וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ככל אדם": השימוע הפלילי של טראמפ צפוי בשבוע הבא: מה מצפה לו בבית המשפט?

עודכן לאחרונה: 31.3.2023 / 11:42

כמו כל אזרח אחר שמואשם בעברה פלילית, טראמפ יגיע לבית המשפט במנהטן, טביעות האצבעות שלו יילקחו, צילום פנים שלו יצולם, והוא יעבור את כל השלבים השגרתיים של הליך מעצר בניו יורק. עם זאת, הסדרים מיוחדים צפויים להיעשות לכבוד הנשיא היחיד שהואשם בעברה פלילית בארה"ב

דונלד טראמפ, הנשיא לשעבר של ארצות הברית, כונה כינויים רבים ומפוקפקים במהלך כהונתו, אך אמש (שישי) הנשיא ה-45 רשם שיא שאיש מקודמיו לא השיג: טראמפ הוא הנשיא הראשון בתולדות ארצות הברית שהוגש נגדו כתב אישום פלילי.

ולמרות זאת, כמו כל אזרח אחר שמואשם בעברה פלילית, טראמפ יגיע לבית המשפט במנהטן, טביעות האצבעות שלו יילקחו, צילום פנים שלו יצולם והוא יעבור את כל השלבים השגרתיים של הליך מעצר בניו יורק. שום אדם אינו מעל החוק - אפילו אם הוא חושב כך.

עם זאת, הסדרים מיוחדים צפויים להיעשות - הרי לא בכל יום נעצר נשיא לשעבר במעצמה הדמוקרטית הגדולה בעולם.

בווידאו: ניו יורק מתכוננת להחלטה בתיק "דמי השתיקה" של דונלד טראמפ/רויטרס

חבר מושבעים גדול בניו-יורק קבע אתמול כי נגד טראמפ יוגש כתב אישום פלילי בתיק האחרונה, המכונה "דמי השתיקה". כתב האישום של טראמפ מכיל יותר מ-30 סעיפים הקשורים בהונאה עסקית.

משרד התובע המחוזי של ניו יורק, אלווין ברג, חקר במשך חודשים תשלום בסך 130 אלף דולר שעורך דינו לשעבר של טראמפ, מייקל כהן, שילם לשחקנית הפורנו סטורמי דניאלס במהלך הקמפיין של טראמפ לבית הלבן ב-2016, כדי שזו שלא תחשוף את הרומן שהשניים ניהלו ב-2006 - כשהנשיא לשעבר כבר היה נשוי למלאניה.

על פי החשד, טראמפ החזיר לכהן את הכסף מכספי הקמפיין שלו, ורישום העסקה לא נעשה כראוי - עברה פלילית חשבונאית לא אלימה מקטגוריה E . טראמפ טוען שלא ניהל יחסי מין עם דניאלס ולא החזיר את הכסף המדובר לכהן.

שוטרים מיחידת החבלנים מחוץ למשרד התובע המחוזי במנהטן. רויטרס
בית המשפט הפלילי בניו יורק/רויטרס

על פי הערכות, טראמפ יסגיר את עצמו ביום שלישי. לא ברור אם יושם באזיקים - צעד שגרתי במקרה של נאשמים בפלילים. מרבית הנאשמים אזוקים מאחורי גבם, אך כשמדובר בנאשמי צווארון לבן, הם נתפשים פחות מסוכנים, לכן ידיהם אזוקות לפניהם. טראמפ אמר כי הוא רוצה להיות אזוק כשיגיע להסגיר את עצמו על מנת להעצים את המעמד ולעורר סימפתיה.

כך או אחרת, טראמפ יקבל ליווי צמוד בכל שלב של ההסגרה - עד הרגע שבו יופיע בפני שופט בבניין בית המשפט הפלילי במנהטן - מסוכנים חמושים של השירות החשאי האמריקני, שעל פי החוק, נדרשים להגן עליו כל העת. האבטחה בתוך בית המשפט היא באחריות אנשי משמר בית המשפט, שעובדים בשיתוף עם השירות החשאי.

התובע המחוזי של מנהטן אלווין ברג. רויטרס
התבוע המחוזי של ניו יורק/רויטרס

כתב האישום חסוי עד לרגע שבו יופיע טראמפ בבית המשפט, והאישומים נגדו ייחשפו. לאחר כן, התובעים ועורכי הדין של טראמפ ידונו בתנאים של הסגרתו, הליך נפוץ בחקירות צווארון לבן. עורכי הדין של טראמפ, שהכריז על התמודדותו בבחירות לנשיאות 2024, אמרו כי ההסגרה תקרה ככל הנראה ביום שלישי. לאחר מכן, טראמפ ככל הנראה ישוחרר בערבות עצמית, משום שהאישומים נגדו אינם כוללים עברות אלימות - תחת החוק בניו יורק, התובעים לא יכולים לבקש שנאשם יישאר במעצר במקרים כאלה.

במקרה הלא סביר שטראמפ לא יסגיר את עצמו, מושל פלורידה רון דסנטיס כבר אמר כי המדינה שלו "לא תסייע לבקשת הסגרה", אם תגיע בקשה כזאת מרשויות ניו יורק. אך אם התובעים אכן יבקשו את הסגרת טראמפ, דסנטיס עלול למצוא את עצמו מתמודד עם צרות משפטיות משלו.

דונלד טראמפ הכריז על התמודדות בבחירות 2024/רויטרס

עוד מוקדם להעריך כיצד הבוחרים בבחירות המקדימות (פריימריז) במפלגה הרפובליקנית או בבחירות הכלל ארציות בנובמבר 2024, יגיבו לכתב האישום נגד טראמפ. לא ברור גם אם ייערך נגדו משפט לפני הבחירות, או מה יהיה מצב החקירות הנוספות שמתנהלות נגד טראמפ נתון כעת. אך הצעד חסר התקדים של הגשת כתב אישום פלילי נגד נשיא לשעבר ישפיע לוודאי על המרוץ להנהגת המפלגה.

יריבים אפשריים בתוך המפלגה הרפובליקנית, שעדיין לא הודיעו על התמודדותם, מיהרו אתמול לגנות את כתב האישום כדי לא להרגיז את הבוחרים. סגן הנשיא לשעבר מייק פנס, שטראמפ האשים אותו בכך שלא סייע לו בהפיכת תוצאות הבחירות ב-2020, היה הראשון לצאת להגנת הבוס לשעבר שלו. דסנטיס, היריב האפשרי הגדול ביותר של טראמפ במפלגה, איים כי לא יסגיר את טראמפ, שגר באחוזה בפלורידה, אם יתבקש לעשות כך.

מסקר שנערך מוקדם יותר השבוע עלה כי מרבית האמריקנים סבורים כי כתב אישום פלילי נגד טראמפ צריך למנוע ממנו את ההתמודדות בבחירות לנשיאות 2024. סקר של מכון הסקרים של אוניברסיטת קוויניפיאק, שנחשב לאחד מהמכונים האמינים ביותר בארצות הברית, פורסם ביום רביעי ומצא כי 57% מהנסקרים סברו כי כתב אישום צריך למנוע את ההתמודדות. עם זאת, ניכר פער גדול בין המפלגות; 88% מהדמוקרטים אמרו כי כתב אישום צריך למנוע התמודדות, בעוד רק 23% מהרפובליקנים חשבו כך. 62% מהנסקרים אמרו כי כתב האישום מונע ממניעים פוליטיים, ואילו 55% אמרו כי האישומים "מאוד רציניים".

הבית הלבן שומר על שתיקה לעת עתה ולא הגיב על החדשות, אך כמה דמוקרטים, ובהם ננסי פלוסי, אחת המבקרות החריפות של טראמפ, צייצה כי "איש אינו מעל החוק, ולכולם יש זכות למשפט ולהוכיח את חפותם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully