וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרופסור שמנסה כל חייו להמציא מכונת זמן כדי לפגוש את אביו המנוח ממש קרוב לסיום

29.3.2023 / 0:01

פרופסור רונלד מאלט עבד כל חייו על מכונת זמן שתחזיר אותו לימים שאביו היה בחיים - ונראה שהוא עלה על פריצת דרך: "אני יודע איך לגרום לזה לקרות"

הפיזיקאי רון מאלט בנה מכונת זמן?/Varun Goad Never Die

לא תצטרכו להשיג לעצמכם דלוריאן מהסרט "בחזרה לעתיד" כדי לנסוע בזמן - אבל אולי תצטרכו להשיג משהו דומה: הפרופסור רונלד מאלט מאמין שיש בידיו את הנוסחה למסע בזמן - גם אם הסיכויים שיצליח לגרום לזה לפעול בתקופת חייו שואפת לאפס.

החוקר מאמין שהוא סוף סוף פיצח את הקוד שיאפשר מסע בזמן לאחר תגלית שנחתה עליו כשהיה מאושפז בבית החולים. רונלד מאלט, אסטרופיזיקאי שהקדיש חלק ניכר מחייו הבוגרים להנחה שמסע בזמן אפשרי, המציא את המשוואות והעקרונות המדעיים שעל פיהם הוא אומר שיהיה אפשר ליצור מכונת זמן אמיתית ומתפקדת.

למרות שהכיר בכך שסביר להניח שהתיאוריות והעיצובים שלו לא יאפשרו מסע בזמן בתקופת חייו, במשך שנים הוא עובד על הפרויקט השאפתני שלו - במקביל לקריירה אקדמית מכובדת - כדי להגשים את חלומו לחזור אחורה בזמן ולראות שוב את אביו המנוח. הוא מאמין שיש בידיו את הכלים לבנות מכונת זמן שתוכל "לעוות את המרקם של רצף המרחב-זמן" עם "טבעת של לייזרים מסתובבים היוצרים לולאה בזמן".

"אנחנו יכולים לנוע קדימה ואחורה בזמן, בדיוק כמו שאנחנו יכולים לנוע בחלל"

הפרופסור טוען כי מותו המפתיע של אביו וספרו של הרברט ג'ורג' ולס, "מכונת הזמן", הם שהיוו השראה לחיים שלמים של מחקר. הוא היה בן 10 כשאביו מת מהתקף לב, אירוע ששינה את מסלול חייו לנצח. אביו, טכנאי טלוויזיות, חינך את בנו לקרוא ספרים ועודד את התשוקה המתפתחת שלו למדע.

כשנה לאחר מות אביו, מאלט האבל נתקל בגרסה מאוירת של רומן המדע הביוני הקלאסי, "מכונת הזמן" ונשאב לתוכו: "הספר שינה את חיי", הוא אומר, "זו הפסקה הראשונה ששינתה את חיי. אני עדיין זוכר את הציטוט 'מדענים יודעים היטב שהזמן הוא רק סוג של מרחב ואנחנו יכולים לנוע קדימה ואחורה בזמן, בדיוק כמו שאנחנו יכולים לנוע בחלל'".

הוא ערך מחקר בחשאי במשך שנים וכשהיה בבית חולים לאחר שהחלים ממחלת לב, היה לו רגע של בהירות. בשיחה עם גרדיאן, הוא אמר: "מסתבר שחורים שחורים מסתובבים יכולים ליצור שדה כבידה שעשוי להוביל ליצירת לולאות של זמן היכולות לאפשר לנו לחזור אל העבר. בואו נגיד שיש לפניכם כוס קפה. התחילו לערבב את הקפה עם הכפית. הוא התחיל להסתחרר, נכון? זה מה שעושה חור שחור מסתובב. בתיאוריה של איינשטיין, מרחב וזמן קשורים זה לזה. לכן זה נקרא מרחב-זמן. אז כשהחור השחור יסתובב, הוא בעצם יגרום לתזוזת זמן".

עוד על מסע בזמן
נוסע בזמן" פגש את עצמו בעתיד ומציג את הסרטון עם ההוכחות

נמצאה הוכחה שמסע בזמן אפשרי - אבל לא תצליחו לנסוע

רונלד חולם לבנות טבעת לייזר שתוכל ליצור "אלומת אור מסתובבת אינטנסיבית ורציפה" שתהיה מסוגלת "ליצור כוח משיכה". למרבה הצער, הוא אמר שהוא יזדקק ל"סוגים גלקטיים של אנרגיה" ולא ידע כמה גדולה צריכה להיות "מכונת הזמן" הזו כדי שזה יעבוד. הוא גם לא בטוח מתי או אם זה ייעשה, אך הוסיף: "הבנתי איך אפשר לעשות את זה. תיאורטית זה אפשרי".

60 שנה מאוחר יותר, מאלט בן ה-74 הוא פרופסור לפיזיקה באוניברסיטת קונטיקט. הוא בילה את הקריירה שלו בחקר חורים שחורים ותורת היחסות הכללית - תיאוריות המרחב, הזמן והכבידה שנחקרו על ידי אלברט איינשטיין. מאלט עסק בעיקר במסעות בזמן ובצורך לבנות מכונה שתוביל אותנו לשם.

הוא עדיין רחוק מהיעד שלו - יש שיטענו שהוא לעולם לא יגיע לשם - אבל מסע החיים שלו יצר סיפור מרגש על כוחה של אהבה, עוצמתם של חלומות ילדות והתשוקה האנושית לשלוט בגורל. הוא יצר אב טיפוס הממחיש כיצד ניתן להשתמש בלייזרים כדי ליצור קרן אור במחזוריות המסובבת את החלל והזמן - בהשראת עבודתו הראשונה בהתנסות בהשפעת לייזרים על מנועי סילון של מטוסים.

"התברר שההבנה שלי לגבי לייזרים עזרה לי בסופו של דבר בפריצת הדרך שלי", אומר מאלט, "על ידי לימוד סוג שדה הכבידה שנוצר על ידי טבעת לייזר, זה יכול להוביל להסתכלות חדשה על האפשרות של מכונת זמן המבוססת על אלומות אור מחזוריות".

למלט יש גם משוואה תיאורטית שלטענתו מוכיחה שזה יעבוד. "בסופו של דבר קרן מסתובבת של אורות לייזר יכולה לשמש כמעין מכונת זמן ולגרום לעיוות זמן שיאפשר לנו לחזור לעבר", הוא אומר. אולם יש בעיה די גדולה עם התיאוריה שלו: "אתה יכול לשלוח מידע בחזרה, אבל אתה יכול לשלוח אותו בחזרה רק לנקודה שבה התחלת להפעיל את המכשיר", אומר מאלט.

בעוד הרצון שלו לחזור לשנות ה-50 אינו קרוב למציאות, הוא נשאר אופטימי וממשיך להרהר באפשרויות שעומדות בפניו בשנים האחרונות שנותרו לו לחיות.

מסע בזמן - מעבר בין שתי נקודות בזמן - הוא נושא פופולארי במדע הבדיוני החל מסוף המאה ה-19 ועד ימינו אנו. בשלל ספרים, סרטים וסדרות טלוויזיה ראינו כיצד בני אדם נכנסים למכונה כלשהי, מטיילים להם לעבר או לעתיד וצוברים הרפתקאות. המציאות, לצערנו, מעט יותר מבולבלת. לא כל המדענים מאמינים שמסע בזמן אפשרי בכלל. חלקם אפילו בטוחים שכל ניסיון לנסוע בזמן יהיה קטלני, אבל ישנם כאלה שטוענים שלא רק שזה אפשרי, אלא שזה כבר קרה.

בכדי להתחיל לדון בשאלת האפשרות של מסע בזמן, עלינו קודם כל להגדיר מהו בכלל זמן. בעוד שרוב האנשים חושבים על הזמן כעל קבוע, אלברט איינשטיין הראה שהזמן הוא אשליה, הוא יחסי - והוא יכול להשתנות עבור אנשים שונים בהתאם למהירות שלהם בחלל. התיאוריה של איינשטיין על תורת היחסות הפרטית אומרת כי הזמן מאט או מאיץ - תלוי כמה מהר אתה זז ביחס למשהו אחר. בעיני איינשטיין, הזמן הוא "הממד הרביעי". החלל מתואר כזירה תלת-מימדית, המספקת לנוסע קואורדינטות - כגון אורך, רוחב וגובה - שקובעים לו את המיקום. הזמן מספק לו קואורדינטות נוספות - כיוון - אם כי באופן קונבנציונאלי, הוא רק נע קדימה.

תורת היחסות של אלברט איינשטיין מתירה למעשה את קיומו של מסע בזמן. אדם שנע במהירות גבוהה, קרובה למהירות האור, ינוע קדימה בזמן, כלומר הזמן בשעונו יתקדם לאט יותר. הדבר אומר שכאשר הוא ישוב לכדור הארץ ויפגוש את ידידיו, הוא יגלה שהם הזדקנו יותר ממנו.

גיף מסע בזמן. Giphy
מהו בכלל זמן?/Giphy

כיום ישנה כמעט הסכמה גורפת בקרב אנשי המדע שמסע בזמן אל העבר אינו אפשרי - ישנן לא מעט בעיות תאורטיות שלא נפתרו עדיין. עם זאת, מבחינה מדעית, יש תיאוריות שמראות שתנועה על ציר הזמן היא אפשרית בהחלט. אבל גם אם תנועה כזו תתאפשר, סביר שהיא תהיה אל העתיד ולא אל העבר.

הפיזיקאי מיצ'יו קאקו כתב בספרו "הפיזיקה של הבלתי אפשרי": "מכונת זמן שיכולה לקחת אותנו אל העתיד מקיימת את חוקי תורת היחסות הפרטית של איינשטיין. אבל מה עם מסע אחורה בזמן? אם נוכל לחזור אל העבר, לא יהיה אפשר לכתוב את ההיסטוריה. ברגע שההיסטוריונים יכתבו את תולדות העבר, מישהו יוכל לחזור אל העבר ולשנות את האירועים. לא רק שמכונות הזמן יהפכו את ההיסטוריונים למובטלים, הן גם יאפשרו לנו לשנות את מהלך הזמן כרצוננו.

"למשל, לו היינו חוזרים לעידן הדינוזאורים ודורכים בטעות על יונק שהוא במקרה האב הקדמון שלנו, אולי היינו מחסלים, בדרך מקרה, את המין האנושי כולו", הוא כותב, "ההיסטוריה תהפוך לפרודיה אימפולסיבית חסרת סוף, כשתיירים מהעתיד ירמסו ברגליהם מאורעות היסטוריים בניסיון למצוא את הזווית הטובה ביותר למצלמה". למעשה הוא מתאר את מה שנודע כ"פרדוקס הסבא" - פרדוקס של מסע בזמן לפיו, אם אדם ייסע לעבר אז תאורטית הוא יוכל להרוג מישהו מאבותיו ואז הוא לא יכול להיוולד

אז לעבר אי אפשר לנסוע. מה עם העתיד? פרופסור בריאן גרין, פיזיקאי ומתמטיקאי מאוניברסיטת קולומביה שייסד את פסטיבל המדע העולמי, הסביר כי "מסע קדימה בזמן כבר אפשרי: איינשטיין כבר הסביר לנו לפני מאה שנים כיצד אפשר לעשות את זה. הוא הראה כי עבור אדם שייסע במהירות הקרובה למהירות האור הזמן יעבור במהלך הטיסה שלו איטי משמעותית מהזמן שיעבור בחוץ. לכן, במציאות כזו כשאותו אדם יסיים את הטיסה ויחזור לכדור הארץ - הוא יגיע אל העתיד. כלומר, הזמן שיעבור בחוץ יהיה הרבה יותר מהיר מהזמן שהוא יעבור במסע, והוא תהיה בעתיד הרחוק.

"באופן דומה אם אדם יתמקם ליד חור שחור או כוכב נויטרונים, הזמן שלו יחלוף באיטיות רבה. אם האדם יצא מהנקודה הזו ויחזור לכדור הארץ, הוא יהיה כבר בעתיד. האמת המדעית הפשוטה הזו מוסכמת על כל עולם הפיזיקה ורובנו שמענו עליה מתי שהוא. אלא שאנשים לא מבינים עדיין שבעצם מדובר על מסע בזמן". מה הקשר בין חורים שחורים לתנועה בזמן? איינשטיין קבע בתורת היחסות הכללית, ששדה כבידה חזק יגרום להאטה של הזמן. זה אומר שאם אסטרונאוטים יצליחו להתרחק מחור שחור, לאחר שהקיפו אותו בשולי "אופק האירועים" שבשפת החור השחור, הם יגלו שהמסע הקצר שלהם, מסע של ימים אחדים, ארך מאות שנים בעולם הרגיל.

אלברט איינשטיין. לשכת העיתונות הממשלתית
אלברט איינשטיין/לשכת העיתונות הממשלתית

אף אחת מהתיאוריות הפיזיקליות (חורי תולעת, חורים שחורים או טיסה במהירות האור), שעליהן ‏מתבססות ההצעות לבניית מכונת-זמן, עדיין לא יושמה, ויתכן ‏שבדרך ליישום התיאוריות מונחים מכשולים, תיאורטיים או ‏מעשיים, שלא נלקחו בחשבון, כך שמסע בזמן לא יתאפשר ‏לעולם. בעמדה זו תמך גם הפיזיקאי הידוע סטיבן הוקינג שהעלה את ההשערה שהיקום מגן על עצמו מפני ‏פרדוקסים, ולכן חוקי הפיזיקה הם כאלו, שלעולם לא נצליח ‏לבנות מכונת-זמן (להשערה זו הוא קרא "הגנת הכרונולוגיה"). הוקינג אף טען, שלו מסע בזמן היה אפשרי, ‏היינו מוצפים במבקרים מן העתיד, ומאחר שאיננו זוכים ‏לביקורים כאלו, הרי שניתן להסיק שלעולם לא תיבנה מכונת-‏זמן.

מאוחר יותר בחייו הוא שינה את עמדתו, והודה כי נמנע מלדבר על נסיעה בזמן הנתפסת בקרב חבריו המדענים כ'כפירה': "חששתי שיתייגו אותי כמטורף, אבל בימים אלה אני לא כל-כך זהיר כבעבר" הוא אמר וטען שישנה אפשרות לנסוע בזמן, אך רק לעתיד. גם הוא הוא העריך שבשביל לנוע בזמן לעתיד נצטרך ככל הנראה חלליות ענק שיצליחו להגיע כמעט למהירות האור, או שנצליח למצוא דרך לנוע בזמן דרך חור תולעת - תופעה פיזיקלית משוערת המאפשרת מעבר ישיר בין שתי נקודות מרוחקות במרחב-זמן. כלומר, מעבר בין שתי נקודות ביקום התלת-ממדי ואף מסע בזמן.

הוקינג העריך שאם נטוס בחלליות בכדי לנוע בזמן הן יצליחו רק אחרי כמה שנים להגיע למהירות שתאפשר תנועה בזמן. כל שעה על החללית תימשך אז שעתיים בכדור הארץ. רק כעבור 6 שנים, כשתגיע החללית למהירות של 99% ממהירות האור - בכל יום על החללית, תעבור שנה שלמה על כדור הארץ.

אז האם יש או אין בתוכנו נוסעים בזמן? הוקינג ניסה לבדוק

בשנת 2009 הוקינג ערך מסיבה - ואיש לא הגיע אליה. הסיבה? זו הייתה מסיבה שיועדה אך ורק לנוסעים בזמן. כן. מה ששמעתם. הוא ישב על כסא הגלגלים המשוכלל שלו, תחת שלט שעליו נכתב "ברוכים הבאים, נוסעים בזמן", עם כיבוד ושתייה מוכנים עבורם. הוא הגדיר את האירוע כניסוי על האפשרות של מסע בזמן. את ההזמנות למסיבה הוא פרסם רק לאחר שהמסיבה הסתיימה, בסרט תיעודי שהכין. הוקינג קיווה שנוסעים בזמן לא יוכלו לוותר על ההזדמנות לשתות איתו שמפנייה ולפי התיאוריה שלו - רק אנשים מהעתיד היו יכולים להגיע למסיבה

לאחר מותו משפחתו הזמינה נוסעים בזמן לטקס הנצחה, החוגג את חייו של המדען. גם אז איש לא הגיע. :-(

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully