וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריטניה: הממשלה הציגה חוק הגירה שיעצור את חציית התעלה בסירות קטנות

עודכן לאחרונה: 7.3.2023 / 15:48

שרת הפנים אמרה כי אנשים שייכנסו לבריטניה באופן לא חוקי ייעצרו ויגורשו במהירות למולדתם - אם זאת נחשבת בטוחה - או למדינה שלישית כמו רואנדה. החוק יאפשר מעצר ללא ערבות או שימוע במשך 28 הימים הראשונים ויציב מכסה שנתית של פליטים שאותם יקבע הפרלמנט

בריטניה הציגה היום (שלישי) הצעת חוק חדשה שאוסרת על כניסת מבקשי מקלט לבריטניה בסירות קטנות - חוק שלדברי ארגוני פליטים, אינו מעשי ופוגע באלפי פליטים אמיתיים.

ראש הממשלה רישי סונאק הציב את עצירת סירות המהגרים כאחד מהיעדים המובילים שלו, לאחר שמספר המהגרים שמגיעים לחוף הדרומי של אנגליה זינק ליותר מ-45 אלף בשנה שעברה, כש-90% מהם הגישו בקשה למקלט.

שרת הפנים הבריטית סואלה ברוורמן. רויטרס
שרת הפנים הבריטית סואלה ברוורמן/רויטרס

שרת הפנים הבריטית, סואלה ברוורמן, הכריזה על החקיקה החדשה של הממשלה שמטרתה לעצור את סירות המהגרים הקטנות מלחצות את התעלה. היא אמרה כי תחת החוק החדש, מי שייכנס למדינה באופן לא חוקי לא יוכל להשתמש בחוקים נגד עבדות כדי למנוע את גירושו.

"הם לא יפסיקו להגיע לכאן עד שהעולם יידע כי כשנכנסים לבריטניה באופן לא חוקי, נעצרים ומגורשים", אמרה שרת הפנים סואלה ברוורמן. היא הוסיפה כי בעיית הסירות הקטנות היא חלק מ"משבר הגירה גלובלי" וכי חוק ההגירה הלא חוקית "יעצור את הסירות שמביאות עשרות אלפי אנשים לבריטניה".

"בשנים הבאות, מדינות מפותחות יתמודדו עם לחצים חסרי תקדים בשל המספרים הגדלים כל העת של אנשים שעוזבים מדינות מתפתחות למקומות כמו בריטניה. אם לא נפעל היום, הבעיה תחמיר מחר, והבעיה היא כבר עכשיו אינה ניתנת לשליטה".

רישי סונאק, שר האוצר לשעבר של בריטניה. רויטרס
ראש הממשלה רישי סונאק/רויטרס

שרת הפנים אמרה כי אנשים שייכנסו לבריטניה באופן לא חוקי ייעצרו ויגורשו במהירות למולדתם - אם זאת נחשבת בטוחה - או למדינה שלישית כמו רואנדה. החוק יאפשר מעצר ללא ערבות או שימוע לפני שופט במשך 28 הימים הראשונים. החוק יציב מכסה שנתית של פליטים שאותם יקבע הפרלמנט.

לטענת ברוורמן, כמאה מיליון מבקשי מקלט יהיו זכאים להגנה בבריטניה, אלא אם כן החוקים ישונו באופן נרחב. לדבריה, מרבית המהגרים הלא חוקיים לבריטניה היו גברים מתחת לגיל 40. "מאז 2015, כ-500 אלף אנשים קיבלו כאן מקלט, כולל 160 אלף אוקראינים ו-25 אלף אפגנים".

החוק גם יהיה קביל למהגרים שנכנסו לבריטניה בעבר ויאפשר את גירושם של כל מי שנכנס למדינה מהרגע שברורמן הכריזה על התוכנית בפני חברי הפרלמנט. "מי שמציע גבולות פתוחים דה פקטו באמצעות נתיבים בטוחים לחוקיים בלתי מוגבלים כחלופה, נהיה כנים: יש כמאה מיליון אנשים ברחבי העולם שיוכלו להיות זכאים להגנה, תחת החוקים הקיימים. אהיה ברורה: הם יגיעו לכאן. חל זינוק של 500% בחציית סירות קטנות בשנתיים האחרונות".

בווידאו: מהגרים טבעו בתעלת למאנש בדרם לבריטניה/צילום: רויטרס

על רקע החששות כי החוק החדש אינו מציית לחוקי זכויות אדם בינלאומיים, אמרה ברוורמן כי "אינה יכולה לקבוע לגבי התאמת החקיקה לחוק זכויות האדם".

הביקורת לא איחרה. ארגון אוקספם אינטרנשיונל אמר בתגובה לחוק כ בריטניה אינה יכולה "לחוקק" את הסיבות שבגללן אנשים מגיעים לבריטניה. ארגון יומן רייטס ווץ' כינה את החקיקה "לא חוקית, אינה ניתנת ליישום, וולחלוטין חסרת אנושיות".

קייטי צ'קראבורטי, האחראית על מדיניות באוקספם בריטניה, אמרה כי החקיקה מסתכנת ביצירת "מצוקה ואכזריות נוספות" לאלה שמנסים לברוח למקום בטוח. לדבריה, הממשלה "מסתכנת בהפרה של חוקי זכויות אדם ופליטים בינלאומיים הומניטריים".

"איש אינו רוצה לראות משפחות ממשיכות לסכן את חייהן בחציית התעלה הקפואה בסירות קטנות", היא אמרה, אך במקום יישום החוק האכזרי, "בריטניה צריכה לספק נתיבים בטוחים וחוקיים יותר לאנשים שזקוקים להגנה". לדבריה, ה"חוק הוא עוד דוגמא לכך שבריטניה מפנה את גבה לכמה מהאנשים הפגיעים ביותר בעולם".

יסמין אחמד, מנהלת יומן רייטס ווץ' בריטניה, אמרה כי ה"ממשלה שולחת מסר ברור שהיא אינה חשה בעייתיות להתנהג בחוסר אחריות כלפי ההתחייבויות הבינלאומיות שלנו, לדחוף חקיקה פגומה והסתכן ביצירת פחד ושנאה בקהילות שלנו, בעיקר בשביל רווח פוליטי.

"החוק יעניש אנשים, שרובם בורחים מרדיפה ודיכוי במדינות כמו איראן, אפגניסטן וסוריה, רק משום שהם מנצלים את זכותם האנושית לבקש מקלט. התוצאה היא שאלפי בני אדם יהיו עדים להפרת הזכויות שלהם במעצר - הצעה יקרה ואכזרית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully