וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיק 5000: בנימין נתניהו הודה בנאום פומבי שהוא עבריין

דותן רוסו

עודכן לאחרונה: 26.3.2023 / 10:03

כשרה"מ הודיע כי הוא "נכנס לאירוע" המהפכה המשפטית, הוא בעצם אמר כבל עם ועדה - "הריני מכריז שאין בכוונתי לקיים את הוראות בית המשפט". נתניהו מפר את הסדר ניגוד העניינים עליו חתם, אין צורך בביאורים. גם להטוטנים פרשניים ואנשי שלומו של לא יצליחו להסוות זאת

בווידאו: נתניהו: "מאמין שאפשר להביא רפורמה שתתן מענה לשני הצדדים"/צילום: לע"מ

במסיבת העיתונאים שקיים נתניהו ביום חמישי בערב, נחשף הציבור למופע מיוחד במינו. כזה, שאפילו ותיקי העוסקים במשפט הפלילי אינם מתורגלים בו. אדם מתייצב מול המצלמות, בשעת פריים טיים, ומכריז קבל עם ועדה על כך שמעתה ואילך, יבצע עבירות פליליות. כך, כפשוטו ולעיני כל. כפי שיודע כל עורך דין שעסק במשפט הפלילי, הודאות חשודים מתקבלות לרוב, אם בכלל, לאחר ביצוע העבירה, בחדרי החקירות, לאחר היוועצות עם עורך דין ושקילת כלל ההשלכות הרלוונטיות. עתה נדמה שנתניהו מבקש ללמד אותנו, ובעיקר את העבריינים שבינינו, פרק הלכות חדש בתורת ההודאה.

עומד ראש ממשלה, ומצהיר בערך כך: עד לפני מספר שעות, לא יכולתי להרשות לעצמי לפעול בניגוד גמור לפסיקת בית המשפט. אבל עתה, אני חסין. לא עוד כבול בחובתי זו לציית. היום אני בן חורין. זאת, לאחר שזכיתי לארגן לעצמי הליך חקיקה מזורז שהעניק לי חסינות מפני ההשלכות המשפטיות של מעשי.
ובלשונו הוא: "עד היום ידיי יהיו כבולות" (בהתייחס להסדר ניגוד העניינים. ד.ר). הגענו למצב אבסורדי שאם הייתי נכנס לאירוע כפי שהתפקיד שלי מחייב, היו מוציאים אותי לנבצרות. וזה דבר אבסורדי שלא ייתכן בדמוקרטיה מתוקנת. הערב אני מודיע לכם - עד כאן. אני נכנס לאירוע".

בעשותו כן, כאילו ביקש נתניהו לומר: עם ישראל, הריני עומד כאן לפניכם ומכריז שאין בכוונתי לקיים את הוראות בית המשפט. יתרה מכך, אין בכוונתי גם שלא להימצא בניגוד עניינים. נהפוכו. מעתה, ניגוד העניינים הופך למרכז עיסוקי. לדבר שעומד בראש מעייני. לא בדברי פרשנות עסקינן. לא בפאטה מורגנה. האיש ניצב איתן, מישיר מבט למצלמות באומרו: חברים, אני מפסיק להשתין במים. מעתה ואילך, אני משתין מהמקפצה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה, 19 במרץ 2023. רויטרס
"עד היום ידיי יהיו כבולות". נתניהו/רויטרס

אלא מהי? נדמה שבלהיטותו להתייצב מול המצלמות בשעת הפריים טריים, נבצר ממנו מלראות את משמעות והשלכות התנהלותו. זאת, הגם ועל אף העובדה שהצליח לדגם לעצמו חקיקה פרסונלית שנתפרה הייטב למידותיו. כידוע, ב-2 בנובמבר 2020 נמסרה לנתניהו חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה דאז, אביחי מנדלבליט, ולפיה עליו להימנע, בין היתר, מ"החלטות הנוגעות למערכת בתי המשפט", וממעורבות בהליכי חקיקה "בעלות השפעה אפשרית על ההליך הפלילי המתנהל נגדו". חוות דעת זו אושרה על ידי בית המשפט העליון (בג"צ 3056/20 התנועה למען איכות השלטון) שקבע כי היועץ המשפטי לממשלה מוסמך היה לקבוע הסדר ניגוד עניינים, ועל נתניהו החובה לציית להסדר זה ולפעול על פיו.

ואם לא די לנו בכל אלו, הרי שנתניהו עצמו, בהיותו חבר כנסת, התחייב שכהונתו כראש ממשלה תהיה כפופה להסדר ניגוד עניינים שייערך עימו. (התחייבות שנס ליחה, בדומה להתחייבות אחרת של חבר הכנסת אריה דרעי להדיר עצמו מעסקי ציבור. זו שהחזיקה פחות מיממה). עינינו הרואות, נתניהו אינו רשאי לעסוק בענייני הרפורמה המשפטית. זהו לא עניין שנתון לשיקול דעתו, להסכמתו או לרצונו הטוב. זוהי פסיקה מחייבת של בית המשפט.

ואכן, אדם המצוי בעיצומו של הליך פלילי, בגין אישומים בשלוש פרשיות שונות, הכוללות שורת עבירות ובכלל זאת עבירות של לקיחת שוחד, מרמה, הפרת אמונים ועוד, אינו יכול לעסוק בעניינים שתכליתם להשפיע על מערכת המשפט, הליך בחירת שופטים, וכדומה. עיסוק כאמור מהווה ניגוד עניינים במובנו הפשוט והבהיר ביותר. כזה שלא מצריך ביאורים. כזה שגם להטוטנים פרשניים, עסקנים, ואנשי שלומו של ראש הממשלה לא יצליחו להסוות.

עוד בוואלה!

נאום נתניהו הוכיח: ראש הממשלה הוא המדינאי הראשון שהכריז מלחמה על מדינתו

לכתבה המלאה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה בכנס המשפט הציבורי, חיפה, 12 בינואר 2023. שלומי גבאי, עיבוד תמונה
לטיפולך. בהרב מיארה/עיבוד תמונה, שלומי גבאי

בהתנהלותו הפרועה וחוצת הגבולות שנעשתה לאחר ובעקבות חוק הנבצרות, נדמה שנתניהו החמיץ דבר מה: ללא קשר לשאלת הנבצרות, די בהצהרה שמסר ובמעשים עליהם הכריז כדי לבסס עבירה פלילית נוספת שעניינה "מרמה והפרת אמונים". אולי "תיק 5000". וכך קובע סעיף 284 לחוק העונשין: "עובד הציבור העושה במילוי תפקידו מעשה מרמה או הפרת אמונים הפוגע בציבור דינו - מאסר שלוש שנים". אין חולק כי הימצאות בניגוד עניינים עונה ומקיימת את יסודותיה של עבירה זו. ובכן, עבירה יש. הודאה יש. ראיות תומכות יש. אינטרס ציבורי בהעמדה לדין בוודאי שיש.

המציאות הפוליטית הנוכחית מעלה לעתים את התהיה שמה מדובר בתסריט מדע בדיוני ולא בהווייה שרירה וקיימת. ראש ממשלה מכהן הנאשם בעבירות חמורות (שהעונש עליהן, במידה ויורשע צפוי להגיע לכדי שנות מאסר), הנתמך בראשי מפלגות שביניהם אחד (יו"ר ש"ס) שהורשע מספר פעמים בעבר וריצה מאסר של שלוש שנים. השני (שר לביטחון לאומי), הועמד לדין בגין 56 עבירות והורשע בשמונה מתוכם, השלישי (שר אוצר) נחשד בעבירות טרור, שבגינן אף שהה במעצר ממש כשלושה שבועות. ועתה, כפינלה מתבקש כמעט של מחזה האבסורד, עומד ראש הממשלה ומצהיר: מרגע זה, אני עבריין מוצהר. עבריין גאה. לא עוד עבריינות בסתר. יצאתי מהארון.

האמנם היינו או חלמנו חלום?! כן נבצרות, לא נבצרות. מסיבת העיתונאים הזו צריכה להסתיים בפתיחה בחקירה והגשת כתב אישום בגין עבירת מרמה והפרת אמונים. אולי גם בגין ביזיון בית משפט. גלי בהרב מיארה - לטיפולך.

דותן רוסו הוא ד"ר למשפטים, עורך דין, פרקליט פלילי בפרקליטות המדינה בעבר, וכיום מרצה למשפט ופילוסופיה בקנדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully