וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוין: "ניסיון להדיח ראש ממשלה - לא שונה מהפיכה באמצעות טנקים"

עודכן לאחרונה: 12.2.2023 / 9:54

המתקפה נגד הדיון בסוגיית הוצאתו לנבצרות של נתניהו נמשכת. שר המשפטים: מדובר ב"חבורה של משפטנים שפועלים לבצע הפיכה שלטונית". לא נאפשר זאת. הבוקר: ועדת החוקה צפויה להתחיל בהצבעות על הרפורמה

בווידאו: לוין מגיב לחיות/צילום: לע"מ

שר המשפטים יריב לוין תקף הבוקר (ראשון) את הדיון סביב שאלת הוצאתו לנבצרות של ראש הממשלה בנימין נתניהו בעקבות עתירה שהוגשה לבג"ץ על ידי התנועה לאיכות השלטון. "ניסיון להדיח ראש ממשלה בניגוד לחוק, תוך רמיסת הבחירה הדמוקרטית, אינו שונה מהפיכה שמתבצעת באמצעות טנקים", כתב לוין. "הכוונה אותה כוונה, והתוצאה אותה תוצאה. לא נאפשר את ניסיון ההפיכה הזה, אשר ממחיש עד כמה נחוצה רפורמה במערכת המשפט. רפורמה שתשיב את הדמוקרטיה ואת האיזונים והבלמים בין רשויות השלטון".

"מדובר בחבורה של משפטנים שאינם מכבדים את תוצאות הבחירות פועלים עכשיו כדי לבצע הפיכה שלטונית ולהוציא את ראש הממשלה נתניהו לנבצרות", הוסיף שר המשפטים. "לא פלא שהשותפים למהלך הזה הם אותם אלה שמובילים את ההתנגדות לרפורמה המשפטית. ארגון השמאל המכונה התנועה לאיכות השלטון, היועצת המשפטית לממשלה ושופטת בית המשפט העליון".

יו"ר התנועה לאיכות השלטון מסר בתגובה לדברי לוין כי "התנועה לאיכות השלטון היא תנועה שפועלת לשמירה על שלטון החוק, משמאל ומימין. ההאשמה המופרכת כאילו מדובר בארגון שמאל לא מחזיקה מים. אני קורא לשר לוין להתנצל על דבריו או לחילופין להוריד את החסינות ונבדוק אם דבריו עומדים במבחן משפטי".

לוין מגיב לחיות- האג'נדה- אותה אג'נדה פוליטית שקוראת להבעיר את הרחובות 12.01.23. ללא, מערכת וואלה!
"לא שונה מהפיכה עם טנקים". שר המשפטים יריב לוין/מערכת וואלה!, ללא

בד בבד, ועדת שרים לענייני חקיקה בראשות לוין צפויה לאשר בצהריים את הצעת חוק פסקת ההתגברות של חבר הכנסת שמחה רוטמן, ולפיה בית המשפט העליון לא יוכל לבטל חוקים אלא בהרכב של כל שופטי העליון ובלבד שכל השופטים הסכימו כי החוק סותר בבירור הוראה ששוריינה בחוק יסוד. לפי הצעת החוק, אם שתי כנסות ברציפות סברו שמדובר בחוק "שיש להעמידו מעל הוראות חוקי יסוד האחרים ולחסנו מביקורת שיפוטית", לא יהיה ניתן לבטל את החוק באופן גורף אלא בהחלטה של רוב חברי כנסת והוא יהיה חסין לחלוטין מפני ביקורת שיפוטית.

היועמ"שית, גלי בהרב מיארה, הודיעה כי יש להתנגד להצעת החוק. בחוות דעת שכתבה המשנה, עו"ד אביטל סומפולינסקי, היא כתבה כי אישור הצעת החוק משמעותה "הסרת הבלמים מהממשלה והכנסת, והפרה קשה של מארג האיזונים והבלמים הכולל בשיטת המשטר הדמוקרטית בישראל. משמעות ההסדר המוצע היא למעשה איון הביקורת השיפוטית החוקתית, ופגיעה בעקרונות דמוקרטיים גרעיניים של הגנה אפקטיבית על זכויות אדם ועקרונות יסוד. הצעת החוק תוביל לביטול אפשרות לעריכת ביקורת שיפוטית חוקתית. תוצאתה היא הסרת הבלמים מהממשלה והכנסת, והפרה קשה של מארג האיזונים והבלמים הכולל בשיטת המשטר הדמוקרטית בישראל".

עוד בוואלה!

הממשלה ממוקדת כל כולה במלחמה במערכת המשפט. גם הטרור לא יעצור אותה

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה, 29 בינואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
"ניסיון הפיכה". ראש הממשלה נתניהו/פלאש 90, יונתן זינדל

אתמול פרסמו ראשי הקואליציה הצהרה בעניין הדיון בבג"ץ, שהורה אתמול ליועמש"ית לנמק מדוע אין להוציא את ראש הממשלה לנבצרות. בהצהרה נאמר: "ראשי מפלגות הקואליציה דוחים בתוקף את הדיון הבלתי לגיטימי בבג"ץ בדבר 'נבצרות' ראש הממשלה. מדובר בניסיון הדחה לא חוקי של ראש ממשלה מכהן, שאינו שונה מהפיכה צבאית".

עוד נאמר בהצהרה: "אין לאף גורם משפטי, כולל לבג"ץ, אפילו שבריר של הסמכה בחוק לפעולה שכזו. רק העם יבחר את ראש הממשלה. ורק העם, באמצעות נציגיו בכנסת, יחליט אם להפסיק את כהונתו. העם ונציגיו לא יקבלו לעולם דיון משפטי על אפשרות של הפיכה. הם לא יקבלו לעולם ביטול משפטי בלתי חוקי של הבחירות ושל ריבונות העם. שליחת יד בדמוקרטיה הישראלית היא מעשה שדגל שחור מתנוסס מעליו גם כשהיא נעשית בכסות של גלימות המשפט".

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה בכנס המשפט הציבורי, חיפה, 12 בינואר 2023. שלומי גבאי
תידרש להתייחס לסוגיית הנבצרות. היועמ"שית גלי בהרב מיארה/שלומי גבאי

ביום שישי שופטת בית המשפט העליון דפנה ברק ארז הורתה למדינה להשיב לעתירת התנועה לאיכות השלטון בשאלת הנבצרות עד החודש הבא. לאחרונה הופצו דיווחים כי בלשכתה של בהרב מיארה נערכו דיונים על הוצאת נתניהו לנבצרות, אך היא הכחישה. לאחר מכן הודיעה כי התקבלה פנייה של ארגון "משמר הדמוקרטיה הישראלית", בעניין הנבצרות. "נתניהו הנאשם בעבירות פליליות חמורות אינו רשאי לפעול לקידום תוכנית חקיקה שמטרתה החלשת המערכת המשפטית", נכתב בפניית הארגון.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מתח ביקורת על החלטת בג"ץ לא לדחות את העתירה. לדבריו, מדובר "בהוכחה הטובה ביותר לנחיצותה של הרפורמה שאנו מובילים. ‏עצם הדיון בסיכול החלטת הבוחר ורצון העם היא מגה פיגוע בדמוקרטיה הישראלית ונקודת שפל נוספת אליו הגיעו שופטי העליון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully