וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי מצלמות, בלי אזיקים - וכנראה בלי תמונת מעצר: כך ייראה השימוע של טראמפ

עודכן לאחרונה: 4.4.2023 / 14:40

הנשיא לשעבר יעשה היום היסטוריה: טראמפ צפוי להסגיר את עצמו למשרד התובע המחוזי במנהטן לפני הקראת כתב אישום שהוגש נגדו בגין הונאה עסקית הקשורה לתיק "דמי שתיקה". מתי צפויה ההסגרה? מה כולל תהליך הסגרה? היכן ימתין טראמפ לשימוע? מה יקרה בשימוע?

ניו יורק נערכת לשימוע ההיסטורי של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ/רויטרס

נשיא ארצות הברית לשעבר, דונלד טראמפ, יעשה היום (שלישי) היסטוריה: טראמפ צפוי להסגיר את עצמו לבית המשפט הפלילי במנהטן לפני הקראת כתב אישום שהוגש נגדו בגין הונאה עסקית הקשורה לתיק המכונה "דמי שתיקה".

טראמפ הוא הנשיא היחיד - לשעבר או מכהן - בהיסטוריה האמריקנית שהוגש נגדו כתב אישום פלילי. טראמפ מואשם בכך ששילם ב-2016 130 אלף דולר לשחקנית הפורנו סטורמי דניאלס כדי שלא תחשוף את מערכת היחסים הקצרה שניהלו ב-2006, אך הסתיר את התשלום כהוצאה עסקית.

הנשיא לשעבר, שנחוש להמשיך בהתמודדות שלו בבחירות לנשיאות ב-2024, אמר אתמול כי מדובר ב"ציד מכשפות", וכי "המדינה, שפעם היתה גדולה, הולכת לעזאזל". בניו יורק חוששים מהפגנות אלימות של תומכי טראמפ בעת השימוע, וראש העיר אריק אדמס הזהיר: "מי שייתפס במעשה אלימות - ייעצר".

אמש הודיע שופט בית המשפט העליון של מדינת ניו יורק, חואן מרצ'ן, שינהל את השימוע, כי לא יאפשר הכנסת מצלמות לאולם בית המשפט בעת הקראת כתב האישום על מנת למנוע התלהמות מצד תומכיו. ארגוני חדשות אמריקנים, שהגישו בקשה לשידור חי של השימוע, טענו כי מדובר ב"עניין ציבורי יוצא דופן" בשל החשיבות ההיסטורית של האירוע.

עם זאת, חמישה צלמים יוכלו להיכנס לצלם תמונות סטילס של טראמפ ושל האולם לפני תחילת השימוע. השימוע של טראמפ - בדומה למרבית השימועים בבית המשפט הפליליל במנהטן - הוא תהליך ציבורי, אך מצלמות של ארגוני חדשות לא מקבלות בדרך כלל אישור לצלם בפנים. כך כתב השופט בנימוקו:

"אי אפשר לערער על העובדה שמדובר בכתב אישום בעל משמעות מונומנטלית. מעולם בהיסטוריה של ארצות הברית, לא הוגש כתב אישום פלילי נגד נשיא מכהן או שיכהן בעבר. השימוע של טראמפ מייצר עניין ציבורי ותשומת לב תקשורתית חסרת תקדים. אנשים רעבים בצדק למידע המדויק ורלוונטי ביותר".

מרצ'ן הוסיף כי אף שהוא מבין את בקשת ארגוני החדשות, יש לשקול זאת מול "אינטרסים מתחרים". גם צוותו של טראמפ קראו לשופט לחדחות את בקשת התקשורת למצלמות באולם.

דונלד טראמפ מגיע למגדל טראמפ בניו יורק לקראת השימוע שלו. רויטרס
דונלד טראמפ מגיע למגדל טראמפ, אתמול/רויטרס
דונלד טראמפ מגיע למגדל טראמפ בניו יורק לקראת השימוע שלו. רויטרס
דונלד טראמפ מגיע למגדל טראמפ, אתמול/רויטרס
דונלד טראמפ מגיע למגדל טראמפ בניו יורק לקראת השימוע שלו. רויטרס
דונלד טראמפ מגיע למגדל טראמפ, אתמול/רויטרס

במה מואשם טראמפ

האישומים נגד הנשיא לשעבר קשורים לשורת המחאות, בסך 35 אלף דולר כל אחת, ששילם במהלך הקמפיין שלו לנשיאות ב-2016 לעורך דינו דאז, מייקל כהן. טראמפ החזיר כך לכהן את 130 אלף הדולרים ששילם לשחקנית הפורנו סטורמי דניאלס כדי להבטיח את שתיקתה, לאחר שאיימה באותה תקופה לחשוף את המערכת היחסים הקצרה שניהלה עמו עשור קודם לכן, ב-2006 - לפיכך הכינוי תיק "דמי השתיקה". טראמפ מכחיש את דבר הרומן והתשלום.

עיתונאים ממתינים לטראמפ מחוץ למגדל טראמפ בניו יורק. 3 באפריל 2023. רויטרס
עיתונאים ממתינים לטראמפ במגדל טראמפ, ניו יורק אתמול/רויטרס
סטורמי דניאלס, כוכבת הפורנו שקיבלה דמי שתיקה מנשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ. 31 במרץ 2023. רויטרס
סטורמי דניאלס/רויטרס
השופט חואן מרצ'ן. GettyImages
השופט חואן מרצ'ן/GettyImages
התובע המחוזי של מנהטן אלווין ברג. רויטרס
התובע המחוזי של מנהטן אלווין ברג/רויטרס

על פי מקורות, כתב האישום נגד טראמפ כולל 30 אישומי צווארון לבן הקשורים להונאה עסקית, משום שהוא רשם את ההמחאות כ"הוצאה משפטית של הקמפיין" בזמן שמדובר בעניין אישי. כתב האישום עצמו ייחשף בעת הקראתו על ידי השופט.

היכן ומתי יסגיר טראמפ את עצמו?

טראמפ בן ה-76 צפוי להגיע לבניין בית המשפט, שבו נמצא גם משרד התובע המחוזי, במנהטן ולעבור תהליך מעצר שגרתי, שכולל לקיחת טביעות אצבעות ותמונת מעצר. לא ברור אם תמונת המעצר תפורסם - צוותו של טראמפ מתנגד אך הנשיא לשעבר מעוניין בהפצתה כדי לסחוט אמפתיה.

השימוע, או הקראת כתב האישום, יתקיים באולם בית המשפט העליון של ניו יורק בשעה 21:15 שעון ישראל - אך ייתכן שיתקיים מוקדם יותר.

הקראת כתב האישום, שיפורסם במקביל בתקשורת, צפויה להימשך כרבע שעה עד עשרים דקות, ובסופה טראמפ צפוי לכפור באשמה ולהשתחרר בערבות עצמית.

אם אחד האישומים נגד טראמפ ייחשב עבירה חמורה (felony), העונש על כך הוא מאסר של עד לארבע שנים. עם זאת, טראמפ ככל הנראה יקבל קנס ומאסר על תנאי.

האם טראמפ יהיה אזוק?

כשטראמפ יסגיר את עצמו למשרד התובע המחוזי, טביעות אצבעותיו יילקחו, כמו גם תמונת המעצר, אמרו מקורות המעורים בנושא. לא ברור אם התמונה תופץ לציבור.

לאחר מכן, טראמפ ימתין לשימוע בחדר ראיונות - ולא בתא כלא כמקובל - אמר אחד המקורות. את טראמפ ילוו כל העת סוכני השירות החשאי. הוא לא יהיה אזוק כשיגיע הרגע להיכנס לאולם בית המשפט, אמר עורך דינו ג'ו טקופינה.

האם תמונת המעצר של טראמפ תפורסם?

לא ידוע עדיין. תחת החוק במדינת ניו יורק, התמונות האלה אינן נחלת הכלל - אלא אם כן מישהו מדליף אותן. אלינה הבה, עורכת דין של טראמפ, אמר ל-CNN כי אין צורך בתמונת מעצר משום ש"כל העולם מכיר את פניו".

האם השימוע ישודר בטלוויזיה?

השופט מרצ'ן החליט נגד הכנסת מצלמות לתוך אולם בית המשפט בעת הקראת כתב האישום. חמישה צלמים יוכלו להיכנס ולצלם תמונות סטילס של טראמפ ושל האולם לפני תחילת השימוע.

היכן מלאניה טראמפ? האם משפחתו של טראמפ תהיה באולם?

משפחתו של טראמפ לא צפויה להצטרף אליו בבית המשפט, על פי מקורות. אשתו, מלאניה, נשארה בפלורידה.

מהם אמצעי האבטחה?

האולמות בקומות העליונות של בניין בית המשפט במנהטן ייסגרו לקראת השימוע כחלק מהסדרי האבטחה, אמר גורם מבית המשפט ל"וושינגטון פוסט". לפני השימוע תיערך בדיקה ביטחונית בבניין כולו, שיפונה מאנשים. "מבחינת אבטחה, הם רוצים כמה שפחות אנשים בבית המשפט, כמה שפחות נאשמים או מבקרים כדי שיוכלו לשלול סכנות אפשריות", אמר התובע לשעבר מייקל בכנר.

משטרת ניו יורק הציבה בריקדות לאורך המדרכות סביב בניין בית המשפט, והרחוב כולו צפוי להיסגר מחשש להפגנות. כל שוטרי העיר התבקשו ללבוש מדים ולהיות בכוננות.

מפגינים בעד דונלד טראמפ בניו יורק. רויטרס
אבטחה בניו יורק לקראת השימוע/רויטרס
שוטרים ליד בית המשפט הפלילי במנהטן. GettyImages
אבטחה בניו יורק לקראת השימוע/GettyImages

משטרת ניו יורק הציבה בריקדות לאורך המדרכות סביב בניין בית המשפט, והרחוב כולו צפוי להיסגר מחשש להפגנות. כל שוטרי העיר התבקשו ללבוש מדים ולהיות בכוננות.

האם טראמפ ילך לכלא?

על פי הערכות, בתום השימוע, טראמפ ישוחרר בערבות עצמית. תחת חוקי הערבות בניו יורק, נאשמים בעבירות לא אלימות ישוחררו ללא ערבות - אלא אם כן הם בסיכון בריחה.

דונלד טראמפ עולה על מטוסו בדרך לניו יורק לשימוע פלילי, 3 באפריל 2023. רויטרס
דונלד טראמפ עולה על מטוסו הפרטי בפלורידה/רויטרס
תומכים של דונלד טראמפ בפלורידה, לקראת השימוע שייערך לו בניו יורק, 3 באפריל 2023. רויטרס
תומכי טראמפ בפלורידה מעודדים את הנשיא לשעבר בדרכו לניו יורק/רויטרס

טראמפ אז צפוי לשוב מיד לפלורידה במטוסו הפרטי ולנחות ב-22:00 בלילה, שעון ישראל. לאחר מכן הודיע הנשיא לשעבר כי יישא דברים לתקשורת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully