וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שווייץ: אנדרטה ישנה במשקל 13 טונה התגלתה ככלי תעמולה נאצית

עודכן לאחרונה: 2.4.2023 / 12:36

מחקר חדש חשף כי אנדרטה עצומה שניצבת במשך עשורים בבית קברות בעיר צ'ור, היתה למעשה סמל למשטר הנאצי ולחוזקתו, כחלק מתוכנית להרחיב את ההשפעה של הנאצים במדינות השכנות לגרמניה בשנות ה-30, לפני מלחמת העולם השנייה

אנדרטה ענקית מגרניט שניצבת במרכזו של בית קברות בעיר השווייצית צ'ור שלגדות הריין מעוררת מחלוקת, עשורים לאחר בנייתה. על פי דיווח ב-BBC, מחקר של עיתונאי מקומי חשף כי לאנדרטה, שמשקלה 13 טונה, קשרים לגרמניה הנאצית וליחסיה עם שווייץ הנייטרלית ועם שכנות אחרות במהלך מלחמת העולם השנייה.

לדברי סטפני הבלצל, עיתונאית ברדיו, על פי הכיתוב שחרוט על האבן, "1914-1918; כאן שוכבים חיילים גרמנים", ניתן לחשוב שמדובר במצבה או אנדרטת מלחמה. אך אז עולה השאלה מדוע לקבור חיילים גרמנים במקום?

אלפי אסירי מלחמה פצועים, צרפתים, בריטים וגרמנים, קיבלו טיפול בשווייץ במלחמת העולם הראשונה. אך האנדרטה בצ'ור נבנתה רק ב-1938, 20 שנה אחרי תום "המלחמה הגדולה". "היא לא נבנתה כדי שאפשר יהיה להתאבל על החיילים המתים", אמרה הבלצל ל-BBC. "היא נבנתה בעבור המשטר הנאצי כתעמולה".

אנדרטה שהוקמה על ידי נאצים בשווייץ לפני מלחמת העולם השנייה. Volksbund German War Graves Commission, אתר רשמי
האנדרטה בעיר צ'ור/אתר רשמי, Volksbund German War Graves Commission
יוזף גבלס. Keystone, GettyImages
שר התעמולה הנאצי. יוזף גבלס/GettyImages, Keystone

לדברי ההיסטוריון השווייצי מרטין בוכר, בשנות ה-30 ועדת קברי המלחמה של גרמניה היתה חלק ממכונת התעמולה של אדולף היטלר, ומטרתה היתה לייצר סמלים ויזואליים של הכוח הנאצי במדינות השכנות לגרמניה, שבהן חיים גרמנים רבים למשל שווייץ, שבה חיו אז אלפי גרמנים.

"כל הארגונים הנאציים היו קיימים גם בשווייץ", אמר בוכר. "המפלגה הלאומית-סוציאליסטית, הלייבור, צעירי היטלר - כולם היו כאן, אך רק בעבור הגרמנים, ולא כללו אזרחים שווייצים", הוא אמר ל-BBC.

ועדת קברי המלחמה של גרמניה רצתה לבנות מאוזוליאום גדול, אך הרשויות השווייציות סרבו לבקשה ואישרו רק את האנדרטה בצ'ור. האנדרטה נבנתה במינכן וכללה את פונט Fraktur האהוד על הנאצים. היא נשלחה לצ'ור בערב מלחמת העולם השנייה. "בחגים נאציים, התושבים הגרמנים נהגו לעטר את האנדרטה בצלבי קרס", אמר בוכר. "השווייצים ידעו לבטח כי מדובר באנדרטה נאצית".

במלחמת העולם השנייה, הגרמנים שחיו בשווייץ המשיכו בפעילותם במפלגה הנאצית בלא מפריע ולא התביישו להפגין את תמיכתם בה. השווייצים, שקיוו להישאר נייטרלים, נאלצו להתפשר עם ברלין, שמרו על הזהב הנאצי בבנקים שלהם ואסרו כניסת פליטים יהודים. לאחר המלחמה, "שווייצים רבים חשבו שהכל נגמר, הנאצים עזבו ושכחו כנראה מהאנדרטה", הוסיף בוכר.

ראש העיר צ'ור, יורס מרטי אמר לערוץ SRF, כי "מרגיז אותי שיש פה בעיר אנדרטה לנאצים". תושבי העיר עדיין לא החליטו מה לעשות עם האנדרטה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully