וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בזמן תקופת המבחנים: טליבאן אסר על לימודי נשים באוניברסיטאות באפגניסטן

20.12.2022 / 19:59

בהגבלה נוספת על הנשים במדינה, הורה המשרד להשכלה גבוהה לכל מוסדות האקדמיה במדינה למנוע גישה של נשים עד להודעה חדשה. במערב גינו את ההחלטה, המקטינה עוד יותר את הסיכוי להכרה בינלאומית בממשל האסלאמיסטי הקיצוני בקאבול. "אי אפשר לתאר את הכאב"

נשים מפגינות נגד שלטון טליבאן בקאבול, אפגניסטן, 13 באוגוסט 2022. רויטרס
מצבן הולך ומתדרדר. הפגנת נשים נגד טליבאן בקאבול, אוגוסט/רויטרס

משרד ההשכלה הגבוהה של אפגניסטן הודיע היום (שלישי) כי הוא יאסור על נשים ללמוד באוניברסיטאות במדינה עד להודעה חדשה. המשרד, שהוא חלק מממשל טליבאן, שלח מכתב לאוניברסיטאות ציבוריות ופרטיות ודרש מהן להשעות את הגישה לסטודנטיות באופן מידי. זאת בזמן שסטודנטיות רבות נמצאות בעיצומה של תקופת המבחנים.

אימא אחת, שביקשה להישאר בעילום שם מחשש לחייה, אמרה שבתה התקשרה אליה בבכי כששמעה על ההחלטה והיא חוששת שלא תוכל להמשיך את לימודי הרפואה שלה בקאבול. "אי אפשר לתאר את כאב הלב שלי ושל אימהות אחרות. כולנו חשות את הכאב הזה, הן מודאגות לעתיד ילדיהן", אמרה לסוכנות הידיעות רויטרס.

ההגבלה החדשה שהשית הארגון האסלאמיסטי הקיצוני על נשים מקטינה עוד יותר את הסיכוי שהקהילה הבינלאומית תכיר בממשל טליבאן, שהשתלט על המדינה באוגוסט אשתקד עם נסיגת הכוחות הזרים בהובלת ארצות הברית.

וושינגטון וממשלות מערביות אחרות הבהירו כי אחת הדרישות להכרה כזו היא שינוי במדיניות חינוך הנשים באפגניסטן, שרשמו התקדמות ב-20 שנות השלטון הפרו-מערבי בקאבול אך כעת נתונות להגבלות דומות לאלו שאפיינו את משטר טליבאן הקודם. במרץ, טליבאן נסוג מהכוונה לפתוח מחדש תיכונים לנערות בלבד.

השעיית לימודי הנשים במוסדות אקדמיה מגיעה הוכרזה במקביל לכינוס מועצת הביטחון של האו"ם על המצב באפגניסטן, ונציגי מדינות המערב גינו את ההחלטה.

"טליבאן לא יכול לצפות להיות חבר לגיטימי בקהילה הבינלאומית עד שיכבד את זכויותיהם של כל האפגנים, במיוחד את זכויות האדם והחירויות הבסיסיות של נשים ונערות", אמר סגן שגריר ארצות הברית באו"ם, רוברט ווד.

הנציגה המיוחדת של מזכ"ל האו"ם לאפגניסטן, רוזה אוטונבייבה, אמרה בדיון כי סגירת בתי הספר לבנות "ערערה" את מערכת היחסים של ממשל טליבאן עם הקהילה הבינלאומית. "כל עוד בנות נותרות מודרות מבית הספר והרשויות בפועל ממשיכות להתעלם מדאגות מוצהרות אחרות של הקהילה הבינלאומית, אנחנו נשארים במבוי סתום", הבהירה.

פאוזיה קופי, שהייתה האישה הראשונה ששימשה סגן יו"ר הפרלמנט של אפגניסטן ונמלטה מהמדינה עם כיבושה בידי הארגון, הזהירה כי זו רק ההתחלה. "הדבר הבא שצריך לצפות לו הוא 11 בספטמבר נוסף? ההיסטוריה חוזרת על עצמה", כתבה בטוויטר, בהתייחסה לעובדה שמשטר טליבאן הקודם אירח את מנהיגי אל-קאעדה שתכננו את מתקפת הטרור בארצות הברית ב-2001.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully