וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלינקן ידון עם נתניהו בדאגות הממשל האמריקני לגבי תוכניתו להחלשת מערכת המשפט

עודכן לאחרונה: 26.1.2023 / 8:32

שר החוץ האמריקני שיגיע לישראל ביום שני ימשיך את השיח בו החל היועץ לביטחון לאומי. "סאליבן הביע בפני רה"מ את החשיבות שאנחנו מייחסים למוסדות דמוקרטיים, להפרדת רשויות, ולמאפיינים שהופכים דמוקרטיות כמו ישראל למדינות משגשגות", אמר לוואלה! בכיר אמריקני

בווידאו: בנימין נתניהו בפגישתו עם היועץ לביטחון לאומי של ארהב גייק סאליבן/תקשורת רוה"מ

שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן שיגיע לישראל ביום שני מתכוון להמשיך את השיחה בה החל היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בנוגע לדאגותיו של ממשל ביידן לגבי התוכנית להחלשת בית המשפט העליון, כך אמרו בכירים אמריקנים שמעורים בנושא.

למה זה חשוב

  • הדאגה של ממשל ביידן לגבי מדיניות הממשלה החדשה בישראל בנושא הפלסטיני, התחלפה בשבועיים האחרונים בדאגה הולכת וגוברת לגבי מהלכי הממשלה נגד מערכת המשפט. בימים האחרונים גברה הביקורת בנושא מצד ראשי ארגונים יהודים ומחוקקים דמוקרטים, בהם גם חלק מתומכיה הגדולים של ישראל בקונגרס.
  • היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן הבהיר לנתניהו בפגישתם ביום חמישי שעבר כי הממשל חושש מההשפעה השלילית שתהיה לתוכניתו המשפטית על המוסדות הדמוקרטיים בישראל, כך לפי בכירים ישראלים ואמריקנים שמעורים בתכני הפגישה.

התמונה הגדולה

  • כאשר סאליבן התכונן לביקורו בירושלים, מהלכי הממשלה הישראלית החדשה בנושא מערכת המשפט לא היו בראש סדר העדיפויות שלו ובכירים רבים בממשל אף סברו כי ארצות הברית לא צריכה להתערב וכי סאליבן כלל לא צריך לעלות את הסוגיה בפני נתניהו.
  • אלא שההסלמה במהלכי הממשלה והמחאה הציבורית המתרחבת נגד תוכניתה להחלשת מערכת נמשפט גרמו לבית הלבן להבין כי ארצות הברית אינה יכולה להמשיך לשבת על הגדר וכי אין מנוס, אלא להעלות את הנושא ישירות מול נתניהו ולהעביר את עמדת הממשל.

עוד בוואלה!

ארה"ב ביקשה מישראל טילי נ"מ ישנים מדגם "הוק" כדי להעביר לאוקראינה

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, בלשכת רה״מ בירושלים. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
בלינקן ונתניהו בפגישתם הקודמת בירושלים/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

במוקד החדשות

  • זמן קצר לפני שסאליבן נחת בישראל פרסם בג"ץ את פסיקתו בנוגע לביטול מינויו של השר אריה דרעי. בכיר אמריקני אמר שכאשר סאליבן הגיע לבית הנשיא ביום רביעי בערב, חלק גדול מהסקירה שקיבל מהנשיא הרצוג עסק בהשלכות של פסיקת בג"ץ בעניין דרעי על המערכת הפוליטית ועל תוכניתו של נתניהו בנושא מערכת המשפט.
  • יום לאחר מכן, כאשר סאליבן הגיע לפגישה עם נתניהו היה זה ראש הממשלה שהעלה מיוזמתו את סוגיית מערכת המשפט. בכירים ישראלים ואמריקנים ציינו כי במשך כמה דקות הסביר נתניהו לסאליבן את עקרונות תוכניתו.
  • בכיר אמריקני אמר כי סאליבן לא הביע דעה על פרטי התוכנית אלא העביר לנתניהו מסר כללי יותר לגבי החשש כי יישום התוכנית יפגע בערכים הדמוקרטיים המשותפים לישראל ולארצות הברית.
  • "סאליבן הביע בפני נתניהו את החשיבות שאנחנו מייחסים למוסדות דמוקרטיים, להפרדת רשויות ולשלטון החוק, ולמאפיינים שהופכים דמוקרטיות כמו ישראל למדינות משגשגות בצורה ייחודית - מאפיינים שמשותפים לישראל ולארצות הברית", אמר לוואלה! בכיר אמריקני.
  • בכירים ישראלים אמרו כי סאליבן אמר לנתניהו כי גם אם זו אינה כוונתו של ראש הממשלה, קידום תוכנית דרמטית כזו רק באמצעות רוב בכנסת וללא שיח עם המתנגדים, עלול להיראות מבחוץ כמהלך לא דמוקרטי.
  • העיתונאי ירון אברהם דיווח בחדשות 12 כי נתניהו אמר לסאליבן שהוא מעוניין להעביר את התוכנית בהסכמה רחבה בכנסת וכי הנוסח הסופי של התוכנית יהיה שונה מהנוסח הנוכחי שלה.

בין השורות

  • מהרגע בו הוצגה תוכנית הממשלה להחלשת מערכת המשפט בפעם הראשונה, משרד החוץ האמריקני נקט כלפיה בגישה שונה מזו של הבית הלבן, ועסק בסוגיה גם בפומבי וגם בשיחות פרטיות עם גורמים בממשלת ישראל.
  • בפומבי, משרד החוץ האמריקני הדגיש את חשיבות השמירה על עצמאות המוסדות הדמוקרטיים בישראל. בשיחות פרטיות, שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן וסגניתו וונדי שרמן, העלו את הנושא בפגישתם בוושינגטון עם השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר כבר לפני שבועיים.
  • בלינקן ושרמן הדגישו בפני דרמר כי הם מודאגים מפרטי תוכניתו של נתניהו בנושא מערכת המשפט וביקשו לקבל הבהרות, כך לפי מקורות שמעורים בתכני הפגישה.
היועץ לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן 7 בדצמבר 2021. רויטרס
כבר הביע דאגה בפני נתניהו. סאליבן/רויטרס

מה הלאה

  • בלינקן יגיע לאזור בסוף השבוע. הוא יתחיל את ביקורו במצרים ומשם ימשיך לישראל, לרשות הפלסטינית ולירדן. זה יהיה ביקורו הראשון של בלינקן בישראל מאז הקמת הממשלה החדשה.
  • בכירים אמריקנים אמרו שבלינקן צפוי להיפגש ביום שני עם ראש הממשלה נתניהו ועם שר החוץ אלי כהן ולהעלות עם שניהם את הדאגות של הממשל לגבי התכנית להחלשת מערכת המשפט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully