וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלבול לקראת השביתה במערכת החינוך: "משגעים לילדים את השכל"

עודכן לאחרונה: 22.2.2023 / 8:25

עיצומי הרשויות המקומיות גוררים קרב גרסאות על פתיחת בתי הספר היסודיים בעקבות היעדר עובדי המנהלה. לפי משרד החינוך הלימודים יקוצרו, הסתדרות המורים הבהירה שבתי הספר כלל לא ייפתחו, אך ההורים הבינו שחלק מהעיריות יפעלו כרגיל. "הפכו את הילדים לכלי ניגוח"

רן ארז מודיע על שביתה, 3 בפברואר 2023/ארגון המורים

מאות אלפי תלמידים וילדים עשויים להישאר בבית ביום חמישי בעקבות שביתה נרחבת במערכת החינוך. התיכונים והגנים לא יפעלו. באשר לבתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים, בתחילה הודיע מנכ"ל משרד החינוך אסף צלאל כי יום הלימודים יסתיים בשעה 11:45, אך מאוחר יותר פרסם הבהרה נוספת שיש להתעלם מהנחייה והנחייה חדשה תצא יותר קרוב למועד השביתה ביום חמישי.

השלטון המקומי הודיע אתמול (שני) על שביתה בניסיון לקדם את דרישותיו מול משרד האוצר. אלה כוללות בין השאר הסכם שכר חדש לסייעות ולמורי התיכונים, השלמת מחסור בכיתות לימוד, הסעות תלמידים וחינוך מיוחד וביטול קרן הארנונה. "השלטון המקומי מאוחד ונחוש", הבהיר יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס לאחר אסיפה של 80 ראשי רשויות בה הוצגו הדרישות. "אחרי חודשים של סחבת וחוסר מוכנות להקשיב אי אפשר לעבור על הנושאים האלה לסדר היום". ראש העיר תל אביב רון חולדאי הוסיף כי ראשי הרשויות צריכים להשתמש בכוחם כדי "לעמוד מול השלטון המרכזי ולהגיד את דברינו".

תלמידים במהלך בחינת בגרות במתמתיקה. אבשלום ששוני, פלאש 90
התיכונים יצטרפו לשביתה/פלאש 90, אבשלום ששוני

בעקבות ההחלטה, הודיע ארגון המורים שיצטרף לשביתה. בתיכונים נערכה שביתה קודמת בתחילת החודש בעקבות חוסר התקדמות במו"מ מול משרד האוצר. היעד שהציב יו"ר הארגון רן ארז הוא שכר של 12 אלף שקלים למורה מתחיל, גבוה ב-3,000 שקלים משכר מורי היסודי וחטיבות הביניים החברים בהסתדרות המורים עליו סוכם בשנה שעברה.

השביתה הנוכחית נערכת בעיצומן של בגרויות החורף. "אנחנו נכנסים לתקופה משוגעת מבחינת בחינות, השביתות פוגעת בהכנה אליהן וברצף הלימודי", אמר איתי קובי, תלמיד כיתה י"א בקריית ים. "זה מכניס ללחץ. אנחנו אמנם נהנים מהחופש, אבל קשה ללמוד ביום כזה. עכשיו ה'מאני טיים' להשקיע בלמידה כדי להצליח ולקבל ציונים סופיים טובים". הוא ציין כי "הדרישות של המורים נכונות, בחלקן לפחות, אבל הן באות על חשבון התלמידים".

גני הילדים לא יפעלו גם הם. "הגננות תגענה לגנים אך לא תקבלנה ילדים, כיון שאסור להן לפתוח את הגנים ללא סייעות", הודיעה הסתדרות המורים. גני החינוך המיוחד יוחרגו מהשביתה ויעבדו כרגיל.

עוד בוואלה!

באיזה מקום היישוב שלכם - וגם התיכון? נחשפה רשימת המוסדות המצטיינים בבגרויות

לכתבה המלאה
איתי קובי, כיתה י״א, נציג מועצת התלמידים והנוער הארצית ויושב ראש מועצת התלמידים והנוער המחוזית - מחוז חיפה. באדיבות המצולמים
"זה מכניס ללחץ". קובי איתי/באדיבות המצולמים

מנכ"ל משרד החינוך כתב הבוקר כי השיבושים יגיעו גם לבתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים, שיסיימו בחמישי מוקדם מהרגיל או יעברו ללמידה מהבית אם המנהל יבחר בכך ויקבל את אישור מנהל המחוז. הסיבה לכך, לפי המכתב שהעביר למנהלי המחוזות במשרד, היא היעדר עובדי ניקיון. משמעות השביתה של מרכז השלטון המקומי היא שעובדי המעטפת - מאבטחים, מנקים, מזכירות ועוד - המועסקים על ידי הרשויות המקומיות לא יגיעו לבתי הספר.

לפי מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד, הם מעוניינים לפתוח את בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים, אולם בהיעדר מאבטחים הם לא יוכלו לעשות זאת. "כדי לא להקשות, היינו מוכנים לספוג גם את זה שאין מזכירות, אב בית, והיינו פותחים את בית הספר עד השעה 12:00", אמרה. "אך מאחר ולא יהיו מאבטחים, לא נוכל לפתוח את בתי הספר בכל הארץ. מלבד החינוך המיוחד, אלא אם יגיעו להסכמות".

כיתה ריקה. דוד כהן, פלאש 90
לא יוכלו להיפתח בשל היעדר מאבטחים. כיתה בבית ספר יסודי/פלאש 90, דוד כהן

חלק מההורים הבינו מהעיריות שהיסודיים יעבדו כרגיל, מאחר שעובדי הניקיון הם חלק מחברת קבלן חיצונית. "אצלנו בגבעתיים, וגם בערים אחרות, הורים שמעו שהיסודי לא יושפע מהשביתה", אמרה סיגל שפיץ טולדנו, יו"ר ועד הגנים בהנהגת ההורים הארצית ואם לארבעה ילדים. אולם מאוחר יותר, בעירייה הבהירו כי לא ישברו שביתה ויחרגו ממה שיסוכם.

היא מוסיפה, "לשלטון המקומי יש אינטרס להראות את הבלאגן. על אף ההזדהות עם הנושאים שביבס העלה, אנחנו מתנגדים לשביתות. הפיכת הילדים לכלי ניגוח בלתי נסבלת. מדברים על ההורים, אם ילכו לעבודה או לא, אבל הנפגעים העיקרים הם הילדים. כל שני וחמישי משגעים להם את השכל".

סיגל שפיץ טולדנו. תמר מלין, מערכת וואלה!
"לא מתאמצים למצוא פתרון". סיגל שפיץ טולדנו/מערכת וואלה!, תמר מלין

"הם לא מתאמצים למצוא פתרון אחר. איפה כל ראשי הערים? שיצאו לרחובות ויעמדו עם הסייעות בהפגנות. מתי ראינו את ביבס עומד עם שלטים מתחת למשרדי האוצר או הממשלה? יושבים מאחורי המקלדת ומחליטים על השבתה", האשימה. "כאימא אני חווה את הכאוס במסגרות מקרוב. להורים שצריכים ללכת לעבודה זה מכניס לחץ כלכלי גדול, עבור חלקם להפסיד יום עבודה זאת מכה קשה. מדינת ישראל מזלזלת בגיל הגן".

בדומה לקובי, היא הבהירה כי בהנהגת ההורים מסכימים עם הדרישות להסכמי שכר חדשים. "מעמד הסייעות ברצפה. גם על זה אנחנו משלמים מחיר - מי שנמצא בחלק מהגנים לא ראוי. אבל אם נדבר עוד חודשיים כנראה שנגלה ששום דבר לא השתנה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully