וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן סולקה מהוועדה למעמד האישה של האו"ם: "ניצחון למהפכניות"

בהחלטה חסרת תקדים, שאותה קידמה ארה"ב, הודחה טהראן מהוועדה לאור הדיכוי האלים של מחאות החיג'אב. באיראן אמרו כי ארה"ב נוהגת בבריונות, רוסיה, סין והפלסטינים היו בין המתנגדות. "יש לזה חשיבות עצומה עבור נשות איראן"

הפגנות נגד שלטונות איראן בעקבות מחאות החיג'אב באיסטנבול, טורקיה, 10 בדצמבר 2022. רויטרס
מאות נהרגו בהפגנות נגד המשטר. מחאה נגד השלטונות באיראן באיסטנבול, החודש/רויטרס

איראן סולקה הערב (רביעי) מהוועדה למעמד האישה של האו"ם בשל הדיכוי והאפליה של נשים ברפובליקה האסלאמית. ההצעה חסרת התקדים הועלתה על ידי ארצות הברית, בתגובה לאלימות שמפעיל המשטר נגד ההפגנות שפרצו בעקבות מותה של הצעירה מהסא אמיני בספטמבר שנעצרה על ידי משטרת המוסר רק בשל חבישה לא נכונה של רעלה. מאות אנשים נהרגו בהפגנות, מהמשמעותיות ביותר שעמן התמודד המשטר מאז המהפכה האסלאמית ב-1979.

ההחלטה לסלק את איראן התקבלה על ידי המועצה הכלכלית-חברתית של האו"ם, שבה חברות 54 מדינות, והיא תהיה תקפה עד לתום כהונתה הנוכחית של הוועדה שתסתיים ב-2026. 29 מדינות הצביעו בעד, שמונה נגד - בהן רוסיה וסין - ו-16 מדינות נוספות נמנעו. חברותה של איראן בוועדה, שמטרתה לקדם שוויון מגדרי וזכויות נשים, זכתה לביקורת מלכתחילה. בוועדה חברות עוד כמה מדינות בעלות רקורד בעייתי ביחסיהן לזכויות נשים.

"יש לזה חשיבות עצומה עבור נשות איראן", אמרה שגרירת ארצות הברית באו"ם, לינדה תומאס-גרינפילד. לדבריה, זה היה הדבר נכון לעשות. "הן קיבלו מסר חזק מהאו"ם שאנחנו נתמוך בהן ואנחנו נגנה את איראן ולא ניתן לה לשבת בוועדה למעמד האישה ולהמשיך לתקוף נשים במדינה", אמרה לסוכנות הידיעות רויטרס. "אנחנו לא הולכים לעצור, אנחנו הולכים להמשיך ללחוץ למען זכויות אדם בכל מקום שבו הן מופרות. זהו ערך מרכזי עבורנו".

"זהו ניצחון למהפכניות האיראניות שמתמודדות עם רובים וכדורים בזמן שהן נלחמות במדינת האפרטהייד המגדרית הזו", צייצה העיתונאית והפעילה האיראנית מסיח עלינז'אד, הגולה בארצות הברית.

שגריר איראן באו"ם, אמיר סעיד אירבאני, אמר כי המהלך האמריקני הוא לא חוקי ותיאר את וושינגטון כבריון. "התנהלות בלתי חוקית זו עלולה גם ליצור תקדים מסוכן עם השלכות מרחיקות לכת", אמר אירוואני לפני ההצבעה.

איראן, 17 מדינות נוספות והפלסטינים, שלחו ביום שני מכתב למועצה ובו הן קראו ליתר החברות להתנגד לסילוקה של טהראן כדי להימנע מ"מגמה חדשה של גירוש מדינות ריבוניות שנבחרו כדין מגוף בינלאומי כלשהו, אם הן לפתע נתפסות כלא נוחות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully