וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרמניה: בת 95 מואשמת בסיוע לרצח אלפי אנשים במחנה נאצי

6.2.2021 / 20:24

מזכירה לשעבר במחנה שטוטהוף, שבו הוחזקו יהודים, פולנים ואסירים פוליטיים, תעמוד לדין חרף גילה. התביעה טוענת כי היא הייתה חלק מהמנגנון שעזר למחנה, שבו נספו כ-65 אלף איש, לתפקד

בווידאו: השומר הנאצי ברונו דיי בהכרעת הדין במשפטו/צילום: רויטרס

אישה בת 95 בגרמניה נאשמת בסיוע לרצח של עשרת אלפים איש במחנה הריכוז שטוטהוף בעת ששימשה מזכירה של המפקד הנאצי במקום. התביעה טוענת כי היא הייתה חלק מהמנגנון שעזר למחנה לתפקד, והיא נאשמת גם במספר לא ידוע של סעיפי סיוע לניסיון רצח בשל שירותיה במחנה מיוני 1943 ועד אפריל 1945.

דובר התביעה בעיר איצהו שבמצפון המדינה אמר כי חרף גילה המתקדם, היא תעמוד לדין בבית משפט לנוער משום שהיא הייתה בת פחות מ-21 בתקופה שבה ביצעה את הפשעים המיוחסים לה. לדבריו, החשודה, ששמה לא זוהה בהתאם לחוק הגרמני לשמירה על פרטיות, כשירה בריאותית לעמוד לדין. ברשת השידור הציבורית NDR היא זוהתה בעבר בתור אירמגרד פ', בעת שרואיינה מבית האבות שבו היא חיה כיום בקהילה קטנה מצפון להמבורג.

היא הודתה שעבדה בתור מזכירתו של קצין האס-אס פול וורנר הופה במחנה, אך טענה שהיא מעולם לא דרכה במקום עצמו וכי היא לא ידעה על מעשי הרצח המבוצעים בו. הופה עמד לדין בעצמו על סיוע לרצח, ונשלח לתשע שנות מאסר ב-1957. הוא מת ב-1974.

ב-NDR דיווחו על הצהרה שנתנה ב-1954, בתור עדה במשפטו של הופה, ובה היא אמרה לרשויות כי כל ההתכתבויות של מפקד המחנה עם מפקדיו הבכירים עברו דרך שולחנה וכי הוא הכתיב לה מכתבים מדי יום. עוד דווח כי היא טענה שהיא לא ידעה שאסירים הומתו בגזים, אך אמרה בזמנו כי היא הייתה מודעת לכך שהופה הורה על הוצאות להורג, וכי היא שיערה שהיה זה בתור עונש על עבירות משמעת.

השער הראשי למחנה הריכוז הגרמני לשעבר שטוטהוף, 18 ביולי 2017. AP
שימש בתחילה למעצר אסירים פוליטיים פולנים. מחנה שטוטהוף/AP

על אף שמספר החשודים בפשעים של הנאצים הולך וקטן בשל גילם, התביעה הגרמניה עדיין מנסה להעמידם לדין. אחרי פסק דין תקדימי ב-2011, התאפשר להעמיד אדם לדין רק בשל שירותו במחנה מסוים, גם ללא הוכחה למעורבותו הישירה בשום פשע. בשנה שעברה הורשע השומר הנאצי ברונו דיי בסיוע לרצח של יותר מ-5,000 איש בשטוטהוף, ונגזרו עליו שנתיים מאסר על תנאי.

"במשפט אנחנו נתמקד בחשודה שהייתה במחנה בתור מזכירה, ובאחריות הישירה שלה לתפקוד המחנה", אמר דובר התביעה.

הנאצים הקימו את מחנה שטוטהוף ב-1939, והוא שימש בתחילה למעצרם של אסירים פוליטיים פולנים. בסופו של דבר, הוחזקו בו 110 אלף עצורים, כולל יהודים רבים, מתוכם כ-65 אלף נספו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully