וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרלמנט הטורקי צפוי לאשר את בקשת פינלנד להצטרף לנאט"ו

עודכן לאחרונה: 30.3.2023 / 13:41

לאחר עשורים של נייטרליות צבאית, הצטרפות פינלנד לברית הצבאית תהיה שינוי משמעותי במאזן הכוחות באזור בין רוסיה למערב. היא גם תהיה תבוסה דיפלומטית ואסטרטגית בעבור נשיא רוסיה ולדימיר פוטין

בווידאו: פינלנד ושבדיה הגישו בקשה רשמית להצטרף לנאט"ו/רויטרס

הפרלמנט הטורקי צפוי לאשר היום (חמישי) את הבקשה של פינלנד להצטרף לנאט"ו, ובכך להסיר את המכשול האחרון בדרך של המדינה הנורדית שגובלת ברוסיה, להצטרפות לברית הצבאית המערבית, כך דיווחה סוכנות הידיעות הטורקית "אנאדולו".

לפני פחות משבועיים, נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן הבטיח שאנקרה תאשר את בקשת פינלנד. "החלטנו להתחיל בתהליך האישור בפרלמנט שלנו לטובת חברות פינלנד", אמר ארדואן במסיבת עיתונאים.

בניית גדר בגבול פינלנד עם רוסיה. FINNISH BORDER GUARD, אתר רשמי
פינלנד בונה גדר בגבול עם רוסיה/אתר רשמי, FINNISH BORDER GUARD
חיילים פינים במעבר הגבול מביטים על תור ארוך של מכוניות של רוסים שרוצים להיכנס לפינלנד מרוסיה. GettyImages
אזרחים רוסים בורחים מרוסיה לאחר הפלישה לאוקראינה, ורוצים להיכנס לפינלנד/GettyImages

לאחר עשורים של נייטרליות צבאית, הצטרפות פינלנד לברית הצבאית תהיה שינוי משמעותי במאזן הכוחות באזור בין רוסיה למערב. היא גם תהיה תבוסה דיפלומטית ואסטרטגית בעבור נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שהבהיר לפני הפלישה לאוקראינה כי יחסום כל ניסיון התרחבות מזרחה של נאט"ו. למרבה האירוניה, היתה זאת הפלישה ששיכנעה את פינלנד ושבדיה כי אין להן ערבון לביטחונן מחוץ לנאט"ו.

פינלנד חולקת את הגבול הארוך ביותר עם רוסיה מכל מדינה אירופית אחרת, כ-1,290 ק"מ - ויש לה היסטוריה של התנגדות להגמוניה של מוסקבה: היא נלחמה בעוז בברית המועצות ב-1939, עם תחילת מלחמת העולם השנייה. לפני עשרה חודשים, היתה זאת פינלנד ששיכנעה את שבדיה להצטרף לנאט"ו.

ארדואן הבהיר כי לגבי שבדיה, הוא עדיין לא ממהר לאשר את בקשת החברות. הוא חסם את הבקשה שלה בטענה כי היא מספקת מקלט לבדלים כורדים ומתנגדים אחרים לשלטונו, שאותם הוא מכנה "טרוריסטים".

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן במתקן לאחסון גז באזור איסטנבול, 16 בדצמבר 2022. רויטרס
נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן/רויטרס
בווידאו: צילום התמונה הקבוצתית של שרי החוץ של נאט"ו/צילום: רויטרס

אישור של הפרלמנט הטורקי הוא הצעד האחרון המשמעותי לפני כניסת פינלנד לברית הצבאית. לאחר שההצבעה תיערך בפרלמנט, יישלח מכתב קבלה לארצות הברית, שם יתויק במשרד החוץ לצד מכתבי הקבלה של פינלנד ממדינות אחרות, על פי אתר נאט"ו. משרד החוץ האמריקני אז יודיע למזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, כי פינלנד מילאה את כל התנאים לקבלה כחברה בברית.

קבלה של חברה חדשה בנאט"ו כרוכה בהסכמה פה אחד של כל 30 המדינות החברות בברית. הונגריה אישרה את בקשת פינלנד ביום שני, וטורקיה היתה האחרונה שנדרשה להסכים. הונגריה תומכת גם בהתנגדותה של טורקיה לקבלת שבדיה לנאט"ו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully