וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום השנה למלחמה באוקראינה: האו"ם הצביע בעד נסיגה רוסית; סין פירסמה תוכנית שלום

עודכן לאחרונה: 24.2.2023 / 10:47

וולודימיר זלנסקי, נשיא אוקראינה, העלה פוסט לטלגרם לציון יום השנה הראשון לפלישה הרוסית: "ב-24 בפברואר, מיליונים מאיתנו בחרו. לא בדגל לבן, אלא כחול-צהוב. לא בבריחה, אלא בהתמודדות. התמודדות עם האויב. התנגדות ומאבק. זאת היתה שנה של כאב, צער, אמונה ואחדות"

וולודימיר זלנסקי, נשיא אוקראינה, העלה הלילה (שישי) פוסט לטלגרם לציון יום השנה הראשון לפלישה הרוסית, ובו כתב, "ב-24 בפברואר, מיליונים מאיתנו בחרו. לא בדגל לבן, אלא בדגל כחול-צהוב. לא בבריחה, אלא בהתמודדות. התמודדות עם האויב. התנגדות ומאבק. זאת היתה שנה של כאב, צער, אמונה ואחדות. השנה היא שנת הניצחון שלנו, אנחנו יודעים שזאת תהיה השנה של הניצחון שלנו!".

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן צייץ בחצות כי במהלך השנה החולפת, הנשיא פוטין "נתקל בגבורה של אוקראינה וברצון הברזל של אומות בכל מקום". הוא הוסיף כי נאט"ו, שפוטין הניח שהוא "מפורק ומפולג"- "חזק ומאוחד מאי פעם".

האו"ם גם כן הביע את תמיכתו אמש באוקראינה והצביע ברוב קולות לנסיגה מלאה ובלתי מותנית של רוסיה משטחה ביום השנה למלחמה. העצרת הכללית של האו"ם קראה גם ל"שלום מקיף, צודק ובר קיימא".

נהנשיא ג'ו ביידן והנשיא וולודימיר זלנסקי, במהלך ביקור ביידן בקייב. רויטרס
הנשיא ביידן והנשיא זלנסקי בקייב, ביום שני/רויטרס
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא אוקראינה ולודומיר זלנסקי , קייב, 20 בפברואר 2023. רויטרס
הנשיא ביידן בביקור בקייב, יום שני/רויטרס
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בוורשה, פולין, 21 בפברואר 2022. רויטרס
הנשיא ביידן בוורשה, פולין, יום רביעי/רויטרס
קבוצת פעילים ציירה את דגל אוקראינה על הכביש מחוץ לשגרירות רוסיה בלונדון. רויטרס
פעילים תומכי אוקראינה ציירו את דגל המדינה ליד שגרירות רוסיה בלונדון, אתמול/רויטרס

הנוכחים בעצרת אמש במטה האו"ם בניו יורק פרצו במחיאות כפיים לאחר שההחלטה הוכרזה, וזלנסקי כינה אותה "סימן עוצמתי לתמיכה הגלובלית הבלתי מעורערת באוקראינה" בציוץ. 141 מדינות הצביעו בעד ההחלטה לקרוא לנסיגת רוסיה אתמול, שבע מדינות התנגדו ו-32 נמנעו, בהן סין. רוסיה ניסתה לשכנע את הנוכחים באשמת המערב בהזרמת נשק לאזור ובמשבר הרעב שנגרם לדבריה בשל הסנקציות המערביות.

העצרת אמנם אימצה את ההחלטה, אך בעלות הברית של אוקראינה לא הצליחו להגדיל את התמיכה בקייב, לעומת ההצבעה באוקטובר על הסוגייה, שנערכה לאחר סיפוח ארבעה מחוזות במזרח אוקראינה. בהצבעה הקודמת, 143 מדינות תמכו בנסיגת רוסיה, חמש התנגדו ו-35 נמנעו.

שר החוץ של אוקראינה, דמיטרו קולבה, אמר: "על ידי ההצבעה בעד ההחלטה של העצרת הכללית של האו"ם, 141 מדינות חברות הבהירו כי רוסיה חייבת לסיים את התוקפנות הלא חוקית שלה. השלמות הטריטוריאלית של אוקראינה חייבת להתחדש. שנה לאחר שרוסיה פתחה בפלישה רחבת ההיקף שלה, התמיכה הגלובלית באוקראינה נותרה חזקה".

בין המדינות הגדולות שנמנעו אתמול, היתה גם תאילנד, שאמרה כי אינה רוצהלהיות מעורבת במשחק המוסריות, והוסיפה כי מיליארדים של צופים מהצד כבר נושאים על גבם צלקות ממלחמות. דרום אפריקה הדגישה כי עקרונות השלמות הטריטוריאלית באמנת האו"ם הם מקודשים, ויש לישמם גם במקרה של אוקראינה, אך טענה שההחלטה אמש אינה מקדמת את השלום.

סגן הנציג הסיני באו"ם, דאי בינג, אמר כי המערב מוסיף דלק למדורה באמצעות חימוש אוקראינה, מה שמגביר את המתיחות. הוא טען כי, "שנה למלחמה באוקראינה, העימות עדיין נמשך ואף מתרחב וזורע הרס באינספור חיים. הזליגה גם כן מתחזקת. אנחנו מאוד מודאגים מכך. עמדת סין בנוגע לסין היא עקבית וברורה. יש לכבד את הריבונות והשלמות הטריטוריאלית של כל המדינות. יש לשמר את המטרות והעקרונות של אמנת האו"ם. יש להתייחס ברצינות לחששות הביטחוניים הלגיטימיים של כל המדינות".

משום שמועצת הביטחון של האו"ם, שאחראית על שמירת השלום והביטחון הבינלאומיים, משותקת בשל זכות הווטו של רוסיה, העצרת הכללית של האו"ם נהפכה לגוף שמטפל בסוגיית אוקראינה. אף שההחלטות של גוף זה אינן מחייבות - בניגוד להחלטות מועצת הביטחון - הן משמשות רק כמדד לדעת העולם.

ולדימיר פוטין. רויטרס
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בחגיגות במוסקבה לרגל חג "המגן על המולדת", ביום רביעי/רויטרס
בווידאו: נאום פוטין לרגל שנה למלחמה באוקראינה/רויטרס
וואנג יי, שר החוץ לשעבר של סין. רויטרס
הבכיר הסיני וואנג יי היגע לביקור במוסקבה/רויטרס

הבוקר (שישי), ממשלת סין קראה לקיום שיחות שלום בין אוקראינה לרוסיה, דחקה בכל הצדדים להימנע מהסלמה גרעינית ולשים סוף למתקפות על אזרחים, בהצהרה שמשמרת את עמדתה של בייג'ינג לגבי אשמתו של המערב בתדלוק העימות.

נייר העמדה בן 12 נקודות על אוקראינה פורסם לקראת נאום מתוכנן של נשיא סין שי ג'ינפינג. סין לא התייעצה עם אוקראינה לפני שגיבשה את המסמך, וגורמים אמריקנים מתחו עליו ביקורת, בעיקר בשל היחסים ההולכים ומתהדקים בין רוסיה לסין.

במסמך נכתב כי הקהילה הבינלאומית צריכה "לייצר את התנאים ואת הפלטפורמות" לחידוש המשא ומתן וטענה כי סין תמשיך "למלא תפקיד בונה במובן הזה". עם זאת, הצעדים עצמם לא פורטו.

"יש למנוע הסלמה גרעינית ומשבר גרעיני. סין מתנגדת למחקר, פיתוח ושימשו בנשקי כימי וביולוגי על ידי כל המדינות ללא קשר לנסיבות", נכתב בנייר העמדה. התוכנית לא כיוונה את המלצותיה לצד מסוים, אלא קראה לכל הצדדים "להישאר רציונליים ולשמור על איפוק" ולציית בקפדנות לחוק ההומניטרי הבינלאומי, להימנע מתקיפת אזרחים או מתקנים אזרחיים - ולהגן על נשים, ילדים וקורבנות אחרים של העימות".

חלק מהדברים כוונו ככל הנראה לאוזניים מערביות. המסמך הזהיר נגד "גושים צבאיים מתרחבים", בהתייחסות לנאט"ו, וקרא לכל הצדדים "לא להחריף את המתיחות".

היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ייק סאליבן, פטר את תוכנית השלום הסינית. "התגובה הראשונה שלי היתה שאפשר לעצור בסעיף הראשון, שהוא לכבד את הריבונות של כל המדינות", הוא אמר ל-CNN.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully