וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהפכה המשפטית ופחות או יותר זהו: כך עבדו במשרד המשפטים ב-100 הימים

עודכן לאחרונה: 2.4.2023 / 13:30

שישה ימים בלבד חלפו מהשבעת הממשלה עד שהשר יריב לוין הכריז על הרפורמה המשפטית. מאז, למעט כמה הארכות של תקנות שכבר קיימות בחוק, המשרד עסק בעיקר בשינויים במערכת המשפט. דבר אחד משמעותי לא זכה לתשומת לב - לפעול להורדת העומס בבתי המשפט

פסקת ההתגברות ושינוי הוועדה לבחירת שופטים: הרפורמה של לוין במערכת המשפט/מערכת וואלה!

כשבוע לאחר שהממשלה הנוכחית הושבעה, כינס שר המשפטים יריב לוין מסיבת עיתונאים, שבמסגרתה הציג את הרפורמה במערכת המשפט. מאז חלפו כמעט חודשיים והצעת החוק שמסדירה את המהפכה המשפטית עברה לטיפולה של ועדת החוקה, אך בכירי המשרד והשר עצמו עסוקים בקידומה ונראה שזהו עיקר הפעילות של המשרד היום.

ממשלת נתניהו השישית: לפרויקט המיוחד בוואלה! - לחצו כאן

הרפורמה, בנוסח שהציג השר, כללה כמה חלקים: שינוי הנציגים בוועדה לבחירת שופטים ונתינת רוב לקואליציה בבחירת השופטים, קביעה שחוקי יסוד לא יוכלו להתבטל ידי בג"ץ, העברת פסקת ההתגברות ברוב של 61 חברי כנסת, ביטול "עילת הסבירות" והפיכת משרת היועצים המשפטיים למשרת אמון. לאחר מכן, כפי שידוע, הרפורמה עברה ריכוך והקואליציה החליטה להעביר עד סוף כנס החורף רק את שינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים ולהמשיך עם יתר החקיקה לאחר שובה של הכנסת מפגרה.

מאז ועד היום, המשרד עסוק בעיקר בהתייחסות לרפורמה. בעוד שהשר תומך ומקדם, מערך היעוץ המשפטי לממשלה חיווה את דעתו והצביע על הקשיים שהוא מוצא ברפורמה, חוות דעת אלה הובילו להתנגשות עם השר, שבין היתר אמר בדיון בוועדת החוקה למשנה ליועמ"שית גיל לימון שמבחינתם השר הוא עציץ במשרד.

עם זאת, במענה לפניית וואלה! למשרד המשפטים, המשרד הפנה לתזכירי החוק שהמשרד פרסם מאז הרכבת הממשלה. מדובר בכמה תזכירי חוק שכוללים כמה נושאים שונים, אך יש לציין כי רוב התזכירים שומרים על המצב הקיים ולא מחדשים דבר.

התזכיר הראשון שהמשרד הפיץ ובינתיים כבר עבר במליאה עוסק בחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, גם שם במשרד מבקשים להאריך את הוראת השעה שנחקקה בתחילת שנת 2021, בשיאו של משבר הקורונה שאיפשרה למי שנקלע לחובות עקב המשבר הכלכלי שיצרה הקורונה - מסלול מיוחד להסדרת החובות. מדובר במסלול שמאפשר לחייבים לקבל מבית המשפט עיכוב הליכים זמני וקצר מועד לצורך ניהול משא ומתן אפקטיבי עם נושיהם לגיבוש הסדר חוב.

תזכיר החוק השני שפורסם על ידי המשרד עוסק בחוק ההוצאה לפועל ולמעשה מבקש להאריך את הוראת השעה, שקובעת שרשם ההוצאה לפועל יכול לאחד כמה תיקים שנפתחו לחייב לתיק אחד, זאת במטרה להסדיר את כלל החובות שיש לחייב בהוצאה לפועל ולהקל עליו.

תזכיר נוסף עוסק בהארכת הוראת השעה, שקובעת שתקופת המאסר המירבית שאותה ניתן לשאת בעבודות שירות, משישה חודשי מאסר לתשעה חודשי מאסר. על פי הוראת השעה, בית המשפט מוסמך לקבוע כי נאשם שנגזר עליו עונש מאסר בפועל שאינו עולה על תשעה חודשים, יישא את מאסרו בעבודות שירות במקום במאסר בפועל. במסגרת הוראת השעה נקבעה תוכנית ליווי ושיקום על ידי קצין מבחן לכל עובד שירות שנגזרו עליו עבודות שירות לתקופה העולה על שישה חודשים וכן נקבע מנגנון לקיצור תקופת עבודות השירות לעובד שירות שעמד בחובותיו כנדרש.

יריב לוין, מליאת הכנסת, 20 בפברואר 2023. ראובן קסטרו
שר המשפטים יריב לוין במליאת הכנסת/ראובן קסטרו

עוד תזכיר עוסק בשנת ההשלמה שאותה עושים הסטודנטים לראיית חשבון לפני הבחינות להסמכת רואי חשבון. גם כאן במשרד מבקשים להאריך את הוראת השעה, שמבטלת את שנת ההשלמה כך שיוארכו לימודי התואר הראשון בחשבונאות בסמסטר נוסף באופן שבו תוכנית לימודים בת שלוש שנים וחצי תכסה את החומר הנדרש, תוך ייתור הצורך בשנת ההשלמה ולהתאים אותם למבחני ההסמכה.

למשרד המשפטים יש כמה תפקידים מעבר למתן ייעוץ משפטי למשרדי הממשלה וניהול התביעה של המדינה באמצעות הפרקליטות. המשרד עוסק גם בכל מה שנוגע לזכויות נפגעי עבירה, ניהול מערך הסיוע המשפטי, שמירה על זכויות אנשים עם מוגבלות. גם הטאבו הוא תחת המשרד. כך, שבעוד שהמשרד כן ממשיך בפעולות ישנות שקשורות לשמירה על זכויות כלכליות של אזרחי המדינה יש בידו עוד תחומי פעולה רבים.

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות בכנס המשפט הציבורי, חיפה, 12 בינואר 2023. שלומי גבאי
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות/שלומי גבאי

ומה המשרד יכול לעשות? קודם כל לפתור את הבעיה האמיתית במערכת המשפט - העומס בבתי המשפט. הנהלת בתי המשפט היא יחידת סמך של המשרד, אך מעבר לכך - הפרקליטות היא המדיינת הגדולה בבתי המשפט. משרד המשפטים יכול לקדם הפניה של סכסוכים משפטיים מסוימים לגישור או לבוררות ובכך להפחית את העומס על בתי המשפט.

בנוסף, שר המשפטים לוין יכול לקדם בשיתוף פעולה עם נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות הגדלת תקנים לבתי המשפט. אולי שיתוף פעולה כזה יוכל "לרכך" במקצת את המתיחות בין השניים סביב הרפורמה ולהוביל להבנות אמיתיות, כאלה שיפתרו את הבעיות של מערכת המשפט.

ממשלת נתניהו השישית: לפרויקט המיוחד בוואלה! - לחצו כאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully