וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בליץ החקיקה בכנסת, ההפגנות בירושלים והשביתה ברחבי הארץ: כל מה שצריך לדעת

עודכן לאחרונה: 13.2.2023 / 8:02

ועדת החוקה צפויה להצביע היום על שני סעיפים מרכזיים ברפורמה המשפטית: שינוי שיטת בחירת השופטים וביטול הסמכות של ביהמ"ש העליון לבטל חוקי יסוד. בתוך כך, החל מ-12:00 תחל הפגנה נגד הרפורמה מחוץ לכנסת, שבה צפויים להשתתף עשרות אלפים. כל הפרטים על היום המתוח

עימות בין ח"כ אפרת רייטן לח"כ שמחה רוטמן בוועדת חוקה, 16 בינואר 2023/ערוץ הכנסת

לאחר דיונים ממושכים, ועדת החוקה בראשות ח"כ שמחה רוטמן צפויה להצביע היום (שני) על שני סעיפים מרכזיים ברפורמה המשפטית - שינוי שיטת בחירת השופטים כך שלממשלה ולקואליציה יהיה רוב בבחירתם, וביטול האפשרות של בית המשפט העליון לדון או לבטל חוקי יסוד. מדובר באישור לקריאה ראשונה, וההערכה היא כי ההצבעות יתקיימו כמתוכנן למרות הצעת הנשיא יצחק הרצוג.

לאחר אישורן, הקואליציה תחליט מתי להביא את ההצעות לאישור מליאת הכנסת בקריאה ראשונה. טרם הוחלט האם זה יובא לאישור במליאה ביום רביעי הקרוב, בשני הבא או יידחה בתקופה מסוימת לטובת ההידברות, כפי שהציע הנשיא הרצוג. אמש דחה שר המשפטים יריב לוין את קריאתו של הרצוג לעצירת החקיקה.

שר המשפטים יריב לוין בדיון ועדת החוקה, חוק ומשפט- הצגת תהליך העבודה של הוועדה בנוגע לחקיקה להסדרת מערכת היחסים שבין הכנסת והממשלה לבין מערכת המשפט, כנסת, 11 בינואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
צפויים להצביע על סעיפים מרכזיים ברפורמה המשפטית. דיון בוועדת החוקה, בינואר/פלאש 90, יונתן זינדל

לפי הצעת החוק, הוועדה בראשות שר המשפטים תמנה תשעה חברים, שהם נשיא בית המשפט העליון, וכן שני שופטים בדימוס שימנה השר, בהסכמת נשיאת בית המשפט העליון. שר המשפטים ושני שרים אחרים שתקבע הממשלה יתווספו לוועדה. בנוסף להם, יתווספו שלושה חברי כנסת, שהם יו"ר ועדת החוקה, ושני חברי כנסת, מסיעות הקואליציה ומסיעות האופוזיציה. הרוב הדרוש לבחירת שופטים לעליון יהיה חמישה חברי ועדה, והמועמדים יופיעו בפני ועדת החוקה לפני ההכרעה של הוועדה לבחירת השופטים.

הפגנה נגד המהפכה המשפטית, קפלן, תל אביב, 11 בפברואר 2023. ניב אהרונסון
הפגנה בתל אביב, ביום שבת/ניב אהרונסון

הצעת החוק השנייה שצפויה לעלות לאישור קובעת חוסר שפיטות לגבי תוקפם של חוקי יסוד. רוטמן הודיע כי בכוונתו בהמשך לדון גם ביחס של בית המשפט העליון לחקיקה רגילה אך הצעה זו לא תובא לאישור בשלב זה.

מי מתכנן לשבות?

במקביל לדיון הוועדה, צפויים עובדים רבים ברחבי הארץ לשבות היום במחאה נגד התוכנית המשפטית שמקדמת הממשלה. בין היתר צפויים לשבות רופאים, עורכי דין, אנשי הייטק, עובדי רשויות מקומיות, בעלי עסקים ועוד. הפגנות ייערכו בשעות הצהריים במוקדים שונים, כשהמחאה המרכזית תחל בשעה 12:00 מול הכנסת בירושלים, אליה יצאו המוחים בשיירות מכוניות שצפויות לגרום לעיכובים בתנועה. קודם לכן, חלק מהם צפויים להגיע לתפילה בכותל ומשם לצאת בצעדה אל הכנסת.

רשויות מקומיות, אוניברסיטאות ומאות חברות עסקים וחברות, בהם משרדי אדריכלות ומשרדי עורכי דין, הודיעו שיאפשרו למי שרוצה להשתתף בשביתה להיעדר מהעבודה. כ-200 חברות הייטק כבר הודיעו שיאפשר לעובדים לשבות. המוחים צפויים לצאת לכנסת ברכבת החל מהשעה 8:30: "זה הזמן להגביר את הלחץ, כבר רואים את האור בקצה המנהרה".

איך להגיע להפגנה בירושלים?

למרות ההערכות להגעתם של עשרות אלפים, ואולי אף כמה מאות אלפים להפגנה בקריית הממשלה היום ב-12 נגד המהפכה המשפטית, סירבה אתמול שרת התחבורה מירי רגב להורות על תגבור קווי האוטובוסים והרכבות, כפי שנעשה למשל בעת לווית הרב קנייבסקי בבני ברק לפני כשנה. אז איך כדאי לעקוף עומסים ולהגיע להפגנה?

רכב פרטי: כביש מספר 1 צפוי לעומסים כבדים והנהגים יתקשו למצוא חנייה בבירה. מי שמעדיף בכל זאת להגיע ברכב פרטי, מומלץ להגיע קרוב לאזור ההפגנה ולהמשיך את הדרך ברגל או בתחבורה ציבורית.

החניון בקריית הלאום יהיה הראשון שיתמלא והגישה אליו צפויה להיחסם. אפשר להשתמש בחניון הציבורי בהר הרצל שבדרום העיר שבו 550 מקומות חנייה ולנסוע 3 תחנות ברכבת הקלה, עד לתחנת החלוץ ומשם לצעוד כקילומטר ברגל. יש מקומות חנייה גם בהר הרצל עצמו וחניון בבית החולים שערי צדק, אליו אפשר להגיע דרך כביש 16 החדש מבלי להתקע בפקקים בכניסה הראשית לעיר.

מהצד השני, אפשר להשתמש בחניון גבעת התחמושת שבצפון העיר, בו יש 600 מקומות, או בחניון פסגת זאב (250 מקומות). שניהם נמצאים על תוואי הקו האדום של הרכבת הקלה, שתביא אתכם לתחנה המרכזית ומשם תוכלו לצעוד כחצי קילומטר ברגל.

אפשר גם להשאיר את הרכב בצומת שואבה, בחניון שליד תחנת דלק פז או בחניון העפר מהצד השני, ולתפוס את אחד מהקווים הרבים המחברים בין הצומת לתחנה המרכזית. אפשר לעשות דבר דומה גם במחלף חמד בכניסה לאבו גוש.

אפשרות נוספת: להשאיר את הרכב בחניון הנתיב המהיר החינמי ליד מחלף שפירים על כביש 1, ולקחת את קו 100 או קו 102 התדיר פחות, אל קריית הממשלה.

רכבת: בכל שעה יש שתי רכבות לירושלים שמתחילות את נסיעתן בתחנת הרצליה, אליה אפשר להגיע ברכבות מכל הארץ. אולם הקו הזה יהיה עמוס במיוחד, ועומסים כבדים צפויים גם בתחנת נבון בבירה, הצמודה לתחנה המרכזית ולבנייני האומה, שגם בשגרה לוקח 10 דקות לצאת מהרציפים התת קרקעיים שלה.

אפשר לחנות באיזור תחנת הרצליה, או לעלות על הרכבת העמוסה בנתב"ג (90 שקלים ליום לחונים בטרמינל 3, 45 שקלים לחונים בחנייה לטווח ארוך).

הרכבת ממודיעין, שהינה קו שונה, עשויה להיות עמוסה פחות. היא יוצאת פעם בשעה, אבל יש שפע של חנייה מול התחנה, ב"ישפרו סנטר" (מרכז עינב), ויש גשר עם מעליות שמחבר אותו לתחנה.

אוטובוסים: קו 480 מסבידור בת"א, ו-405 מתחנה מרכזית בעיר, קו 431 מהתחנה המרכזית בראשון לציון, קו 950 מהשרון, קווים 940 ו-960 מחיפה, ו-470 מבאר שבע מגיעים כולם לתחנה המרכזית בירושלים. אפשר לקחת גם את קו 490 מסבידור או עזריאלי בתל אביב לגבעת מרדכי בבירה, שעובר בכביש 16, וישלח אתכם להליכה של כקילומטר וחצי אל הכנסת.

לירושלמים, משרד התחבורה דיווח לחברות התחבורה הציבורית כי הרחובות קפלן, זוסמן ורופין באזור הכנסת ייחסמו לתנועה משעה 8:30 ועד 20:00 בערב. החסימה תשבש את מסלולים של כמה קווים בעיר: 7 ,9 ,14 ,35 ,66, 430 של אגד, 90 ו-97 של סופרבוס, 100 ו-614 של תנופה, 113,184,194 של קווים ו-121 ,122 ,156 של אגד תעבורה.

ממשרד התחבורה נמסר כי "התחבורה הציבורית תפעל כסדרה. לאור הצפי לחסימת צירים באזור קריית הממשלה בירושלים, משרד התחבורה נערך לביצוע התאמות במסלולי התחבורה הציבורית לפי העדכון שיתקבל מאגף התנועה במשטרה. כמו כן משרד התחבורה יפעל לביצוע התאמות בזמן אמת בשיתוף עם מפעילי התחבורה הציבורית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully