וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשנה ליועמ"שית: "אם המהפכה תעבור - הממשלה תהיה החוק"; לוין: "דמגוגיה"

עודכן לאחרונה: 2.2.2023 / 14:19

גיל לימון תקף בוועדת החוקה את הרפורמה של שר המשפטים. לדבריו, אם הרפורמה תעבור, "מנגנוני ההגנה והכפיפות לשלטון החוק יהפכו לכלי חלול". לוין צעק והשיב אש: "אין לכם עציצים במשרדים כי השר הוא העציץ שלכם"

בווידאו: לוין נגד היועמ"שים: "אין לכם עציצים במשרד כי השר הוא העציץ שלכם"/ערוץ כנסת

מהומה פרצה היום (שני) בוועדת החוקה בכנסת, בעקבות דבריו של המשנה ליועצת המשפטית לממשלה גיל לימון. המשנה ליועמ"שית מתח ביקורת על הרפורמה של שר המשפטים יריב לוין להחלשת מערכת המשפט, ובייחוד על החלק שדורש כי עמדת היועצים המשפטיים לא תהיה מחייבת. השר תקף את הדברים, וטען כי לא הציגו לו את העמדה לפני הדיון.

לדברי לימון, השאלה שעומדת על הפרק אינה מינוי יועצים משפטיים עצמאיים. "אם ההצעה תתקבל מנגנוני ההגנה והכפיפות לשלטון החוק יהפכו לכלי חלול", טען. "אם יתקבלו מכלול ההצעות שעל הפרק, הממשלה ושריה יפסיקו להיות כפופים לשלטון החוק. במצב הזה הממשלה לא תהיה כפופה לחוק - היא תהיה החוק".

בפתח דבריו אמר לימון כי "עמדת היועמ"שית היא סמכות הממשלה והשרים לקבוע את עמדתם השתתפותנו בדיון היום מבטאת את מחויבותנו לסייע לשר המשפטים לעצב הסדרים ראויים. אנו תקווה שיהיה שיח אמיתי ביחס לרפורמות במשפט".

שר המשפטים יריב לוין בדיון ועדת החוקה, כנסת, 16 בינואר 2023. דני שם טוב, דוברות הכנסת
"הממשלה תהיה החוק". לוין/דוברות הכנסת, דני שם טוב

השר לוין השיב ללימון: "חוות הדעת של היועמ"שית רוויה בדוגמאות דמגוגיות, זה בהתעלם מדבר אחד שאם שר יפעל בניגוד לחוות דעת משפטית והיא תתברר כחוות דעת נכונה השר יישא בתוצאות. אני חושב שאין דוגמה מאלפת לצורך ברפורמות שאני מביא מאשר מה ששמענו עכשיו.מופיע כאן המשנה ליועמ"שית, מציג עמדה משפטית בסוגיה מאוד חשובה שנוגעת לעניין שאין חולק שנמצאת בליבת העשייה של משרדי. מתי אתם חושבים שאני שמעתי או יכולתי לקרוא את חוות הדעת הזאת? תאמינו או לא עכשיו - זו הפעם הראשונה ששמעתי עליו".

"אין לכם עציצים במשרדים כי השר הוא העציץ שלכם. יש איזה פרלמנט בעולם שיכול היה להתרחש דבר כזה?", צעק שר המשפטים. "מילא הייתי עסוק, אבל היה אפשר לתפוס אותי. אתמול התקיימה אצלי בחדר ישיבה בהשתתפות היועמ"שית ובהשתתפות המשנים שלה, לרבות גיל לימון, אתם חושבים שמישהו אמר לי בישיבה על מה שהולך להיות כאן? כלום. אולי ישמעו את דעתי?".

עוד בוואלה!

גורמים משפטיים בכירים חוששים: לוין יעביר את המהפכה המשפטית בלי להישמע לעמדתנו

לכתבה המלאה
גיל לימון. דוברות משרד המשפטים, אתר רשמי
מהומה בוועדת החוקה. גיל לימון/אתר רשמי, דוברות משרד המשפטים

עוד אמר שר המשפטים: "הצבתי תוכנית ופניתי לייעוץ המשפטי לממשלה וביקשתי שהם יפרסמו תזכיר להצעת החוק לציבור לרפורמה שאני הצעתי. הגשתי מראש תזכיר מסודר, ערוך כמו תזכיר חוק עם הצעת חוק ועם דברי הסבר ועם הכול כדי להקל עליהם את המלאכה. מאז מסבירים לי ללא הפסקה שהנושא הוא מורכב והנושא מעמיק והוא מצריך לימוד עד כדי כך שיקח שבועות ארוכים עד שאזכה עם בכלל לראות את התזכיר הזה. כשביקשתי שהיעוץ המשפטי יציב את התזכיר בראש סדר העדיפויות שלו, מסתבר שיש דברים יותר חשובים, כמו לנסוע לכנס בחיפה לנאום נגד השר, להכין חוות דעת מאחורי גבו של השר".

לוין פנה אישית ללימון וטען: "אני לא תוקף אותך אישית, אך אם היית מציג בפניי אתמול את הדברים בישיבה הייתי עושה זאת שם. יש לי טענות מאד קשות ברמה המקצועית אליך ובהכירי את היכולות שלך אני יודע שאתה מבין על מה אני מדבר".

אחרי אמירות לימון, המשתתפים בוועדה התפרצו, אז יו"ר הוועדה, שמחה רוטמן השיב: "אני לא מסכים עם גיל לימון על כל משפט שהוא אמר, ואני יודע למה הוא שגוי, אבל אני חושב שאם אני יכול לסבול אותו אז גם אתם".

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה בכנס המשפט הציבורי, חיפה, 12 בינואר 2023. שלומי גבאי
הביעה התנגדות נחרצת. בהרב מיארה/שלומי גבאי

בשבוע שעבר מתחה נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ביקורת חריפה על הרפורמה שמבקש להעביר שר המשפטים, ותקפה את כל פרטיה. "מדובר במתקפה שלוחת-רסן על מערכת המשפט, משל הייתה אויב שיש להסתער עליו ולהכניעו. למרבה הציניות, הוגי התוכנית מכנים אותה תוכנית 'לתיקון' מערכת המשפט. אני אומרת - זו תוכנית לריסוקה", אמרה חיות. "היא מיועדת להנחית מכה אנושה על עצמאותה ואי-תלותה של הרשות השופטת ולהפוך אותה לרשות שותקת".

"השנה תציין מדינת ישראל 75 שנות עצמאות כמדינה יהודית ודמוקרטית. זהו ציון דרך חשוב בחיי המדינה, אך לצערי, ככל שתוכנית השינויים שהוצגה תתממש, תיזכר שנת ה-75 כשנה שבה נפגעה זהותה הדמוקרטית של המדינה פגיעה אנושה", המשיכה נשיאת העליון. "בימים האחרונים שמענו כולנו כי הנימוק המרכזי להצדקת התוכנית הוא רצון הרוב והכרעת הרוב. אכן, 'שלטון הרוב' הוא עיקרון יסוד העומד בבסיס המשטר הדמוקרטי - אך הדמוקרטיה אינה רק שלטון הרוב. כל הטוען כי הרוב שבחר את נציגיו לכנסת, נתן להם בכך 'צ'ק פתוח' לעשות ככל העולה על רוחם, נושא את שם הדמוקרטיה לשווא".

פסקת ההתגברות ושינוי הוועדה לבחירת שופטים: הרפורמה של לוין במערכת המשפט

לפני כשבועיים הציג לוין את הרפורמה שהוא מבקש להעביר במערכת המשפט. הצעדים שהוא מבקש לנקוט: שינוי הנציגים בוועדה לבחירת שופטים, העברת פסקת ההתגברות, ביטול "עילת הסבירות" ושינוי היחס כלפי היועצים המשפטיים.

תחילה, לוין מבקש לשנות את השיטה לבחירת שופטים, בכך שיוציא מהוועדה את שני נציגי לשכת עורכי הדין ויחליפם בחברי כנסת. "לא עוד מצב שבו השופטים בוחרים את עצמם בחדרי חדרים ללא פרוטוקול, אלא ייצוג שווה לשלוש רשויות השלטון בוועדה לבחירת שופטים", טען שר המשפטים.

לוין הסביר כי הוא מעוניין להסדיר את פסילת החוקים ופסקת ההתגברות. לדבריו, תחוקק פסקת ההתגברות, ולפיה ברוב של 61 חברים, הכנסת תוכל לבטל פסילת חוק על ידי בית המשפט. "תתאפשר פסילת חוקים בבית המשפט העליון, בהרכב מלא וברוב מיוחד", אמר לוין, והסביר שלצורך פסילת חוק תידרש הסכמה פה אחד של השופטים הדנים בו.

בנוסף, שר המשפטים מבקש לבטל את "עילת הסבירות" - אותה עילה שבגינה מבקשת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה לפסול את מינויו לשר של יו"ר ש"ס אריה דרעי. "לא עוד פסילת החלטות חוקיות לגמרי של ממשלה נבחרת בתירוץ של חוסר סבירות בעיני השופט, במקום זאת החזרת יכולת ההחלטה לממשלה הנבחרת", קבע השר.

לבסוף לוין מבקש לשנות את המדיניות כלפי היועצים המשפטיים, ולבטל את הקביעה כי עמדתם מחייבת את הדרג המדיני לפעול לפיה. "לא עוד כפיפות של הממשלה לדרג לא נבחר. היועצים המשפטיים כשמם כן הם, 'יועצים' ולא 'מחליטים'", אמר שר המשפטים. "כשהם מייצגים את הממשלה, הם צריכים לייצג את הממשלה, ולא את דעתם הפרטית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully