וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיגת האופוזיציה באיטליה: לסבית, פרוגרסיבית, פציפיסטית - וממוצא יהודי

עודכן לאחרונה: 13.3.2023 / 16:30

אלי שליין בת ה-37 נבחרה מוקדם יותר החודש להנהיג את המפלגה הדמוקרטית הפרוגרסיבית - האישה הראשונה בתפקיד, וההיפך הגמור מראש הממשלה ג'ורג'יה מלוני הימנית-קיצונית. כעת על שליין להתמודד עם אתגרים קשים, כולל שאלת תמיכתה באספקת נשק לאוקראינה

ג'ורג'יה מלוני רשמה הישג היסטורי בשנה שעברה כשנבחרה לראש הממשלה האישה הראשונה של איטליה. הפוליטיקאית בת ה-44 היא מנהיגת המפלגה הימנית הקיצונית, "האחים של איטליה". אישה נוספת באיטליה רשמה הישג מרשים כשנבחרה למנהיגה האישה הראשונה של מפלגת השמאל הדמוקרטית הפרוגרסיבית (DP): אלי שליין בת ה-37 היא פמיניסטית, לסבית, שמאלנית פרוגרסיבית - וממוצא יהודי.

שליין נבחרה לעמוד מוקדם יותר החודש בראש PD - האישה הראשונה בתפקיד - לאחר שהביסה במפתיע את יריבה המבוגר והמתון יותר, סטפנו בונצ'יני, בפריימריז על הנהגת המפלגה בפברואר.

שליין משווית לחברת הקונגרס האמריקני הפרוגרסיבית אלכסנדריה אוקסיו-קורטז, לראש ממשלת פינלנד סאנה מרין ולראש הממשלה לשעבר של ניו זילנד ג'סינדה ארדרן - קבוצה של נשים שנתפשו כ"לוחמות החדשות" בעליית הימין הקיצוני בעולם. יתרה מכך, למרות העובדה ששתי הנשים הפוכות לגמרי זו מזו בדעותיהן הפוליטיות וברקע המשפחתי שממנו הגיעו, לצד ראש הממשלה מלוני, שליין תורמת גם לשינוי בפוליטיקה האיטלקית, שבמשך עשורים התאפיינה בגברים מאפירים.

אלי שליין, פוליטיקאית איטלקיה. ויקיפדיה, אתר רשמי
אלי שליין/אתר רשמי, ויקיפדיה

סב יהודי מאוקראינה

אלנה אתל שליין נולדה ב-1985 בלוגאנו בשווייץ למשפחה אמידה המעמד הבינוני-גבוה. אביה, מלווין שליין, הוא אקדמאי אמריקני ומרצה למדעי המדינה ממוצא יהודי אשכנזי. אמה, מריה פאולה ויויאני, היא פרופסורית למשפטים באוניברסיטה.

שם המשפחה המקורי של סבה מצד אביה היה שלייאן (Schleyen). עם זאת, לאחר שהיגר לארצות הברית, הוא שינה אותו לשליין (Schlein). סבה מצד אמה היה פוליטיקאי איטלקי מהמפלגה הסוציאליסטית בשם אגוסטינו ויויאני, שכיהן גם כסנאטור ב-1972-1979 וחבר המועצה הגבוהה לצדק. אבותיה מצד האב הגיעו מאוקראינה, ואילו סבתה אתל היתה ליטאית. יש לה אחות דיפלומטית ואח מתמטיקאי.

בנערותה שליין כתבה ביקורות סרטים, והחלום שלה היה להיות במאית ולשחק במשחקי מחשב. שליין עברה לגור בבולוניה בשלב מסוים, סיימה לימודי משפטים באוניברסיטת בולוניה ב-2011. יש לה אזרחות אמריקנית, איטלקית ושווייצית.

מנהיגת מפלגת "האחים של איטליה" ג'ורג'יה מלוני במטה הבחירות של המפלגה ברומא, עם הגעת התוצאות המראות את ניצחונה. איטליה, 26 בספטמבר 2022/רויטרס

היא החלה את דרכה הפוליטית ב-2008 כשהתנדבה בקמפיין של הסנאטור ברק אובמה ולאחר מכן בקמפיין שלו ב-2012. ב-2014 היא התמודדה על מושב בפרלמנט האירופי מטעם PD ונבחרה. שליין כיהנה בוועדת הפרלמנט האירופי לפיתוח, בין השאר. ב-2015 היא הודיעה בפוסט בפייסבוק שהיא עוזבת את המפלגה בשל מלוקות על המדיניות, והצטרפה למפלגת Possible. ב-2020 היא מותנה לסגניתו של בונצ'יני ב-PD.

ב-2023 היא התמודדה בפריימריז של PD, וב-26 בפברואר ניצחה במרוץ צמוד. בכך היא נהפכה לאישה הראשונה והאדם הצעיר ביותר שמנהיג את המפלגה, מאז ייסודה ב-2007. היא גם הלסבית המוצהרת הראשונה שמכהנת בתפקיד מזכירת המפלגה. בפברואר 2020, שליין יצאה מהארון כדו מינית בתוכנית אירוח ואמרה שיש לה חברה. בראיון ל"ניו יורק טיימס" היא אמרה כי אינה מבינה כיצד העובדה שאת אישה, אם ונוצרית מסייעת לאיטלקים. "אני אישה. אני אוהבת אישה אחרת. איני אמא, אך אני לא פחות אישה בגלל זה", היא הוסיפה.

שליין תומכת במיסוי העשירים, בשיתוף פעולה עם איגודים מקצועיים, במדיניות סביבתית ופמיניסטית ובתמיכה בזכויות גייז ומהגרים. בתקשורת השמרנית באיטליה מכנים אותה "אלי הקומוניסטית" והיא סופגת ביקורת על החינוך היוקרתי שקיבלה בשווייץ. עם זאת, בשמאל האיטלקי מקווים ששליין תבשר על עידן חדש בעבור המפלגה האפרורית, שעד כה נשלטה על ידי גברים מבוגרים והתאפיינה במריבות פנימיות רבות.

בווידאו: איטליה: התנגשה בסלעים - 43 מהגרים נהרגו/רויטרס

על פי הפרשנים, המלחמה באוקראינה עלולה להיות הסוגיה הבעייתית ביותר בעבור שליין, שאבותיה הגיעו מכפר סמוך ללביב באוקראינה. לא ברור אם היא תתמוך באספקת נשק לקייב, או תדבק בהשקפתה הפציפיסטית. אם שליין תחליט לא לתמוך בשליחת נשק קטלני לאוקראינה, מלוני תמצא עצמה לבדה כמנהיגת מפלגה לאומנית יחידה שתומכת באספקת הנשק לקייב - מה שיחזק את הסברה במערב שאיטליה היא חוליה חלשה באיחוד. מנגד, אם תחליט לתמוך בכך, יכול להיות שרבים מחברי מפלגתה המתונים יותר יעזבו .

"אנחנו תומכים בזכות של אוקראינה להגן על עצמה באמצעות כל סוג של סיוע. אך כפציפיסטית, אני סבורה שנשק לבדו אינו מסיים מלחמות", אמרה שליין לערוץ La7 באחרונה.

קאנצלר גרמניה אולף שולץ עם טנק מסוג לאופרד 2. רויטרס
טנקי לאופרד שגרמניה מספקת לאוקראינה. קאנצלר גרמניה אולף שולץ/רויטרס
מנהיגת מפלגת "האחים של איטליה" ג'ורג'יה מלוני במטה הבחירות של המפלגה ברומא, עם הגעת התוצאות המראות את ניצחונה. איטליה, 26 בספטמבר 2022. רויטרס
האישה הראשונה שמכהנת כראש ממשלה איטליהץ ג'ורג'יה מלוני/רויטרס

שליין תיארה את הניצחון שלה במרוץ לראשות המפלגה "מהפכה גדולה קטנה" ואמרה כי PD "חיה, בועטת ומוכנה", בעודה מזהירה את מלוני מפני הצרות שהיא מתכוונת לגרום לה. היא קיבלה את ההזדמנות הראשונה שלה כשקראה להתפטרות שר הפנים מטאו פיאנטדוסי, לאחר שאמר כי פליטים שמצאו את מותם במסעם לאירופה "הביאו את זה על עצמם". האמירות הושמעו לאחר שסירת מהגרים טבעה חופי דרום איטליה ו-70 אנשים מתו.

מוניקה שירינה, פוליטיקאית ב-PD, אמרה ל"גרדיאן" כי המפלגה צריכה את ה"רדיקליות" של שליין כדי לנער אותה ולהעניק לה זהות חדשה. "המצב אמנם השתנה כעת ששליין נבחרה, אל היא צריכה לשמור על המפלגה מאוחדת. היא גם צריכה להבטיח שהמפלגה לא תאכזב את התומכים החדשים שלה ותבריח אותם".

"זה יהיה מאבק בין שתי המנהיגות", אמר מטיה דילטי, פרופסור לפוליטיקה, ל"גרדיאן". "שליין היא אסרטיבית כמו מלוני ורק תלך ותתחזק. היא צעירה ממלוני ויש להפרופיל פוליטי ברור. אך היא צריכה להיות אפקטיבית בעימותים עם מלוני כל יום בכל מקום ברחבי המדינה, כמו גם להשתלט על המפלגה שלה ולחבר אותה שוב לחברה, שבה רבים אינם בוטחים בפוליטיקאים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully