וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: "פוטין מתכנן לגייס מיליון חיילים למלחמה באוקראינה"

עודכן לאחרונה: 22.9.2022 / 19:11

מועצת הביטחון של האו"ם דנה בהחלטת הקרמלין לגייס 300 אלף חיילי מילואים ובאיום של רוסיה בנוגע לשימוש בנשק גרעיני. בפגישה השתתפו שרי החוץ של ארצות הברית ורוסיה, לצד החברות האירופיות במועצה. לפחות 1,500 מפגינים המוחים על הגיוס נעצרו ברוסיה

נשיא רוסיה פוטין הכריז על תמיכה במשאלי עם במחוזות בדלנים באוקראינה/צילום: רויטרס

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מתכנן לגייס מיליון אנשים למלחמה באוקראינה, דיווח היום (חמישי) העיתון הרוסי העצמאי "נובאייה גזטה", שפועל מחוץ לרוסיה.

העיתון ציטט גורם בכיר בממשלת פוטין שאמר כי התוכנית האמיתית של הנשיא היא לגייס מיליון אנשים. המקור הוסיף כי פסקה שביעית מסווגת בצו שעליו חתם פוטין לטובת לגיוס מילואים של 300 אלף חיילים, מאפשרת למשרד ההגנה הרוסי לגייס בפועל עד מיליון אנשים. "הנתון תוקן כמה פעמים, ובסופו של דבר, הם התפשרו על מיליון", הוא אמר.

כעשרת אלפים מתנדבים הגיעו היום להתגייס לצבא הרוסי בעקבות ההודעה אתמול של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על גיוס של 300 אלף חיילי מילואים לטובת המלחמה באוקראינה, כך דיווחו סוכנויות ידיעות ברוסיה. על פי הדיווחים, המתנדבים לא המתינו לקבל את מסמכי הגיוס שלהם ומיהרו להתייצב לשירות.

הפגנות סוערות פרצו ברחבי רוסיה במחאה על הגיוס, ועל פי דיווחים כ-1,500 אנשים כבר נעצרו על ידי כוחות הביטחון. במקביל, אלפי רוסים נמלטים בפאניקה ממולדתם לגבולות השכנים. כ-4,000 רוסים הגיעו הבוקר לגבול עם פילנד, דיווחו הרשויות הפיניות. גם מחירם של כרטיסי טיסה מחוץ לרוסיה זינק ואף אזל ליעדים מסוימים.

מעצרים בסנט פטרסבורג, רוסיה במחאה על החלטתתו של פוטין לגיוס חלקי 22 בספטמבר 2022. רויטרס
הפגנות ברוסיה נגד גיוס המילואים/רויטרס

לאור המצב, נפגשה היום מועצת הביטחון של האו"ם כדי לדון במלחמה באוקראינה, בהחלטה של הקרמלין לגייס 300 אלף חיילי מילואים והאיום של רוסיה בנוגע לשימוש בנשק גרעיני. בפגישה השתתפו שרי החוץ של ארצות הברית ורוסיה, לצד חברות האירופיות במועצה.

שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אמר בפגישה כי רוסיה מותקפת שלא בצדק על ידי אוקראינה והמשטר ה"נאצי" שלה, כמו גם על ידי המערב באמצעות סנקציות לא לגיטימות. שרי החוץ של ארצות הברית ובריטניה גינו בתקיפות את רוסיה ואת שר החוץ והבטיחו להמשיך לתמוך במאבקה של אוקראינה להגן על עצמה. אנתוני בלינקן, שר החוץ האמריקני, אמר כי על המדינות במועצה לשלוח לפוטין מסר ברור כי איומין להשתמש בנשק גרעיני חייבים להיפסק.

הפגישה תוכננה מראש כדי להסב את תשומת הלב לאוקראינה במהלך העצרת הכללית של האו"ם, שבה נאספים ראשי 193 מדינות, אמר שגריר צרפת לאו"ם ניקולא דה ריבייר. "אני לא בטוח שתהיה פריצת דרך בפגישה, אך לפחות נשמור על הערוצים פתוחים", הוא אמר ל"ניו יורק טיימס".

עוד בוואלה!

פוטין הכריז על גיוס מילואים אחרי המפלות באוקראינה: יותר מ-1,000 מפגינים ברוסיה נעצרו

לכתבה המלאה
מעצרים בסנט פטרסבורג, רוסיה במחאה על החלטתתו של פוטין לגיוס חלקי 22 בספטמבר 2022. רויטרס
הפגנות ברוסיה נגד גיוס המילואים/רויטרס
מעצר מפגינים במוסקבה נגד גיוס, רוסיה. רויטרס
הפגנות ברוסיה נגד גיוס המילואים/רויטרס

ז'וזף בורל, הנציג העליון לענייני חוץ ומדיניות ביטחון של האיחוד האירופי, אמר אתמול כי הדיון במועצת הביטחון ישקף את האיומים החדשים שמציב נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וההסלמה של המלחמה. לדבריו, האופן שבו צריך להתעמת עם רוסיה לא השתנה, והוא תמיכה באוקראינה וסנקציות בינלאומיות על רוסיה.

"פוטין אמר שהוא מוכן להשתמש בכל סוגי הנשק שברשותו, וכשמישהו אומר 'כל', הוא מתכוון גם לנשק גרעיני בעקיפין", אמר בורל. "זה דבר שהקהילה הבינלאומית לא יכולה לקבל. האו"ם חייב להגיב". מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, וקרים קהאן, התובע הכללי של בית הדין הבינלאומי לצדק, יעדכנו היום את מועצת הביטחון.

לדברי דיפלומטים במועצת הביטחון, אין תוכנית להציג חבילת סנקציות חדשה נגד רוסיה היום. רוסיה היא אחת מחמש החברות הקבועות במועצת הביטחון. יש לה זכות להטיל וטו על החלטות של המועצה.

פוטין הכריז אתמול על גיוס כללי חלקי של כוחות מילואים, בהסלמה דרמטית על רקע המפלות שספג צבאו במלחמה באוקראינה. לפי משרד ההגנה של רוסיה, יגויסו כ-300 אלף חיילים מתוך שני מיליון חיילי מילואים, ההיקף הגדול ביותר מאז מלחמת העולם השנייה. בקייב אמרו כי זאת הוכחה לכך שהמלחמה לא הולכת לפי התכנית של הקרמלין. לפי ארגון זכויות האדם הרוסי OVD-Info, לאחר הכרזתו של פוטין, יותר מ-1,000 בני אדם נעצרו בהפגנות נגד הגיוס שפרצו ברחבי רוסיה.

הנאום היה ניסיון לבסס מחדש את הסמכות של פוטין על מלחמה שיוצאת מכלל שליטה, שחתרה תחת הנהגתו בבית ובזירה הגלובלית. זאת גם דרך להכיר ברוסים שתומכים במלחמה אך מבקרים את הקרמלין על כך שאינו מקדיש מספיק משאבים וכוח אדם.

בנאום טלוויזיוני מוקלט מראש ונדיר שנשא לאומה, אמר פוטין כי הוא רוצה "להגן" על טריטוריות רוסית והאשים את המערב בשאיפה "להשמיד" את המדינה. הוא הזהיר כי מוסקבה תשתמש "בכל האמצעים" העומדים לרשותה, והאשים את המערב - המספק אמצעי לחימה מתקדמים לצבא אוקראינה - ב"סחיטה גרעינית". "אני אומר למערב - יש לנו עוד הרבה כלי נשק, זה לא בלוף", איים פוטין, שהורה גם על הגדלת התקציב לתעשיית הנשק של רוסיה, הנתונה תחת סנקציות מערביות. "אם השלמות הטריטוריאלית של ארצנו תהיה תחת איום, נשתמש בכל האמצעים שיש לנו כדי להגן על עמנו".

לטענת פוטין, תושבי המחוזות במזרח אוקראינה הכבושים על ידי רוסיה לא רוצים לחיות תחת השלטון "הניאו-נאצי" של קייב.

בנאום עוקב, אמר שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו כי 300 אלף המגויסים יהיו כולם בעלי ניסיון צבאי. הוא אמר כי סטודנטים לא ייקראו להילחם וכי חיילי המילואים לא ישלחו "לאזור המבצע המיוחד". עם זאת, מיד לאחר הנאום, אזלו כרטיסי הטיסה צד אחד לטיסות שיוצאות מרוסיה. הנאום עורר חששות בקרב העם כי גברים רוסים בגיל לחימה לא יוכלו לצאת מרוסיה. על פי גוגל טרנדס, נרשמה עלייה בחיפושים לרכישה של כרטיסי טיסה באתר Aviasales הפופולארי ברוסיה. טיסות ישירות ממוסקבה לאיסטנבול ולארמניה, יעדים שאליהם רוסים יכולים להיכנס ללא ויזה, אזלו במהרה. חלק מהמסלולים עם עצירות ביניים, כולל לגיאורגיה, אזלו גם כן. טיסות מוזלות ממוסקבה לדובאי זינקו במחיר פי חמישה מהממוצע החודשי ליותר מ-300 אלף רובל (1 דולר=60.9500 רובל).

מאוחר יותר היום מסר ארגון זכויות האדם הרוסי OVD-Info, כי יותר מ-1,300 בני אדם נעצרו בהפגנות בלפחות 38 ערים ברחבי רוסיה נגד הגיוס, מרביתם במוסקבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully