וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר ההמלצה ההיסטורית לתבוע את טראמפ: מה יעשה משרד המשפטים?

עודכן לאחרונה: 20.12.2022 / 12:26

טראמפ הגיב להמלצות: "מונעים ממני להתמודד לנשיאות משום שיודעים שאנצח - מה שלא הורג אותי, מחשל אותי". האישום הרציני ביותר שעליו המליץ הפאנל הוא גם קשה ביותר להוכחה מבחינת משרד המשפטים - התקוממות. בנוסף, הרשעה, או אפילו מאסר, לא ימנעו מטראמפ להתמודד לנשיאות

בווידאו: ועדת בית הנבחרים המליצה להאשים את דונלד טראמפ בהתקוממות, שיבוש הליכים/רויטרס

הוועדה המיוחדת של בית הנבחרים המליצה אתמול (שני) למשרד המשפטים האמריקני בצעד חסרת תקדים להגיש כתבי אישום פליליים נגד הנשיא לשעבר, דונלד טראמפ. ההמלצה היא לארבעה אישומים: שיבוש הליכים רשמיים, קשירת קשר לפרסום הצהרות כוזבות, קשירת קשר להונות את ארצות הברית והמרדה להתקוממות. שום נשיא אחר בהיסטוריה האמריקנית היה עד להמלצה פלילית מצד הקונגרס.

טראמפ מיהר להגיב להחלטה וכתב ברשת החברתית שלו, טרות סושיאל, "האנשים האלה לא מבינים שכשרודפים אחרי, אנשים שאוהבים חופש מתאספים סביבי. זה מחזק אותי. מה שלא הורג אותי, מחשל אותי". כותרת הפוסט היתה "הצהרה על ההמלצה של ועדת ה-6 בינואר".

טראמפ - שהכריז באחרונה על התמודדותו לנשיאות בבחירות 2024 - הוסיף: "אנשים מבינים שהלשכה הדמוקרטית לחקירות, DBI, מונעים ממני להתמודד לנשיאות משום שהם יודעים שאנצח וכי כל העסק של לתבוע אותי הוא כמו ההדחות - ניסיון מפלגתי להדיר אותי ואת המפלגה הרפובליקנית".

ועדת החקירה של בית הנבחרים לגבי האירועים בגבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021, במפגש הציבורי האחרון ב-19 בדצמבר 2022. pool, אתר רשמי
השימוע האחרון של ועדת בית הנבחרים, אתמול/אתר רשמי, pool

חבר הקונגרס הדמוקרטי, ג'יימס רסקין, חבר בוועדה, ציין כי אם אכן יוגש כתב אישום נגד הנשיא לשעבר על המרדה להתקוממות והוא יימצא אשם - הדבר מעורר באופן מיידי "בסיס אוטומטי לאיסור כולל על כהונה בתפקיד ציבורי אי פעם, ברמה הפדרלית וברמת המדינה". לדבריו, הפאנל המליץ גם על הגשת כתב אישום פלילי נגד עורך הדין של טראמפ, ג'ון איסטמן.

"המתקפה המסוכנת על הדמוקרטיה החוקתית של ארצות הברית שקרתה ב-6 בינואר 2021, מכילה מאות עברות פליליות. מערכת המשפט שלנו אינה כזאת שבה החיילים הפשוטים הולכים לכלא והאדריכלים נשארים חופשיים".

עוד בוואלה!

האם אפשר לתבוע את הנשיא טראמפ?

לכתבה המלאה

ההמלצות של ועדת החקירה הן סמליות בלבד. נשיא מכהן בארצות הברית מעולם לא הואשם בפשע. שלושה נשיאים הודחו, אך לא הורשעו בפשע: אנדרו ג'ונסון ב-1868, ביל קלינטון ב-1998 ודונלד טראמפ ב-2019 ו-2020. הדחה היא מעין מקבילה של כתב אישום, אך אינה דורשת אישום בפשע, אלא כוללת התנהלות לא ראויה שאינה פלילית במהלך הכהונה בבית הלבן. הדחה אינה נקבעת במערכת משפט הפלילית אלא בקונגרס כשהיחס אליה הוא פוליטי. מחר (רביעי) הפאנל צפוי לפרסם את הדו"ח הסופי המלא לגבי המתקפה שבה נהרגו חמישה אנשים. זאת תהיה המלה האחרונה של הוועדה לאחר 18 חודשים של חקירה.

החוקה האמריקנית אינה מאפשרת אישום של נשיא. הבעיה היא שהסמכות לחקור באופן פלילי ולהרשיע אותו היא סמכות ביצועית. החוקה מעניקה את כל הסמכויות הביצועיות לנשיא ישירות, וכל סמכות לחקור או לתבוע נובעת מהנשיא - ועשויה להתבטל לפי רצונו. כמו כן, מערכת המשפט אינה יכולה להורות לנשיא לציית לבית המשפט, כפי שהנשיא אינו יכול להורות לבית המשפט העליון לציית לבית הלבן.

גם אם נשיא יחליט להגיע לבית המשפט ולאפשר הרשעה של עצמו - ללא החנינה שרק הוא יכול לתת - הוא עדיין יישאר הנשיא, עם כל הסמכויות שכלולות בכך. זאת משום שרק הקונגרס יכול להדיח אותו. לגבי השאלה האם אפשר לתבוע נשיא לשעבר על התנהלות מסוימת במהלך כהונתו, התשובה היא כן. עם זאת, פשעים פדרליים רבים מתיישנים אחרי חמש שנים, כלומר, הגשת כתב אישום נגד טראמפ מוגבלת בזמן.

השימוע של ועדת בית הנבחרים שחוקרת את המתקפה על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021. רויטרס
שימוע של ועדת בית הנבחרים/רויטרס

התובע הכללי, מריק גרנלנד, מינה בחודש שעבר תובע בשם ג'ק סמית שיקבע אם להאשים את טראמפ בהתקוממות ובניסיון לשבש העברה מסודרת של השלטון. סמית אחראי גם על החקירה לגבי המסמכים הסודיים שלקח עמו טראמפ כשעזב את הבית הלבן. להחלטות שלו בתיקים האלה יהיו השלכות אדירות על עתיד הנשיא לשעבר.

האישום הרציני ביותר שעליו המליץ הפאנל נגד טראמפ הוא גם קשה ביותר להוכחה: התקוממות. משרד המשפטים ניצח במשפט של מנהיג מליציית "שומרי השבועה" סטיוארט רודס באישום של קשירת קשר להסתה, וצפוי לשפוט חמישה חברים במליצית "הנערים הגאים" הימנית-קיצונית על הסתה. עם זאת, המשרד לא האשים איש בהתקוממות ביותר מ-900 תיקים פליליים.

בפברואר, שופט פדרלי הניח את הקרקע לתיק התקוממות אפשרי נגד טראמפ כשפסק כי אפשר להמשיך בהליכים בשורה של תביעות אזרחיות שקשורות למתקפה על הקפיטול נגד טראמפ. בפסיקה, השופט, אמיט מהטה, אמר כי טראמפ לא עשה שימוש תמים בזכותו לחופש הביטוי, כשקרא לקהל לצעוד לגבעת הקפיטול ו"להילחם בכל הכוח".

השופט מצא גם כי יש בסיס סביר לכך שטראמפ סייע לאלה בקהל שתקפו שוטרים בגבעת הקפיטול, חלקית משום שהמתין זמן כה רב עד שיצא בהצהרה שקראה למפגינים להתפזר. דרך אחת שאפשר היה להוכיח שטראמפ היה מעורב בהתקוממות היא באמצעות ראיות לכך ש"סייע" לאחרים שלקחו חלק במרד נגד הממשלה.

מה יקרה אם טראמפ ייתבע?

במקרה שמשרד המשפטים יתבע את טראמפ, התהליך כולו יואט משום שעלולים לעבור חודשים עד שעורכי הדין של ההגנה יעברו על כל הראיות. משפט, אם יתקיים, ייערך שנה או שנתיים לאחר מכן.

אך שטראמפ זכאי למשפט מהיר, משפט שנמשך 70 ימים או פחות מהרגע של הגשת כתב אישום, מרבית הנאשמים מוותרים על הזכות הזה כדי להאריך את התהליך. מרבית השופטים בוודאי יעדיפו שמשפט ייערך הרבה לפני תום כהונתו של הנשיא ג'ו ביידן, כדי לצמצם את ההשפעה של משפט פלילי על מערכת הבחירות ב-2024.

גזר הדין של טראמפ יכול לקרות רק חודשים לאחר הרשעה, והנשיא לשעבר עשוי להישאר מחוץ לכלא כל עוד הערעור שלו תלוי ועומד. אך הרשעה או אפילו מאסר לא מונעים מטראמפ להתמודד לנשיאות. החוקה מציבה דרישות בפני מועמדים לנשיאות - ורקע פלילי אינו אחת מהן.

יש התוהים אם הרשעה ללא פסק דין תאפשר לטראמפ, במקרה שינצח, להיכנס שוב לבית הלבן. המצב יוצא הדופן הזה יעלה בוודאי סוגיות חוקתיות שבית המשפט העליון יצטרך לפסוק בהן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully