וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המפה האסטרטגית משתנה: האם פינלנד ושבדיה יוותרו על הנייטרליות לטובת נאט"ו?

עודכן לאחרונה: 11.5.2022 / 12:13

שתי המדינות הצפון אירופיות שוקלות הצטרפות לברית לאחר עשורים של עמדה נייטרלית והתרחקות מבריתות דומות. עם זאת, הפלישה הרוסית לאוקראינה עוררה חששות ביטחוניים כבדים בקרב הממשלות הדמוקרטיות - וכעת הן רוצות ערבויות מהמערב כי יקבלו הגנה במקרה של מתקפה עליהן

שבדיה ופינלנד צפויות לקבל השבוע החלטה לגבי הגשת בקשה להצטרפות לנאט"ו (ארגון האמנה הצפון-אטלנטית). הצטרפות שתי המדינות לברית צבאית בין 30 מדינות צפון אמריקה ואירופה, תהווה שינוי אדיר בעבור שתי מדינות עם היסטוריה ארוכת שנים של נייטרליות בזמן מלחמה והתרחקות מבריתות צבאיות.

אם ההשערות יתגשמו, החברות של שתי המדינות הצפוניות תשים קץ ל-200 שנה של נייטרליות שבדית; פינלנד אימצה מדיניות של נייטרליות לאחר תבוסתה המרה לברית המועצות ב"מלחמת החורף" ב-1940, כשנאלצה לוותר על 10% משטחה לטובת הסובייטים.

על פי סקרים מעודכנים, התמיכה הציבורית הפינית בהצטרפות לנאט"ו היתה במשך שנים כ-20%-25%, אך מאז הפלישה לאוקראינה היא זינקה לשיא של 76%, על פי סקר של חברת Yle. בשבדיה, 57% מהאוכלוסייה רוצה להצטרף לארגון.

ראש ממשלת פינלנד סאנה מרין במסיבת עיתונאים בהלסינקי, 8 בדצמבר 2021. רויטרס
ראש ממשלת פינלנד סאנה מרין במסיבת עיתונאים בהלסינקי, 8 בדצמבר 2021/רויטרס

הפלישה של רוסיה לאוקראינה בפברואר ניתצה תחושה ארוכת שנים של יציבות בצפון אירופה, ופינלנד ושבדיה חשות כעת חשופות לאגרסיביות הרוסית.

אלכסנדר סטאב, ראש הממשלה לשעבר של פינלנד, אף אמר כי ההצטרפות לנאט"ו "היתה עסקה מוגמרת" ברגע שנשיא רוסיה וולדימיר פוטין פלש לאוקראינה. שר ההגנה השבדי פטר הולטקוויסט תיאר את יום הפלישה ב-24 בפברואר כרגע שבו נשיא רוסיה הוכיח שהוא "לא צפוי, לא אמין ומוכן לפתוח במלחמה אכזרית, עקובה מדם וברוטלית". לאחר שהבטיח בנובמבר ששבדיה לא תצטרף לנאט"ו, הולטקוויסט תומך כעת בחיזוק ההגנות באזור על ידי הצטרפות של שבדיה ופינלנד לברית.

ראש ממשלת שבדיה התפטרה מתפקידה 7 שעות אחרי שמונתה
25.11.21. רויטרס
ראש ממשלת שבדיה התפטרה מתפקידה 7 שעות אחרי שמונתה 25.11.21/רויטרס

ביום שני הודיעה המפלגה השלטת של שבדיה כי תחליט ב-15 במאי אם להפוך על פיה את ההתנגדות הפנימית בת עשורים להצטרפות לארגון. מפלגת השמאל ומפלגת הירוקים בפינלנד דחו לעת עתה את הקריאות להצטרפות לברית, בעוד שאר מפלגות האופוזיציה תומכות במהלך כזה

הפרלמנט השבדי יערוך ביקורת נרחבת של כל המפלגות לגבי מדיניות הביטחון וידווח עליה ב-13 במאי. "אני רוצה אותה על שולחני לפני שאקבל החלטה", אמרה ראש הממשלה השבדית נגדלנה אנדרסון ביום ראשון בטלוויזיה השבדית.

נשיא פילנד סאולי ניניסטה צפוי להכריז ב-12 במאי על תמיכתו בבקשת הצטרפות. על פי מועצת הביטחון של הפרלמנט הפיני, "חברות בנאט"ו היא הפתרון הטוב ביותר לביטחון של פינלנד. היא מחזקת את יכולות ההגנה הלאומיות של פינלנד עם התמיכה של המשאבים הצבאיים המשמעותיים של הברית", אמר יו"ר המועצה ומנהיג האופוזיציה פטרי אורפו ממפלגת הקואליציה הלאומית.

החברות של פינלנד בנאט"ו תגדיל משמעותית את גורם ההרתעה שלה, מה שאולי ימנע מרוסיה להפוך אותה ליעד עתידי לאגרסיביות שלה, הסיקה המועצה בהצהרה.

ולדימיר פוטין ביום הניצחון בכיכר האדומה, מוסקבה, 9 במאי 2022. ASSOCIATED PRESS, AP
ולדימיר פוטין ביום הניצחון בכיכר האדומה, מוסקבה, 9 במאי 2022/AP, ASSOCIATED PRESS

מבחינות מסוימות, שבדיה ופינלנד נהפכו לשותפות רשמיות בנאט"ו ב-1994, ומאז נחשבו תורמות חשובות ומרכזיות לברית. הן לקחו חלק בכמה משימות של נאט"ו מאז סוף המלחמה הקרה. השינוי העיקרי בהצטרפות לנאט"ו יהיה היישום של "סעיף 5", שלפיו מתקפה על חברה אחת היא מתקפה על כל המדינות החברות. לפיכך, לראשונה, פינלנד ושבדיה יקבלו ערבויות ביטחוניות ממדינות בעלות נשק גרעיני.

חלקו העליון של טיל בליסטי נושא ראש קרב גרעיני בבסיס מלמסטורם, מונטה, ארה"ב. אוגוסט 2013. AP
חלקו העליון של טיל בליסטי נושא ראש קרב גרעיני בבסיס מלמסטורם, מונטה, ארה"ב. אוגוסט 2013/AP

רוסיה חולקת כיום כ-1,215 ק"מ של גבול יבשתי עם חמש חברות בנאט"ו. פינלנד חולקת גבול באורך 1,300 ק"מ עם רוסיה. הצטרפות של פינלנד לנאט"ו תהפוך את המדינה הקטנה באופן רשמי למתואמת מבחינה צבאית עם ארצות הברית - חדשות רעות לקרמלין.

הצטרפות לנאט"ו גם תרחיב את ההשפעה של פינלנד בצפון אירופה עד לאזור הארקטי, אזור שנהפך לחשוב מבחינה גיאוגרפית בשל משאבי הטבע שלו, המיקום האסטרטגי שלו, וטענות לבעלות על השטח מצד רוסיה, פינלנד וארצות הברית.

פינלנד כחברה בנאט"ו תהווה גם מהלומה סמלית לפוטין. היא תאחד עוד יותר את הקואליציה נגדו שצצה מאז הפלישה לאוקראינה. מדינות שהיו בעבר נייטרליות מספקות כעת כסף ונשק לאוקראינה, ופוטין נהפך למנודה עם פחות ופחות בעלות ברית.

לפני שפלש לאוקראינה, פוטין הבהיר כי לדעתו נאט"ו התקרבה מדי לרוסיה, ויש להחזיר אותה לגבולות של שנות ה-90 - לפני שכמה מדינות ששכנות לרוסיה או מדינות סובייטיות בעבר, הצטרפו לברית. הוא השתמש בתירוץ של התרחבות נאט"ו כהצדקה לפלישה לאוקראינה בשם ההגנה על גבולות רוסיה ועל הביטחון הלאומי.

משרד החוץ הרוסי טוען כי שתי פינלנד ושבדיה הוזהרו מפני ה"השלכות" של הצטרפות לנאט"ו. דמיטרי מדוודב, בעל ברית קרוב של פוטין ונשיא רוסיה לשעבר, הזהיר שהצטרפות לארגון עלולה לגרום למוסקבה להשתמש בנשק גרעיני בקלינינגרד, המובלעת הרוסית בין פולין לליטא.

המתקפה של רוסיה על אוקראינה נמשכת באזור חרקוב. רויטרס, רויטרס
המתקפה של רוסיה על אוקראינה נמשכת באזור חרקוב/רויטרס, רויטרס

רבים סבורים כי פינלנד לא הצטרפה לנאט"ו עד עכשיו בשל סיבות פרגמטיות בלבד. "הביטחון הפיני היה מבוסס תמיד על שני גורמים: הראשון - גיאוגרפי והיסטורי והשני - אידיאליזם לעומת ריאליזם", אמר סטאב השבוע לרשת CNN.

"בעולם אידיאלי אנו רוצים לשתף פעולה עם רוסיה. היא השכנה הגיאוגרפית שלנו. אך אנו גם יודעים מההיסטוריה שהיא האיום המציאותי הגדול ביותר לביטחון הלאומי שלנו. במהלך הזמן, המציאות נהפכה לכזאת שרוסיה מוכנה ליצור כאוס גדול יותר באזור שלנו, כך שהצטרפות לנאט"ו נהפכה לאפשרות הפרגמטית". הוא הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully