וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניגריה: מועמד לסנאט נרצח לקראת הבחירות הכלליות בשבת

עודכן לאחרונה: 23.2.2023 / 12:39

ניגריה היא המדינה המאוכלסת ביותר באפריקה והכלכלה הגדולה ביבשת. היא סובלת מהיסטוריה ארוכת שנים של אלימות במהלך בחירות. נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן קרא להליך שקוף ומסודר, ודחק במועמדים ובמפלגות לקבל את התוצאות

מועמד לסנאט בניגריה ממפלגת הלייבור האופוזיציונית נהרג אמש (רביעי) על ידי חמושים בדרום מזרח המדינה, ימים ספורים לפני הבחירות הכלליות לנשיאות ולפרלמנט.

אזרחי ניגריה ילכו לקלפיות בשבת, והרצח במדינת אנוגו קרה שעות לאחר שכל המועמדים חתמו על התחייבות לשמור על בחירות חפות מאלימות. צ'ינוובה נגוו, יו"ר מפלגת הלייבור באנוגו דרום, אמר כי המועמד לסנאט אויבו צ'וקוו נרצח כשהיה בדרכו הביתה מאירוע קמפיין. "הוא נורה ואז הוצת ברכבו עם הנהג ובניו. אנחנו חושים שמדובר בהתנקשות פוליטית משום שהוא היה המועמד המוביל", אמר נגוו.

ניגריה היא המדינה המאוכלסת ביותר באפריקה והכלכלה הגדולה ביבשת. היא סובלת מהיסטוריה ארוכת שנים של אלימות במהלך בחירות. נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן קרא להליך שקוף ומסודר, ודחק במועמדים ובמפלגות לקבל את התוצאות, כשאלה יפורסמו על ידי ועדת הבחירות הלאומית.

המועמדים לנשיאות חתמו על הסכם שלום בבירה אבוג'ה אתמול, בניסיון למנוע אי נחת ושיבושים בתחנות הקלפי ב-25 בפברואר. מטרת ההסכם היא להבטיח שהבחירות ייערכו ב"צורה הוגנת, שקופה, הוגנת, אמינה וכי אווירה שלווה תשרור לפני, במהלך ואחרי הבחירות הכלליות של 2023. בנוסף, יש להבטיח שהאינטרס הלאומי יוצב לפני האינטרסים האישיים והמפלגתיים". נשיא ניגריה מוחמדו בוהארי נכח בעת החתימה על ההסכם.

בווידאו: לאחר ששוחררו הנערים שנחטפו בניגריה פגשו את משפחותיהם/צילום: רויטרס
111 תלמידות בית ספר בניגריה נעדרות לאחר מתקפה של בוקו חראם, 21 בפברואר 2018. רויטרס, רויטרס
תלמידות בית ספר שנחטפו על ידי בוקו חראם/רויטרס, רויטרס

18 מועמדים יתחרו על תפקיד הנשיא בשבת. מתוכם, ארבעה נחשבים מועמדים מובילים. מועמד מפלגת השלטון APC, מושל לאגוס לשעבר בולה טינובו, מתמודד מול עמיתו לשעבר וסגן הנשיא לשעבר אטיקו אבובאקר ממפלגת האופוזיציה PDP. פיטר אובי מהלייבור צץ כמועמד השלישי המוביל. מועמד רביעי, ראביו קוונקוואסו ממפלגת NNPP נתפש ככבשה השחורה של המירוץ.

הליך בחירות תקין ומוצלח יהיה ציון דרך חשוב למדינה האפריקאית שמנסה להתאושש מעשורים של משטר צבאי. מאז החזרה של השלטון הדמוקרטי ב-1999, הבחירות בשבת יהיו הראשונות בניגריה שבהן שום מועמד אינו איש צבא לשעבר. הבחירות יהיו אישרור משמעותי של ההליך הדמוקרטי שעברה שורה של הפיכות צבאיות.

עוד בוואלה!

חמושים על אופנועים טבחו ב-200 איש בצפון-מערב ניגריה

לכתבה המלאה
מנהיג בוקו חראם אבו בכר שכאו. רויטרס
מנהיג בוקו חראם, 2021/רויטרס

מצבה של ניגריה אינו מעודד. בוהארי עלה לשלטון ב-2015, והציפיות שימלא את הבטחות הקמפיין שלו היו גבוהות. הוא הבטיח להילחם בשחיתות, לשפר את המצב הביטחוני באמצעות פגיעה במורדי בוקו חראם, לגוון לחזק את הכלכלה על ידי הפחתת התלות בהכנסות נפט ולהתמקד ביצירת משרות לצעירים. עם זאת, הניגרים סבורים כי הממשל נכשל.

על פי הערכות, יותר מ-2,700 אנשים נהרגו ברבעון האחרון של 2022 על ידי קבוצות טרור, כולל בוקו חראם, עלייה של 16% לעומת הרבעון השלישי. יותר מ-75% מהניגרים חושבים שלא בטוח לחיות במדינה.

שיעור האבטלה במדינה צפוי לזנק ל-37%, על פי מכון המחקר NESG, ושבעה מתוך עשרה ניגרים היו רוצים לעזוב את המדינה אם היתה להם הזדמנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully