וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פערי שכר, מחסור במשרות מתאימות לאמהות ותחושת בדידות: מצב הנשים בישראל

עודכן לאחרונה: 1.3.2023 / 7:06

לפי סקר ויצו, אחת הסיבות העיקריות לאי חזרתן של אמהות טריות לעבודה היא חוסר במשרות מתאימות. 66% מהנשים אמרו שהקושי העיקרי שלהן הוא יוקר המחיה וחצי מהמשיבות לא מרגישות שחלוקת התפקידים בבית שוויונית. כל זאת לצד פערי השכר בין נשים לגברים שנשארים גבוהים

בווידאו: הפגנת תנועות הנשים בהבימה/צילום: מירב כהן

שתי הסיבות העיקרית לאי חזרתן לעבודה של אימהות לאחר חופשת הלידה הן מחסור במשרות מתאימות וחוסר תיאום בין דרישות המשרה לצרכי האימהות, כך עולה מסקר של ויצו לקראת יום האישה הבינלאומי שיצוין בשבוע הבא. הגורמים העיקריים שמסייעים בהשתלבות חזרה בשוק העבודה הם זמינות מסגרות חינוך איכותיות מגיל שלושה חודשים, סנכרון של שעות העבודה עם שעות המסגרות החינוכיות וכן האפשרות להשתתפות של מקום העבודה בסבסוד המסגרת החינוכית של הילד.

על פי הסקר, 60% מהאימהות העובדות טענו כי חינוך איכותי חינם מגיל שלושה חודשים וסינכרון בין שעות העבודה לשעות שהילד במסגרת סייעו להן לחזור לשוק העבודה, בעוד 50% הסבירו כי הכרה או סבסוד של המדינה בעבודות השקופות והחזר תשלום עבור ימי מחלה של הילדים יעזרו להן. 83% מהאימהות שלא חזרו לשוק העבודה סיפרו כי הן לא מצאו עבודה מתאימה ו-60% מהן טענו כי עבודתן לא תאמה את גידול הילדים.

נשים לבושות בגלימות אדומות וכובעים לבנים במחווה ל"סיפורה של שפחה", מפגינות נגד המהפכה המשפטית, ירושלים, 13 בפברואר 2023. "בונות אלטרנטיבה:", אתר רשמי
נשים לבושות בגלימות "סיפורה של שפחה" כחלק מהמחאה נגד המהפכה המשפטית/אתר רשמי, "בונות אלטרנטיבה:"

עוד נשאלו האימהות על הקושי העיקרי שעומד בפניהן. 66% מהאימהות אמרו כי מדובר ביוקר המחיה, 53% מהנשאלות טענו כי השילוב בין עבודה ואימהות ו-42% מהן קבעו כי מטלות הבית הן הקושי העיקרי עבורן. מרבית העונות העידו כי הצורך לאזן בין דרישות הבית והעבודה פוגם בהנאה שלהן מהאימהות, כמו גם שהמסגרת החינוכית אינה נותנת מענה מספק לאימהות עובדות ואינה מתאימה לגילאי שלושה חודשים עד שלוש שנים.

הסקר בדק גם את התחושות של הנשים ביחס לזוגיות שלהן. 50% מהן טענו כי הן מרגישות שחלוקת התפקידים בבית אינה שוויונית, 45% מהנשאלות קבעו כי לעיתים קרובות הן מרגישות בדידות, גם אם הן בזוגיות או אם מוקפות באנשים ו-38% חוות קשיים בזוגיות מאז שנולדו הילדים.

במקביל לסקר של ויצו, מחקר של מרכז טאוב מראה שבשנת 2018 היה פער של 35% בשכר החודשי ברוטו ו-28% בשכר נטו לטובת הגברים. לפי המחקר, המקור העיקרי של הפער הוא הבדלים במשרה, למשל הבדלים בהיקף שעות העבודה, אך ייתכן כי גם המקור של הבדלים אלו הוא בין השאר בנורמות מגדריות. פערי השכר בין גברים ונשים בישראל הם עדיין מהגבוהים במדינות ה-OECD.

עוד בוואלה!

אפס בייצוג: נשים הן חצי מהאוכלוסייה - ונעדרות מצמרת ניהול הממשלה

לכתבה המלאה

הפערים בין נשים וגברים קיימים גם כשאין ילדים, בגלל נורמות מגדריות בהורות סביר כי חלק מפערי השכר נוצרים בשל היריון ולידה וגידול הילדים, אך הממצאים מלמדים כי גם בקרב אנשים שאינם הורים קיימים פערים מגדריים של 39% בשכר החודשי. הפער בשכר בקרב הורים לילד אחד עד שלושה ילדים דומה לפער בקרב אלה שאינם הורים. כלומר, הקשר בין גידול ילדים לפער השכר המגדרי רופף יחסית, ובא לידי ביטוי בעיקר בקרב הורים עם למעלה משלושה ילדים.

מהסקר של ויצו עולה גם כי 40% מהאימהות מתנגדות לקיום אירועים או מתן שירותים לאימהות וילדים בהפרדה מגדרית, זאת לעומת כרבע מהנבדקות שתמכו בהפרדה. בקיום אירועים ושירותים בהפרדה מגדרית קיים פער מובהק בתשובות בין נשים חילוניות לעומת דתיות וחרדיות, כאשר כ-60% מהחילוניות מתנגדות להפרדה מגדרית ו-%55 מהדתיות והחרדיות בעד. בנוסף, כמחצית מהאימהות מוטרדות ממיעוט חברות הכנסת והשרות בממשלה, אך למעלה מרבע אינן מוטרדות מכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully