וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כעס בקרב תושבי הצפון על איפול הפיגוע במגידו: "העמימות החלישה את ההתמודדות בעורף"

עודכן לאחרונה: 16.3.2023 / 10:30

שאלות רבות עדיין נותרו פתוחות סביב הפיגוע בכביש 65, ותושבים רבים בצפון מותחים ביקורת על מסך הערפל שהותירו במערכת הביטחון במשך יותר מיומיים על האירוע. ראש מועצת מטה אשר: "זה שהגבול פרוץ זה ידוע, אך הצנזורה יצרה אי שקט". תושב: "היעדר מידע הביא לבהלת יתר"

הפיגוע בצומת מגידו: כל הפרטים על הפרשה הביטחונית החמורה/מערכת וואלה!

הפיגוע בצומת מגידו, ובעיקר האיפול שהטילה עליו מערכת הביטחון, יצרו בלבול ואי שקט בקרב תושבי הצפון הקרובים לגבול לבנון. "רמת העמימות ומסך הערפל עם הטלת הצנזורה על האירוע, יצרה סיטואציה בה התושבים שלנו נכנסו לטראומה, תזזיתיות, חוסר שלווה ומצב בלתי הגיוני של התמודדות אזרחית בשטח", אמר לוואלה! ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום יישובי קו העימות, משה דוידוביץ'.

לדבריו, "התושבים היו מבולבלים ומפוחדים כיוון שראו בשטח כוחות רבים, והיו עדים לאינסוף הודעות ווטסאפ וסרטונים שקריים ברובם, מה שיצר החלשה של ההתמודדות בעורף. יש צורך ללמוד מכך להבא ולמצוא את הדרך לתקשר עם הציבור באופן אחראי ושוטף. במהלך הימים האחרונים הבעתי את מורת רוחי לעניין זה בפני הגורמים הכי בכירים בצה"ל".

"יש עדיין שאלות רבות שלא פתורות בעינינו ושלא קיבלנו עליהן מענה", הדגיש. "להבנתנו בדיעבד, זה אירוע שהחל להתגלגל ביום ראשון. ישבנו אותה עת עם אלוף הפיקוד וכשהוא יצא מאיתנו הבנו שיש אירוע מתגלגל ונושא שמצריך היערכות מיוחדת מצד צה"ל. בדיעבד, ולמרבה ההפתעה, אנחנו לא קיבלנו עליו כל מידע ושום התרעה".

הפיגוע בצומת מגידו: כל הפרטים על הפרשה הביטחונית החמורה 15 במרץ 2023. דובר צה"ל, אתר רשמי
מסך הערפל יצר החלשה של ההתמודדות בעורף. סיור צה"ל בשטח, ביום שני/אתר רשמי, דובר צה"ל

הוא מתח ביקורת על המצב הביטחוני בגבול. "זה שהגבול פרוץ הוא חדשות-ישנות מבחינתנו, אנחנו מתריעים מפני הסכנה הזו במשך שנים, גם בפני רשויות הבטחון וגם בפומבי. זה לא סוד. ההיפך, זו הפכה כבר להיות אמירה שחוקה מבחינתנו. כאשר יגורנו, בא לנו.

"התרענו פעם אחר פעם שהיישובים שלנו חשופים לאירוע פח"ע ולחדירה", המשיך. "התרענו בשנתיים האחרונות כששוב ושוב מהגרי עבודה נכנסו בקלי קלות ושוטטו באין מפריע ביישובי המועצה עד שחיילים או אזרחים היו תופסים אותם. הם היו הנחשונים ששימשו לנו אינדיקציה לכך שאת הגבול יכול לעבור באין מפריע אפילו אדם לא מיומן ולא מאומן.

"נכון שכרגע צה"ל בונה חומה מראש הנקרה ועד מטולה והר דב, אבל עד שחומה זו תושלם, מהלך שייקח לפחות שנתיים, אנחנו נמשיך להיות חשופים למפגעים שעלולים לחצות את הגבול", הוסיף. "אנחנו דורשים שיינקטו כל הצעדים המשלימים כדי להגן על התושבים שלנו במציאות הזאת כפי שהוכחה בימים האחרונים, ושצה"ל ישתמש בכל האמצעים שלרשותו ושחלילה לא יקרה אסון".

הוא ביקש להוסיף, "אני מצדיע לכוחות הביטחון שביחד עם צה"ל, המשטרה והשב"כ פעלו במקצועיות חסרת תקדים בעת הנוכחית בה אנו עדים למצב בטחוני חמור ולמצב מורכב בקו הגבול הצפוני של מדינת ישראל".

עוד בוואלה!

הפיגוע בצומת מגידו: המחבל חדר מלבנון, נמלט צפונה לאחר התקרית ונורה למוות

לכתבה המלאה
כל הפרטים על הפרשה הביטחונית החמורה 15 במרץ 2023. מערכת וואלה!, אתר רשמי
מעצר הנהג שהסיע את המחבל ליד אדמית, ביום שני/אתר רשמי, מערכת וואלה!

"הגבול מאובטח טוב - מדי פעם יש חדירות אבל מסתננים מתגלים תוך דקות ספורות - אך הפעם זה היה חריג. אבל אנחנו לא מופתעים", אמר שרון זגורי, בעל פיצריה על כביש 899 ביישוב שלומי. "יש נקודות מתות לאורך הגבול ואנחנו מתריעים על זה מאז האירוע של גולדווסר המנוח ומלחמת לבנון השניה. אלוף פיקוד צפון הבטיח ביישוב שלומי שהנקודות האלה יהיו מאוישות בחיילים עד להתקנת מערכות אלקטרוניות אבל זה לצערנו לא קרה עד היום.

"אנחנו כתושבים לא חוששים אבל חוסר העדכונים הביא לבהלת יתר", הוסיף זגורי. "אנחנו כתושבי האזור לא מתרגשים לא מקטיושות ולא מחדירות. אנחנו סומכים על צה"ל והצבא תמיד היה מעדכן בזמן אמת, ואנחנו יכולנו להתנהג בהתאם ולהישאר בזמנים כאלה בבית למשל. זו פעולה פשוטה שמצילה חיים. אבל הפעם במקום שזה יקרה קיבלנו אפס מידע והיתה הרבה דאגה. היו מזל"טים כל היום וכל הלילה בלי שמבינים למה, ואחר כך תנועה ערה של כוחות בטחון, ולא מבינים. מה שחמור זה שזה נמשך מעבר לכמה ימים, ולא שעה-שעתיים. זה היה בלתי נסבל אורך הזמן שהסתירו מאיתנו מידע".

הרמטכ"ל הרצלי הלוי |כל הפרטים על הפרשה הביטחונית החמורה 15 במרץ 2023. דובר צה"ל, אתר רשמי
"בלתי נסבל שהסתירו מאיתנו מידע לאורך זמן". הרמטכ"ל הרצלי הלוי בהערכת מצב, ביום שני/אתר רשמי, דובר צה"ל

"אני לא מודאג ולא הייתי מודאג במהלך השבוע", אמר מנגד נבו זמיר, מזכיר קיבוץ ראש הנקרה. "אני סומך על צה"ל ועל כוחות הבטחון שאם יש מידע רלוונטי, קונקרטי וחשוב לפרסום - הם יפרסמו. לכל מי שגר על הגבול יש תמיד דאגה מובנית אבל השבוע הזה לא הייתה לי דאגה מיוחדת.

"אין מערכת שהיא מאה אחוז, תמיד יש שביב סיכוי לחדירה ועובדה שרוב הניסיונות מסוכלים בשנים האחרונות", הוא המשיך. "ברמת הסקרנות רציתי לדעת יותר אבל מכיוון שהייתה החלטה של איסור פרסום ההנחה שלי הייתה שאם יש מידע קריטי הם היו נותנים אותו ומזה הסקתי שלא נשקפה סכנה לתושבים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully