וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות בפינלנד: האם רה"מ מרובת השערוריות סאנה מרין תיבחר שוב?

עודכן לאחרונה: 2.4.2023 / 12:19

פינלנד עשויה להצטרף לנאט"ו בימים הקרובים, אך למלחמה באוקראינה אין השפעה גדולה בבחירות השנה, אף שהמדינה חולקת את הגבול הארוך ביותר עם רוסיה. הנושא המרכזי בבחירות הוא הכלכלה והחוב הציבורי

פינלנד מצביעה היום (ראשון) בבחירות כלליות כשמרוץ צמוד בין הפופוליסטים הימניים, לשמרנים ולשמאל-מרכז בראשות ראש הממשלה סאנה מרין. פינלנד עשויה להצטרף לנאט"ו בימים הקרובים, אך למלחמה באוקראינה אין השפעה גדולה בבחירות, אף שהמדינה חולקת את הגבול הארוך ביותר עם רוסיה. הנושא המרכזי בבחירות השנה הוא הכלכלה.

הקלפיות נפתחו ב-8 בבוקר, שעון ישראל, וייסגרו ב-19:00, כשהתוצאות של ההצבעה המוקדמת של 1.7 מיליון בוחרים יפורסמו.

כשמרין בת ה-37 הופיעה לראשונה בזירה לפני ארבע שנים, היא היתה ראש הממשלה הצעירה ביותר בעולם שעמדה בראש קואליציה של חמש מפלגות, כולם מונהגות בידי נשים. אחוזי התמיכה בה בסקרים עדיין גבוהים, אך היא נתפשת כדמות שנויה במחלוקת וספגה ביקורת כבדה בקיץ, לאחר שסרטון שלה רוקדת, שרה ושותה במסיבה עם חברים, הופץ ברשתות.

סאנה מרין. רויטרס
מרוץ צמוד. סאנה מרין/רויטרס
ראש ממשלת פינלנד סאנה מרין חוגגת עם חברים בסרטון באינסטגרם, 18 באוגוסט 2022. טוויטר, צילום מסך
הסרטו שבו סאנה מרין חוגגת עם חברים/צילום מסך, טוויטר

הסוגייה הגדולה ביותר בקמפיין השנה היה החוב הציבורי של פינלנד ואופן מימון מדינת הרווחה בעתיד. מרין ספגה ביקורת מימין על כך שהגדילה את החוב הציבורי, אף שהיא טוענת כי הממשלה נאלצה להוציא יותר בשל מגפת הקורונה והמלחמה באוקראינה.

פינלנד חוששת בצדק משום שהיא מתמודדת עם בעיה מבנית, לדברי פרשנים, אוכלוסייתה מזדקנת ואין מספיק אנשים לממן אותה. המחסור בעובדים חמור במיוחד בדרום המדינה, היכן ש-30% מהאוכלוסייה גרה, וגרוע במיוחד בשלוש מהערים הגדולות הלסינקי, אספו ו-ונטה.

עוד בוואלה!

כוונת פינלנד להצטרף לנאט"ו היא תוצאה הפוכה לרצונו של פוטין

לכתבה המלאה
ריקה פורה, מנהיגת מפלגת "הפינים" הפופוליסטית בפינלנד. רויטרס
מנהיגת הפופוליסטים, ריקה פורה/רויטרס
ראש ממשלת פינלנד סאנה מרין (מימין), פטרי אורפו וריקה פורה. רויטרס
מנהיג מפלגת השמרנים. פטרי אורפו/רויטרס

האתגר העיקרי לסוציאל דמוקרטים של מרין מגיע מהימין. לאחר ארבע שנים של אופוזיציה, מפלגת הקואליציה הלאומית השמרנית של פטרי אורפו מקווה לגבש קואליציה שולטת, אך זאת יכולה להיות גם ההזדמנות הטובה ביותר עד כה למפלגה הפופוליסטית "הפינים" להוביל את הממשלה.

המפלגה הפופוליסטית "הפינים" ניסתה להרחיק את עצמה מהימין הקיצוני מאז שהמנהיגה ריקה פורה בת 45, נבחרה ב-2021 על רקע מדיניות ההגירה הקיצונית שלה. היעד של המפלגה היה מאז ומתמיד לעזוב את האיחוד האירופי, אך השנה היא לא הדגישה את המטרה הזאת, בשל המלחמה באוקראינה.

המפלגה שתנצח היום בערב תהיה ככל הנראה בעלת ההזדמנות הראשונה לגבש ממשלה. אם יהיו אלה "הפינים", הם צפויים לחפש בעלת ברית עם הקואליציה הלאומית השמרנית (NCP). עם זאת, הם יצטרכו לגרוף יותר ממאה מושבים כדי לגבש רוב בפרלמנט בן 200 המושבים.

כ-40% מהבוחרים הצביעו לפני יום ראשון, ועד סוף היום יהיה ברור לכולם איזו מפלגה ניצחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully