וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסגל הבכיר יצא למאבק, והסטודנטים מאשימים: "פגיעה בתקופת מבחנים"

עודכן לאחרונה: 25.1.2023 / 6:06

המועצה המתאמת של ארגוני הסגל הורתה להימנע משליחת ציונים ומענה על שאלות שנוגעות למבחנים, בניסיון להפעיל לחץ לקידום הסכם שכר חדש. לצד התמיכה במטרה, סטודנטים מלינים על העיתוי של המהלך: "משתמשים בנו כקלף מיקוח". חלק מהמרצים מתריעים: "יהיה קשה לעמוד בעיצומים"

בווידאו: חוקרים מאוניברסיטת תל אביב הצליחו לייצר בהנדסה גנטית חוט שדרה אנושי לטיפול באנשים משותקים/מערכת וואלה!

הסגל הבכיר באוניברסיטאות פתח אתמול בעיצומים במטרה לקדם הסכם שכר חדש, רגע לפני סוף הסמסטר. העיתוי עורר ביקורת בקרב הסטודנטים, שמספרים כי הם תומכים במאבק - אך מתקשים לקבל את הפגיעה בתקופת המבחנים.

בשלב זה, הורתה המועצה המתאמת של ארגוני הסגל הבכיר באוניברסיטאות להימנע ממענה לשאלות סטודנטים הקשורות במבחנים, לא לשלוח לסטודנטים ציונים על מבחנים ועבודות ולא להעביר למזכירות את הנוסח של בחינות מועד ב'. "כרגע רוב הסטודנטים בעיקר חוששים. רק שמענו על העיצומים ואנחנו לא יודעים כמה רחוק זה יגיע", סיפר מעין גלילי, סטודנט לכלכלה והיסטוריה באוניברסיטה העברית, ופעיל בתא "עומדים ביחד".

קמפוס גבעת רם, האוניברסיטה העברית, ירושלים. ShutterStock
"השכר נשחק משמעותית". קמפוס גבעת רם של האוניברסיטה העברית/ShutterStock

עם זאת, גלילי טוען כי "ברגע שהאוצר החליט לא להעלות יעלה את השכר ידעו שיהיו עיצומים. בטווח הקצר לאוצר יש את האחריות, ובטווח הארוך אנחנו רוצים שיהיו לנו מרצים מרוצים. יש לנו אינטרס משותף איתם. ברור שיש גם כעס מצד חלק מהסטודנטים, אבל זה הכלי שיש למרצים במאבק".

"מצד אחד אני מבינה את הצורך שלהם למחות ולשפר את התנאים שלהם, אבל זה מאוד מעצבן שאנחנו הקלף מיקוח", אמרה סטודנטית נוספת. "אין ספק שאני מודאגת מאיך שתקופת המבחנים תעבור. בקורסים קצת יותר קשים שיש בהם מבחן, זה ממש מפחיד שאולי לא יהיה מועד ב'".

נועה בר און, סטודנטית באוניברסיטת תל אביב, קיבלה את ההודעה בוואטסאפ מנציגי אגודת הסטודנטים. "אנחנו הצד היחיד שנפגע מהעיצומים והתחושה היא שנקלענו לסיטואציה שבכלל לא נוגעת לנו ושאין שום הצדקה לפגוע בנו, במיוחד לא לפני תקופת מבחנים", אמרה. "מעבר לפגיעה הנפשית יש גם פגיעה כלכלית בסטודנטים, שלא יוכלו לקבל מענה מהמרצים שלהם וייאלצו לקחת מורים פרטיים בתשלום. ובמקרה היותר גרוע הם יצטרכו לשלם מכספם על קורס חוזר, כי לא נתנה להם הזדמנות בסיסית לגשת למועד ב' ולשפר ציון".

עוד בוואלה!

בשל מחלוקת על השכר: המרצים ישבשו את הבחינות באוניברסיטאות

לכתבה המלאה
סטודנטים בפתיחת שנת הלימודים האקדמית, אוניברסיטת תל אביב,10 באוקטובר 2021. ראובן קסטרו
יצטרכו לשלם מכספר על קורס חוזר? סטודנטים באוניברסיטת תל אביב/ראובן קסטרו

הסטודנטים אולי הופתעו מההודעה, אבל העיצומים הגיעו לאחר ניסיונות ממושכים להגיע לפתרון הסוגייה. תוקפו של הסכם השכר של הסגל הבכיר הסתיים לפני שלוש שנים. מאז ניסו לקדם שיחות מול ועד ראשי האוניברסיטאות ומשרד האוצר, אולם גם כשנפגשו לא הצליחו להגיע להסכמות. בחודש שעבר הודיעה המועצה המתאמת על סכסוך עבודה בשל "התנהלות בדרך שמנוגדת ליחסי העבודה הקיבוציים רבי השנים במקום העבודה ובחוסר תום לב וגרירת רגליים במשא ומתן".

"לא רק ששכרנו לא עלה - אלא שהוא נשחק משמעותית בשנים האחרונות", הסבירה יו"ר המועצה, פרופ' ענת זעירא. לדבריה, הצעדים "מדודים, זהירים ומדורגים", ועשויים להתגבר בהמשך. "ככל שלא תהיה התקדמות מיידית ומספקת במו"מ עימנו, ניאלץ לנקוט בצעדים ארגוניים נוספים שיחריפו בהדרגה".

כיום, שכר הבסיס ההתחלתי של חברי סגל בכיר מתחילים הוא כ-8,000-9,000 שקלים, ויחד עם תוספות שונות הוא מגיע לכ-14 אלף שקלים ברוטו. זאת, כשהגיל הממוצע לקבלת התקן הוא 45-35. דרישתם הנוכחית היא העלאה רוחבית של 2.5% מהשכר לכל שנה מאז תום ההסכם הקודם.

חברי הסגל הבכיר מבהירים כי לא היו רוצים להקשות על הסטודנטים, וכי זו הדרך היחידה ליצור לחץ שיביא לשינוי. "זו דרכם של עיצומים", אמר אחד מהם. "אם זה לא היה מפריע, אז זה לא היה מזיז לאף אחד. הצעדים מבוקרים, עם פגיעה מינימלית בסטודנטים. רבים מאיתנו לא שמחים שזה קורה בעיתוי הנוכחי, דווקא בגלל המחאות האחרות שצריך להתרכז בהן".

ספק ביישום הצעדים

מעבר לכך, חלק מהסטודנטים והמרצים הביעו ספקות על עצם הוצאתם לפועל של הצעדים הנוכחיים. "יש מרצים שמבחינתם לא מדברים על העיצומים, וסוגרים את הסמסטר כרגיל", אמרה סטודנטית באוניברסיטה גדולה. בחלק מהמוסדות סיפרו סטודנטים כי כלל לא שמעו על השינויים, אם מפאת הזמן הקצר שחלף מאז ההודעה, או מתוך התעלמות של המרצים שלא היו רוצים לבצע אותם.

"יהיה מאוד קשה לבצע שביתה מהסוג הזה. נראה לי שזו יותר הצהרה ממשהו אמיתי", טען חבר סגל בכיר באוניברסיטת תל אביב. "אני מניח שחלק מהסגל יישם, אבל מאוד קשה לא לענות לסטודנטים על שאלות לפני הבחינה. זה מסוג הדברים שאי אפשר באמת לאכוף באופן משמעותי. כנראה שזה מכין את השביתה בתחילת הסמסטר הבא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully