וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם אפשר לתבוע את הנשיא טראמפ?

עודכן לאחרונה: 19.12.2022 / 15:52

נשיא מכהן בארצות הברית מעולם לא הואשם בפשע. שלושה נשיאים הודחו, אך לא הורשעו בפשע: אנדרו ג'ונסון ב-1868, ביל קלינטון ב-1998 ודונלד טראמפ ב-2019 ו-2020. עם זאת, אפשר לתבוע נשיא לשעבר על התנהלות מסוימת במהלך כהונתו בבית הלבן

בווידאו: טראמפ הכריז שיתמודד לנשיאות ב-2024: "הקאמבק של אמריקה מתחיל"/רויטרס

נשיא מכהן בארצות הברית מעולם לא הואשם בפשע. שלושה נשיאים הודחו, אך לא הורשעו בפשע: אנדרו ג'ונסון ב-1868, ביל קלינטון ב-1998 ודונלד טראמפ ב-2019 ו-2020.

הדחה היא מעין מקבילה של כתב אישום, אך אינה דורשת אישום בפשע, אלא כוללת התנהלות לא ראויה שאינה פלילית במהלך הכהונה בבית הלבן. הדחה אינה נקבעת במערכת משפט הפלילית אלא בקונגרס כשהיחס אליה הוא פוליטי.

נשיא ארצות הברית לשעבר ביל קלינטון בכנס יוזמה גלובלית ברשת בסן חוזה שבפורטו ריקו. 18 בפברואר 2020.. רויטרס
ביל קלינטון/רויטרס

החוקה האמריקנית אינה מאפשרת אישום של נשיא. הבעיה היא שהסמכות לחקור באופן פלילי ולהרשיע אותו היא סמכות ביצועית. החוקה מעניקה את כל הסמכויות הביצועיות לנשיא ישירות, וכל סמכות לחקור או לתבוע נובעת מהנשיא - ועשויה להתבטל לפי רצונו. כמו כן, מערכת המשפט אינה יכולה להורות לנשיא לציית לבית המשפט, כפי שהנשיא אינו יכול להורות לבית המשפט העליון לציית לבית הלבן.

גם אם נשיא יחליט להגיע לבית המשפט ולאפשר הרשעה של עצמו - ללא החנינה שרק הוא יכול לתת - הוא עדיין יישאר הנשיא, עם כל הסמכויות שכלולות בכך. זאת משום שרק הקונגרס יכול להדיח אותו.

נשיא ארצות הברית ריצ'רד ניקסון מודיע על התפטרותו. 9 באוגוסט 1974. GettyImages
ריצ'רד ניקסון מודיע על התפטרותו/GettyImages

המדיניות רבת העשורים של משרד המשפטים האמריקני דוגלת בכך שאי אפשר להאשים נשיא מכהן. ב-1973, בעיצומה של פרשיית ווטרגייט, משרד המשפטים אימץ את הגישה שאי אפשר להאשים נשיא מכהן. הנשיא ריצ'רד ניקסון התפטר ב-1974, על רקע ניסיון בית הנבחרים להדיחו.

במזכר משנת אלפיים, משרד המשפטים אישר שוב את המדיניות שלו ש"נשיא מכהן הוא למעשה חסין באופן חוקתי" מפני תביעה פלילית. על פי המזכר, הגשת כתב אישום פלילי נגד נשיא היא "הפרה של ההפרדה החוקתית של הזרועות" ועלולה לגרום לטשטוש הגבולות בין הזרועות הביצועית, החקיקתית והמשפטית.

עם זאת, יש הסבורים כי אם מייסדי האומה היו רוצים, הם יכלו לכלול סעיף בחוקה שמגן על הנשיא מפני תביעה, אך לא עשו כך. לכן, תביעה היא צעד לגיטימי. לדברי אנשים אלה, חסינות לנשיא מהווה הפרה של העקרון הבסיסי שאיש אינו נמצא מעל החוק.

לגבי השאלה האם אפשר לתבוע נשיא לשעבר על התנהלות מסוימת במהלך כהונתו, התשובה היא כן. הנשיא ג'רלד פורד, שנכנס לבית הלבן במקום ניקסון, ידע זאת כשחנן את ניקסון. עם זאת, פשעים פדרליים רבים מתיישנים אחרי חמש שנים, כלומר, הגשת כתב אישום נגד טראמפ מוגבלת בזמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully