו בכתב האישום מספר 71543-23.

בתום השימוע, חזר הנשיא לשעבר לאחוזתו בפלורידה והתייחס לראשונה לכתב האישום נגדו. טראמפ אמר כי "מעולם לא חשב שדבר כזה יכול לקרות באמריקה". "הפשע היחיד שביצעתי הוא להגן על האומה שלנו ללא פחד מפני אלה שמבקשים להרוס אותה", אמר הנשיא לשעבר בפני קבל תומכיו. עוד טען טראמפ כי הדבר מהווה "התערבות מאסיבית בבחירות, בקנה מידה שלא נראה מעולם".

טראמפ הוא הנשיא לשעבר הראשון בתולדות ארצות הברית שהוגש נגדו כתב אישום פלילי. יתרה מכך, מאז ששוטר עצר את הנשיא יוליסס גרנט על מהירות מופרזת של הכרכרה שלו ב-1872, לא נעצר במדינה נשיא או נשיא לשעבר.

דונלד טראמפ יוצא מחדר ונכנס לאולם בית המשפט הפלילי במנהטן לשמוע את הקראת כתב האישום נגדו. טוויטר, צילום מסך
דונלד טראמפ בדרך לאולם בית המשפט לשמוע את כתב האישום/צילום מסך, טוויטר

על פי התביעה, לטראמפ היה חלק מקשירת קשר לחתור תחת היושרה של בחירות 2016. התובעים טענו כי טראמפ היה חלק מתוכנית לא חוקית לדכא מידע שלילי, כולל תשלום לא חוקי בסך 130 אלף דולר שהנשיא לשעבר הורה להעביר כדי לדכא כל מידע שעלול להזיק לו בקמפיין לבית הלבן.

הסיבה שביצע את הפשע של זיוף דו"חות עסקיים היא חלקית כדי "לקדם את המועמדות שלו", אמרו התובעים. עם זאת, טראמפ לא מואשם בקשירת קשר פלילית.

התובעים מאשימים את טראמפ גם בכך ששוב ושוב הכניס רשומות מזויפות לדו"חות של טראמפ אורגניזיישן, ובהן רשומות מזויפות שקשורות לקבלות מעורך הדין שלו מייקל כהן ולחשבון ההמחאות של טראמפ. כל הרשומות הכלולות נעשו ב-2017.

עוד על פי כתב האישום, עורך הצהובון "נשיונל אינקוויירר" פנה אל כהן זמן קצר לאחר אוקטובר 2016, ואמר לו כי שחקנית הפורנו סטורמי דניאלס טוענת כי ניהלה רומן עם טראמפ. כהן אז ניהל משא ומתן לגבי תשלום דמי שתיקה בעבורה "כדי להבטיח את שתיקתה ולמנוע חשיפה של מידע מזיק בשבועות האחרונים של הקמפיין לנשיאות". טראמפ טען כי הורה לכהן לא לשלם לדניאלס עד הרגע האחרון. "הוא הורה לכהן לדחות את התשלום עד לאחר הבחירות, ואז יוכלו להתחמק מהתשלום לחלוטין, משום שבשלב זה, אם הרומן ייחשף, זה כבר לא שינה דבר", נכתב בכתב האישום.

עוד בוואלה!

טראמפ בדרך להסגיר עצמו בניו יורק: "המדינה הולכת לעזאזל"

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בבית המשפט, מנהטן ארה"ב, 4 באפריל, 2023. רויטרס
תמונה ראשונה של דונלד טראמפ באולם בית המשפט/רויטרס

אל הדיון בבית המשפט בדרום מנהטן היום הגיע הנשיא ה-45 של ארצות הברית בליווי סוכני שירות חשאי וצוותו, וללא איש מבני משפחתו, לאחר שיצא ממגדל טראמפ בעיר. קודם הגעתו, הוא הספיק להעלות פוסט לרשת החברתית שלו, טרות סושיאל, ובו כתב: "בדרך לדרום מנהטן, לבית המשפט, הזוי - ואו, הם עומדים לעצור אותי! לא מאמין שזה קורה באמריקה. MAGA".

כשהגיע לבניין בית המשפט, הוכנס הנשיא לשעבר דרך כניסה צדדית והתחמק מהתקשורת שהמתינה לו בכניסה הראשית. בקומה השביעית פגש אותו חוקר אזרחי שעובד בעבור התובע המחוזי, והוא השוטר שעצר אותו.

טראמפ עבר תהליך מעצר שגרתי, שכולל לקיחת טביעות אצבעות. לאחר מכן יצא הנשיא לשעבר מהחדר שבו המתין ונכנס לאולם שבו הוקרא בפניו כתב האישום. טראמפ, בארשת פנים חמורה, לא אמר דבר. השימוע, או הקראת כתב האישום, התקיים באולם בית המשפט העליון של ניו יורק בקומה 15. עם סיום השימוע, טראמפ צפוי להשתחרר בערבות עצמית.

אמש הודיע שופט בית המשפט העליון של מדינת ניו יורק מרשן כי לא יאפשר הכנסת מצלמות לאולם בית המשפט בעת הקראת כתב האישום על מנת למנוע התלהמות מצד תומכיו. ארגוני חדשות אמריקנים, שהגישו בקשה לשידור חי של השימוע, טענו כי מדובר ב"עניין ציבורי יוצא דופן" בשל החשיבות ההיסטורית של האירוע. עם זאת, חמישה צלמים יוכלו להיכנס לצלם תמונות סטילס של טראמפ ושל האולם לפני תחילת השימוע.

תומכי דונלד טראמפ לקראת השימוע, ניו יורק. רויטרס
הפגנות בניו יורק/רויטרס

מול בית המשפט המתינו לנשיא לשעבר עשרות צלמים בעיקר, אך גם עשרות תומכים ומתנגדים שמפגינים מחוץ לכניסה לבניין. חברת הקונגרס הימנית-קיצונית מג'ורג'יה מרג'ורי טיילר גרין, שהגיעה למנהטן, אמרה כי טראמפ "מצטרף לכמה מהאנשים המדהימים בהיסטוריה בשל מעצרו היום. נלסון מנדלה נאסר, וריצה זמן בכלא. ישו נאסר ונרצח על ידי הממשלה הרומית. איני יכולה להאמין שזה קורה, אך תמיד אתמוך בו. הוא לא עשה שום פשע".

תומכי דונלד טראמפ לקראת השימוע, ניו יורק. רויטרס
הפגנות בניו יורק/רויטרס

נגד הנשיא ה-45 של ארצות הברית הוגש כתב אישום על ידי חבר מושבעים גדול, לבקשת התובע המחוזי של מנהטן אלווין ברג, שפתח שוב חקירה ישנה בנוגע לתשלום דמי שתיקה שהעניק טראמפ לשחקנית פורנו בשם סטורמי דניאלס בתקופה שלפני הקמפיין לנשיאות ב-2016.

דניאלס וטראמפ ניהלו מערכת יחסים קצרצרה ב-2006, לאחר שטראמפ היה נשוי כבר למלאניה. ב-2016 איימה דניאלס כי תחשוף את הפרשייה, ועורך דינו של טראמפ דאז, מייקל כהן, שילם לה 130 אלף דולר בעבור חתימתה על הסכם סודיות. על פי האישומים, טראמפ החזיר את הכסף לכהן בהמחאות בסך 35 אלף דולר וכתב בדו"חות העסקיים כי מדובר ב"הוצאה משפטית". הנשיא לשעבר מכחיש את הרומן ואת התשלום לכהן.

כתב האישום כלל 34 סעיפי אישום בגין זיוף דו"חות עסקיים - שנחשבים בדרך כלל עבירה בדרגת חומרה בינונית (misdemeanor). עם זאת, חלק מסעיפי האישום נגד טראמפ הוגדרו "עבירה חמורה (felony) בקטגוריית E" - פשע שגורר עונש מאסר של עד ארבע שנים בניו יורק. כשמדובר בעבירות כאלה, על התביעה יהיה להוכיח שטראמפ רשם את התשלומים כהוצאה משפטית משום שרצה ביודעין להסתיר פשע אחר, כמו הפרת חוקי מימון הקמפיין.

על פי הערכות, טראמפ לא יישלח לכלא משום שמדובר בעבירה ראשונה שלו, אלא יישלם קנס ויקבל אולי עונש מאסר על תנאי.

בווידאו: ניו יורק מתכוננת להחלטה בתיק "דמי השתיקה" של דונלד טראמפ/רויטרס
סטורמי דניאלס, כוכבת הפורנו שקיבלה דמי שתיקה מנשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ. 31 במרץ 2023. רויטרס
סטורמי דניאלס/רויטרס
השופט חואן מרצ'ן. GettyImages
שופט בית המשפט בניו יורק, חואן מרשן/GettyImages
בניין בית המשפט הפלילי במנהטן, ניו יורק, שבו ייערך השימוע של דונלד טראמפ. רויטרס
בניין בית המשפט במנהטן/רויטרס
דונלד טראמפ מגיע למגדל טראמפ בניו יורק לקראת השימוע שלו. רויטרס
דונלד טראמפ מגיע אתמול למגדל טראמפ בניו יורק/רויטרס

טראמפ טס אתמול מאחוזתו בפלורידה למגדל טראמפ במנהטן. הבוקר הוא שלח מייל שבו השתלח בשופט חואן מרצ'ן, שמנהל את השימוע, וכתב כי "זה יום טרגי לרפובליקה". נושא המייל היה "המייל האחרון שלי לפני מעצרי". במייל ביקש הנשיא לשעבר שאנשים "ירתמו כדי להציל את אמריקה", וכלל לינק לגיוס תרומות לקמפיין שלו לקראת בחירות 2024. הוא גם הביע חשש מכך שארצות הברית נהפכת "למדינת עולם שלישי מרקסיסטית".

לאחר מכן, העלה טראמפ פוסט ברשת החברתית שלו, טרות סושיאל, ובו ביקר את המיקום של השימוע שלו כ"מקום לא הוגן עם אזורים שבהם רק 1% הצביעו רפובליקנים". הוא גם כינה את השופט מרצ'ן "מפלגתי ביותר" והוסיף כי משפחתו היא "שונאת טראמפ ידועה". את הפוסט סיכם במילים "משפט שדה!".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully