וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין מזהיר: הצבת טילים של נאט"ו באוקראינה - קו אדום

30.11.2021 / 22:37

נשיא רוסיה קבע משוואה חדשה מול הברית, שהבטיחה כי מוסקבה תשלם "מחיר יקר" אם תצא למתקפה חדשה נגד שכנתה. בקייב חזרו על הטענות שהקרמלין ניסה לבצע הפיכה נגד הממשלה, וביקשו נשק נוסף מארה"ב

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפורסם במוסקבה, רוסיה, 30 בנובמבר 2021. רויטרס
חושש שמוסקבה תהיה בטווח פגיעה של דקות. פוטין, היום/רויטרס

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הזהיר היום (שלישי) כי מוסקבה תגיב אם נאט"ו תציב מערכות טילים מתקדמות באוקראינה, על רקע המתיחות הגוברת בין המדינות. בדבריו, הציב פוטין "קו אדום" חדש מבחינת הקרמלין, בעוד שבברית הצפון-אטלנטית הזהירו כי כל תוקפנות צבאית חדשה של רוסיה נגד שכנתה ממערב תגבה ממנה "מחיר כבד".

"אם סוג של מערכות תקיפה יוצבו בשטח אוקראינה, זמן הטיסה למוסקבה יהיה שבע עד עשר דקות, וחמש דקות אם זה נשק על-קולי. רק דמיינו", אמר פוטין. "מה נעשה בתרחיש כזה? נצטרך ליצור משהו דומה ביחס לאלו שמאיימים עלינו כך. ואנחנו יכולים לעשות זאת עכשיו", אמר פוטין, שהתייחס לניסוי האחרון שערכה רוסיה בטיל על-קולי שלטענתו טס במהירות הגבוהה פי תשעה ממהירות הקול.

אוקראינה, רפובליקה סובייטית לשעבר השואפת כעת להצטרף לאיחוד האירופי ולנאט"ו, הפכה לקו העימות בין רוסיה למערב, שיחסיהם התדרדרו לשפל הגדול ביותר מאז תום המלחמה הקרה לפני שלושה עשורים. רוסיה סיפחה ממנה את חצי האי קרים ב-2014 והיא תומכת בבדלנים במזרח המדינה, שנלחמים בממשל המרכזי. לפחות 14 אלף איש נהרגו בסכסוך, שעדיין נמשך על אש קטנה.

תרגיל המדמה ניסיון פריצה דרך גבול בלארוס במחוז וולין, אוקראינה, 30 בנובמבר 2021. רויטרס
בקייב רוצים להצטרף לנאט"ו. תרגיל המדמה חדירה מבגבול בלארוס לאוקראינה, היום/רויטרס

ואולם, רוסיה מכחישה את אזהרות המערב ולפיהן היא מתכננת מתקפה צבאית חדשה. החששות הללו נבנו בין היתר בשל ריכוז כוחות גדול של רוסיה בגבולות אוקראינה בשבועות האחרונים.

"רוסיה תשלם מחיר יקר אם היא תשתמש פעם נוספת בכוח נגד אוקראינה, מדינה עצמאית", אמר מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, בשיחה עם כתבים. שרי החוץ של ברית החלו היום בכינוס בן יומיים בבירת לטביה, כדי לדון באיום הגובר מצדה של רוסיה. שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן יתדרך את 29 עמיתיו לברית על המידע המודיעיני שיש בידי וושינגטון.

"אם רוסיה תבחר בצעדי הסלמה, זה יגרום לדאגה רבה בארצות הברית, וכל תוקפנות חדשה תוביל להשלכות חמורות", הזהיר בלינקן. "אנחנו נתייעץ מקרוב עם בעלי בריתנו ושותפינו בנאט"ו בימים הקרובים אם צריכים לנקוט צעדים נוספים כברית על מנת לחזק את ההגנות שלנו, את הנחישות שלנו, את היכולות שלנו".

שרי החוץ של בריטניה וגרמניה השמיעו דברים דומים. "אנחנו נעמוד יחד עם שותפותינו הדמוקרטיות נגד הפעילות הזדונית של רוסיה", הצהירה שרת החוץ של בריטניה, ליז טראס. מקבילה הגרמני הייקו מאס אמר כי "התמיכה של נאט"ו באוקראינה היא איתנה. רוסיה תצטרך לשלם מחיר יקר על כל תוקפנות שהיא".

מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג ושר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן בריגה, לטביה, 30 בנובמבר 2021. רויטרס
במערב מזהירים את רוסיה מ"השלכות חמורות". מזכ"ל נאט"ו ובלינקן בריגה, היום/רויטרס

זאת הפעם השנייה השנה שבה רוסיה מרכזת כוחות רבים בגבולות אוקראינה. במאי, כמאה אלף חיילים התפרסו בסמוך לה, ההיקף הגדול ביותר מאז כיבוש קרים. לפי אוקראינה, כעת מרוכזים יותר מ-90 אלף חיילים רוסים בגבולות המדינה.

במקביל, ראש ממשלת אוקראינה, דניס שמיגל, הדהד היום את דבריו של הנשיא וולודימיר זלנסקי והאשים את מוסקבה בניסיון להפיל את הממשלה באמצעות הפיכה, אף שבקרמלין מכחישים זאת. הוא הוסיף כי אוקראינה תבקש אמצעי לחימה נוספים מארצות הברית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully