וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום האישה הבינלאומי 2023: "שוויון מגדרי רחוק ב-300 שנה"

עודכן לאחרונה: 8.3.2023 / 11:12

במשך יותר ממאה, אנשים ברחבי העולם מציינים את 8 במרץ כיום האישה הבינלאומי. אך בשנה האחרונה, נשים במדינות רבות כגון אפגניסטאן, איראן, אוקראינה וארצות הברית נאלצו להילחם על זכויותיהן על רקע מלחמות, אלימות ושינויים במדיניות לרעתן

במשך יותר ממאה, אנשים ברחבי העולם מציינים את 8 במרץ כיום האישה הבינלאומי. אך בשנה האחרונה, נשים במדינות רבות כגון אפגניסטאן, איראן, אוקראינה וארצות הברית נאלצו להילחם על זכויותיהן על רקע מלחמות, אלימות ושינויים במדיניות לרעתן.

אתמול (שני), הזהיר מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש ההתקדמות לקראת שוויון מגדרי "נעלמת אל מול עינינו". יתרה מכך, שוויון מגדרי "רחוק מאיתנו 300 שנים", על פי הערכות UN וומן, ארגון האו"ם שמוקדש לשוויון מגדרי והעצמת נשים.

"זכויות נשים מופרות, מאוימות ומנוצלות מסביב לעולם", אמר גוטרש. "משברים ועימותים משפיעים קודם כל ובאופן החמור ביותר על נשים וילדות", הוא הוסיף וציין: "זכויות נשים לבריאות מינית ורבייתית במקומות רבים מבוטלות. מאות של פטריארכיה, אפליה וסטראוטיפים מזיקים יצרו פער מגדרי עצום במדע ובטכנולוגיה. שיהיה ברור: 'מסגרות גלובליות לא עובדות למען נשים וילדות בעולם. הן צריכות להשתנות".

נשים מפגינות על מותה של מחסה אמיני באיראן. רויטרס
הפגנות בעקבות מותה של מחסה אמיני באיראן/רויטרס

באפגניסטאן, השתלטות הטליבן על השלטון הובילה לא רק למניעת התקדמות בזכויות נשים, אלא גם לביטול הזכויות האלה באמצעות איסור על קבלת השכלה גבוהה, על עבודה במרבית העבודות מחוץ לבית ועל נסיעה למרחקים ארוכים בלי גבר שמלווה אותן. יתרה מכך, הן חייבות שוב לכסות את פניהן בפומבי.

באיראן, הפגנות התעוררו בעקבות מותה של מחסה אמיני בת ה-22, שנעצרה על ידי משטרת המוסר בטהראן בספטמבר, בטענה כי הפרה את חוקי החיג'אב. מאז, הפגנות ממשיכות להיערך ברחבי המדינה, ורבים מהאזרחים - גברים ונשים - קוראים לזכויות נשים ולשינוי ההנהגה הפוליטית הנוכחית. הסיסמה של המפגינים היא "אישה, חיים, חירות". השלטון מדכא את המחאה ביד קשה ויותר מ-500 בני אדם מתו עד כה.

באוקראינה, בעקבות הפלישה הרוסית ב-24 בפברואר, מדווח האו"ם כי פערי מגדר באי ביטחון תזונתי, תת תזונה, עוני ואלימות מבוססת מגדר, החריפו בתוך המדינה וברחבי העולם בשל עליית מחירים ומחסורים שנגרמו בשל המלחמה.

בארצות הברית, בית המשפט העליון הפך ב-24 ביוני את הפסיקה התקדימית משנות ה-70, "רו נגד וייד", שהגנה על הזכות להפלה של נשים אמריקניות. הפסיקה החדשה עוררה סערה ציבורית והפגנות פרצו ברחבי המדינה. חלק מהנשים נאלצות כעת לעבור הפלה במקסיקו, שם פיסקה היסטורית מ-2021 קבעה שהפלה היא חוקית.

הפלה, אלבמה. רויטרס
בית המשפט העליון בארצות הברית ביטל את ההגנה על הזכות להפלה/רויטרס
צעדת תמיכה של נשים בטאליבן מחוץ לאוניברסיטאת קאבול, אפגניסטן 11 בספטמבר 2021. AP
צעדת נשים בקאבול, אפגניסטאן/AP

מנגד, חלה גם התקדמות בשנים האחרונות. בנובמבר, הפרלמנט האירופי העביר חקיקה, לאחר מאבק בן עשור, כדי להבטיח שיותר נשים ייוצגו בדירקטוריונים של חברות ציבוריות עד יולי 2026. חוקי חופשת לידה עודכנו בארמניה ובקולומביה, ספרד העבירה חוק שמכיר בחופשת מחלה בשל מחזור ומרחיב את הגישה להפלה.

ובעולם הספורט הגלובלי, הוועד האולימפי הבינלאומי דיווח כי 45% מהספורטאים במשחקי החורף בבייג'ינג 2022 היו נשים - התחרות המאוזנת ביותר מבחינת מגדר אי פעם. פדרציית הכדורגל בארצות הברית הגיעה להסכם היסטורי שבמסגרתו, תשלם שווה בשווה לקבוצות הנשים והגברים - הארגון הראשון שעשה זאת.

מונדיאל נשים: נבחרת ארה"ב כדורגל נשים מניפה את הגביע. רויטרס
נבחרת נשים בכדורגל של ארצות הברית במונדיאל/רויטרס

יום האישה הבינלאומי (IWD) צמח מתנועת העבודה, והוכר כאירוע שנתי על ידי האו"ם. בניו יורק ב-1908 15 אלף נשים צעדו ברחובות בדרישה לקיצור שעות העבודה, שכר גבוה יותר והזכות להצביע. שנה לאחר מכן, המפלגה הסוציאליסטית של אמריקה הודיעה על יום האישה הלאומי הראשון.

הרעיון להפוך אותו ליום בינלאומי היה של אישה בשם קלרה זטקין, פעילה קומוניסטית ותומכת זכויות נשים. ב-1910, היא הציעה את הרעיון בכנס הבינלאומי לנשים עובדות בקופנהגן. מאה נשים מ-17 מדינות הסכימו איתה. יום האישה הבינלאומי צוין לראשונה ב-1911 באוסטריה, דנמרק, גרמניה ושווייץ. ב-1975, האירוע נהפך רשמי כשהאו"ם החל לציין את היום גם כן.

ליום האישה הבינלאומי לא היה תאריך קבוע עד ל-1917, כנשים רוסיות פתחו בשביתה במלחמת העולם הראשונה, בדרישה ל"לחם ושלום". ארבעה ימים לאחר מכן, הצאר ניקולאי השני אולץ לוותר על השלטון, וממשלות אזוריות העניקו לנשים את הזכות להצביע.

התאריך ביום שבו נערכה השביתה, על פי לוח השנה היוליאני שבו משתמשים ברוסיה, היה 23 בפברואר. על פי לוח השנה הגרגוריאני, היה זה 8 במרץ.

סגול, ירוק ולבן הם הצבעים של יום האישה הבינלאומי, על פי אתר יום האישה. "סגול מסמל צדק וכבוד. ירוק מסמל תקווה. לבן מסמל טוהר.

נשים חקלאיות משתתפות במחאה נגד חוקי החקלאות לרגל יום האישה הבינלאומי בבהאדורגאר, הודו. רויטרס
יום האישה הבינלאומי בהודו/רויטרס
ציון יום האישה הבינלאומי בברלין, גרמניה. רויטרס
יום האישה הבינלאומי בגרמניה/רויטרס
ציון יום האישה הבינלאומי בקופנהגן, דנמרק. רויטרס
יום האישה הבינלאומי בדנמרק/רויטרס

יום האישה הבינלאומי הוא יום חג לאומי במדינות רבות, כולל רוסיה שבה מכירות הפרחים מזנקות פי שניים בשלושת הימים לפי ואחרי 8 במרץ. בסין, נשים רבות מקבלות חצי יום חופש. באיטליה, חוגגים את יום "לה פסטה דלה דונה" (la Festa della Donna) בהענקת פרחי מימוזה. בארצות הברית, מרץ הוא חודש היסטוריה נשית. הצהרה נשיאותית שמפורסמת מדי שנה מוקירה הישגים של נשים אמריקניות.

התמה של יום האישה הבינלאומי 2023 היא "DigitALL: Innovation and technology for gender equality", והמטרה היא להכיר ולחגוג את התרומה של נשים וילדות לטכנולוגיה ולחינוך מקוון.

היום גם מתמקד בהשפעה של פער המגדר הדיגיטלי על חוסר השוויון כלפי נשים וילדות. האו"ם מעריך כי היעדר גישה של נשים לעולם המקוון תגרום לאובדן 1.5 טריליון דולר בתמ"ג של מדינות בעלות הכנסה נמוכה-בינונית עד 2025.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully