וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הסיכון היה אדיר": מאחורי מבצע החיסול של שלושת המחבלים ליד ג'נין

עודכן לאחרונה: 11.3.2023 / 10:09

כשבוע וחצי לפני תחילת הרמדאן, יצאה יחידת המסתערבים של מג"ב ביהודה ושומרון לפעולה כדי לעצור חוליית טרור שהייתה בדרכה לבצע פיגוע. בתקופה האחרונה שב"כ מניח כמעט מדי יום כמה התרעות חמות לפיגועים על שולחן צה"ל: "זאת ממש מלחמה, כל כניסה מלווה בירי משמעותי"

בוידאו: תיעוד ממצלמות לוחמי ימ"ס בכפר ג'בע/דובר צה"ל ודוברות משטרת ישראל

אנשי שב"כ במרחב ירושלים ויהודה ושומרון הצליחו בשלישי האחרון להצליב מידע מודיעיני רגיש מכמה כיוונים וקבעו ששלושה מחבלים נערכים לפיגוע ירי. השלושה, אחמד פשאפשה בן ה-22, סופיאן אלפחורי בן ה-29 ונאיף מלאישה בן ה-25, היו גם מעורבים בפיגוע הירי בחומש והובילו גיוס והתארגנות של חמושים נוספים לפיגועים בשומרון במימון וסיוע של הג'יהאד האסלאמי.

לקראת ביצוע הפיגוע, השלישייה אותרה בדירת מסתור בכפר ג'בע. "זה מסוג הרגעים שקוראים להם אצלנו במערכת התכנסות של כל הכוכבים לרגע אחד במקום גיאוגרפי מאוד ברור - ואז נדרשת פעולה", הסביר גורם צבאי. הגורם הוסיף כי "המידע הרגיש שהביא שב"כ מחייב ניתוח מעמיק ופעולה מהירה וברורה, כי כל רגע הוא יכול להפוך ללא רלוונטי. צריך לפעול לפני שהם נעלמים שוב".

פעילות כוחות צה"ל ביהודה ושומרון, 9 במרץ 2023. דובר צה"ל
"צריך לפעול לפני שהם נעלמים שוב". פעילות צה"ל ביהודה ושומרון, 9 במרץ/דובר צה"ל

שמו של הכפר ג'בע עלה לאחרונה פעמים רבות בהערכות המצב של פיקוד המרכז. הכפר הפלסטיני ממוקם בלב שטח הררי מדרום לג'נין ומונה למעלה מ- 10,000 תושבים. מרכז הכפר בנוי בצפיפות סביב מסגד גדול וכל אירוע התנגשות בין חמושים לכוחות הביטחון הישראלים גורר אחריו קריאות לסיוע ועזרה ברמקולים של המסגד. ג'בע מזוהה עם התנועה לשחרור פלסטין, אך קיימות בו גם חמולות שמזוהות עם הג'יהאד האסלאמי, שהתחזקו מאוד בתקופה האחרונה והרשות הפלסטינית לא פועלת נגדן.

כשהגיעה הידיעה על התכנסות שלושת המחבלים בכפר קיים מפקד פיקוד מרכז, אלוף יהודה פוקס, התייעצויות עם ראש מרחב ירושלים ויהודה ושומרון בשב"כ על האופן בו נכון לטפל במידע. השניים התמודדו כמעט בכל יום בתקופה האחרונה עם ניתוח המודיעין האיכותי של אנשי שב"כ, שמצביע על התרעות חמות לפיגועי טרור ופצצות מתקתקות שמשוטטות בשטח. הם היו צריכים להכריע על סדר העדיפויות תוך שיקול ביטחון הכוחות, צמצום עד כמה שניתן של נזק לסביבה ומניעת פגיעה בבלתי מעורבים. "כל יום צריכים הבכירים לקבל החלטות לא רק מה נכון לעשות, אלא מה נכון לדחות או לא לעשות כרגע בגלל מגוון סיבות, בהן עיתוי הפעולה, הבשלת המודיעין ולפעמים רמת הסיכון לכוחות המבצעים", הסביר גורם צבאי בכיר.

עוד בוואלה!

ידיעת הזהב והתארגנות הכוחות המהירה: מאחורי הקלעים של מבצע חיסול המחבלים בשכם

לכתבה המלאה
פעילות כוחות צה"ל ביהודה ושומרון, 9 במרץ 2023. דובר צה"ל
פעילות צה"ל ביהודה ושומרון, 9 במרץ/דובר צה"ל

פוקס וראש המרחב בשב"כ הטילו את המשימה המסוכנת על יחידת המסתערבים של מג"ב, שמוגדרת על ידי צה"ל ושב"כ כ"אגרוף ברזל גמיש". היחידה כוללת לוחמים שמכירים היטב את האזור, בדגש על מוקדי הטרור בשומרון והסמטאות בקני הטרור של מחנות הפליטים. הלוחמים בוגרים ומנוסים מאוד במבצעים מורכבים ביחס למסתערבי יחידת דובדבן של צה"ל, וגמישים בדרכי פעולתם ולוחות הזמנים מהרגע בו קראו להם לבצע את המשימה.

"אתה יודע איך מגייסים ילד פלסטיני להיות תצפיתן או סייען? אחרי שיודעים לאיזו חמולה הוא משתייך, שואלים אותו אם הוא יודע לשרוק עם שתי אצבעות. זו שריקה חדה שיכולה להעיר שכונה שלמה ולהתריע על אירוע חשוד או כניסת כוחות למרחב", הסביר לוחם ותיק ביחידה שהתבקש לתאר את אחת הסכנות שאורבות לכוח שנכנס לשטח. "הם כל הזמן יחפשו את המוזר במרחב וימהרו לדווח עליו. לא יכעסו עליהם אם יגזימו ולאחרונה הם בפרנויה של ממש", הוא מוסיף לתאר. "אחרי הפעולה המסוערבת של הימ"מ במחנה הפליטים ג'נין למשל, הודיעו חמושים שכל משאית מכל סוג שתתקרב למחנה - יירו עליה. מי שרוצה שיניח את הסחורות מחוץ למחנה ויעביר אותה לחנויות בידיים", הדגים הלוחם.

פעילות כוחות צה"ל ביהודה ושומרון, 9 במרץ 2023. דובר צה"ל
פעילות צה"ל ביהודה ושומרון, 9 במרץ/דובר צה"ל

בהמלצת אנשי שב"כ נקבעה הפעולה לכוח המסתערבים של ימ"ס איו"ש. הכוח חדר את מעטפת התצפיתנים ואת עיניהם הבוחנות של תושבי הכפר שהתעוררו לתפילות הבוקר, הגיע למבנה וזיהה את מה שתיארו השב"כ. כוונת הלוחמים הייתה לכתר את המבנה, לכרוז למבוקשים לצאת בידיים מורמות, לעצור אותם ולהובילם לחקירה. אך לפתע חל שינוי במשימה: התצפית זיהתה התרחשות בפתח המבנה, ממנו החלו לצאת שלושה חשודים שזהותם לא ידועה. לא היה ברור האם מדובר במחבלים, בסייענים או בחברים שהגיעו לביקור.

מפקד הפלוגה החליט תוך שניות על פיצול הכוחות לשתי פעולות עיקריות: המשך כיתור המבנה והמתנה להמשך פקודות והתארגנות של כוח מצומצם שייצעד לעבר המכונית המיושנת מסוג "מזדה" עם חלונות כהים, אליה נכנסו שלושת החשודים. ככל הנראה, באותם הרגעים השלושה לא זיהו את המסתערבים במרחב ויצאו מהבית מסיבה לא ברורה. "זה הרגע בו נמדד מפקד. אם אין לך עצבי ברזל אתה לא חלק מהמשחק הזה. מדובר במפקד אמיץ מאוד שיודע שאם יהסס או ישהה את ההחלטה הם עלולים לברוח", שיבח את החלטת המפקד גורם צבאי שמעורה בפרטי האירוע. "זה רגע אליו מתנקזים כל האימונים שלו. כל הניסיון שלו. הוא פועל כמו מכונה. סוג של זיכרון שריר במוח", הוא הסביר.

המפקד הנחה את לוחמיו לחסום את הציר כדי למנוע מהחשודים לברוח והחל להתקדם עם לוחמים נוספים לעבר הרכב בו היו שלושת הצעירים, תוך מתיחות שיא של צוות הפיקוד הבכיר שיושב בחמ"ל ועוקב אחר הדיווחים מהשטח. החשודים התניעו את הרכב והחלו תנועה איטית. מפקד הכוח, בצעד מסוכן, התקרב אל הרכב. בשבריר שנייה התלכד מבטו עם אחד החמושים שישב בתוכו, והשלושה הבינו שמשהו חריג מתרחש מול עיניהם.

רכבם של 3 מחבלים שנורו למוות ע"י צה"ל, ג'בע, ג'נין, 9 במרץ 2023. רויטרס
רכבם של המחבלים שנורו על ידי כוחות צה"ל ושב"כ/רויטרס

מרגע זה הכול התרחש תוך שניות. בזמן שהמפקד ביצע נוהל מעצר חשוד, נהג הרכב עצר את נסיעתו על מנת לשלב את את ידית ההילוכים, ואחד הנוסעים האחרים, שככל הנראה חשב שהרכב נתקע, החל לפתוח באש לעבר הלוחמים. מפקד הכוח ושאר הלוחמים השיבו באש מדויקת והרגו את שלושת המחבלים. "הסיכון היה אדיר לכוח. הלוחמים לקחו את הסיכון כי לא יורים לעבר רכב חשוד. הם הקפידו באופן קיצוני על הוראות הפתיחה באש למרות המצב שהתפתח", הסביר גורם צבאי.

ברכבם של החשודים נמצאו שני נשקים ארוכים, אקדח וארבעה מטעני חבלה. במקביל לאירוע מחוץ למבנה, כוח נוסף של מסתערבים פרץ אליו ועצר חשוד נוסף. ברגע שכל המשימות הושלמו, החלו הלוחמים לקפל את כלל הכוחות מהשטח. הקריאות לפגיעה ביחידה מהמסגד המרכזי בכפר כבר היו בשיאן והחל ירי מאסיבי ממספר כיוונים לעבר השיירה הממוגנת של הכוחות. את סימני הירי ניתן לראות היטב על דפנות כלי הרכב הצבאיים.

קצינים ותיקים בפיקוד המרכז אמרו אתמול כי "אנחנו יותר מעשרים שנה פועלים באזור ואנחנו לא זוכרים תקופה כל כך עצימה". "זאת ממש מלחמה, כל כניסה לאזורים הבנויים בשומרון, בדגש על ג'נין ושכם, מלווה בירי משמעותי. יש הרבה נשק ותחמושת במרחב, והלוחמה של המחבלים השתפרה מאוד. כבר לא צריך להיות מחבל גדול כדי לירות בנשק, ראינו מה ילד בן 14 בג'נין עושה עם רובה", הסבירו הקצינים את ההבדלים.

ראש שירות הבטחון הכללי, רונן בר ביחידת המסתערבים של משמר הגבול באיו״ש. דוברות משטרת ישראל
ראש השב"כ רונן בר ביחידת המסתערבים של מג"ב, השבוע/דוברות משטרת ישראל

השבוע, לגמרי לא במקרה, הגיע ראש השב"כ רונן בר באופן חריג יחסית ליחידת המסתערבים של מג"ב באיו"ש בפיקודו של סגן ניצב ד', כדי להביע הערכה והוקרה על רצף של מבצעים, שלא כולם נחשפו לציבור. חלק מהם פעילויות לאיסוף מודיעין קריטי ורגיש, בחלק משתמשים המסתערבים ביכולתם "לקטוף" מבוקשים מהשטח ולהיעלם כמו בלעה אותם האדמה, וחלק, בדומה לפעולה בג'בע, יסתיימו בהצלחה מבצעית גדולה.

"אנחנו בשב"כ יודעים כמה אתם מקריבים למען ביטחון האזרחים, הצלתם הרבה מאוד אנשים שאף פעם לא ידעו את זה. מי שנמצא היום ביחידה הזאת נמצא בחזית כמעט כל יום. יש לי הערכה גדולה מאוד ליחידה ואני מברך על שיתוף הפעולה בין האירגונים", אמר ראש השב"כ רונן בר ללוחמים, שנערכים לתקופה מתוחה בחודש הרמדאן, אליו נכנסת מערכת הביטחון כשהלהבות באזור כולו גבוהות מאוד - בניגוד גמור למאמצים להרגיע את השטח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully