וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברזיל: נחשף מתכנן הרצח של העיתונאי הבריטי והמומחה המקומי

עודכן לאחרונה: 24.1.2023 / 10:54

רובנס וייאר קואלו, המכונה "קולומביה" ומואשם בניהול עסק של דיג לא חוקי באזור המבודד באמזונס, הורה על הרצח וסיפק את התחמושת הנדרשת לביצועו. דום פיליפס וברונו פררה נעלמו ב-5 ביוני 2022 במהלך סיור באזור

המשטרה הברזילאית חשפה את מתכנן הרציחות של העיתונאי הבריטי דום פיליפס והמומחה המקומי ברונו פררה באמזונס בשנה שעברה.

רובנס וייאר קואלו, המכונה "קולומביה", נעצר ביולי באישומים לא קשורים - חודש לאחר ששני הגברים נרצחו בעמק ג'ווארי במערב האמזונס. קואלו שוחרר באוקטובר, אך נעצר שוב בדצמבר בגין הפרת תנאי השחרור בערבות. אתמול (שני), מפקד המשטרה הפדרלית של מדינת אמזונס, אמר לכתבים כי החוקרים הגיעו למסקנה שקואלו - המואשם בניהול עסק של דיג לא חוקי באזור המבודד - הורה על הרציחות. "אין לי ספק שקולומביה היה המתכנן", אמר אלכסנדר פונטס במסיבת עיתונאים בבירה מנאוס.

שלושה אנשים נוספים נמצאים כיום במעצר בגין הרציחות ומואשמים בכך שירו בפיליפס ובפררה, שעשו דרכם במורד נהר איטאגוואי ב-5 ביוני 2022. פונטס אמר כי קואלו סיפק לשניים מהם את התחמושת לרצח. הוא גם שילם בעבור עורך הדין של אמרילדו דה קוסטה דה אוליביירה, אחד מהעצורים, הוסיף מפקד המשטרה. דה אוליביירה, הודה ברצח והצביע על המיקום שבו נקברו הגופות. קואלו מכחיש את האישומים.

יערות האמזונס. ShutterStock
יערות האמזונס/ShutterStock
צוות חיפש בברזיל אחר דום פיליפס, עיתונאי בריטי שנעלם באמזונס. טוויטר, אתר רשמי
צוות החיפוש אחר פיליפס ופררה/אתר רשמי, טוויטר
נשיא ברזיל ז'איר בולסונארו בארמון בברזיליה, 19 באוקטובר 2021. רויטרס
ז'איר בולסונארו. נשיא ברזיל לשעבר/רויטרס

פיליפס ופררה נראו בפעם האחרונה בקהילת סאו רפאל, לאחר שליוו סיור שאורגן כדי למנוע פלישות של דייגים לא חוקיים וציידים על אדמת הקהילה.

פיליפס בן ה-57 גר בברזיל במשך יותר מעשור. הוא כתב ב"גרדיאן", "פייננשל טיימס" ו"וושינגטון פוסט", בעיקר על האיומים שעמם מתמודד האזור, כולל חוות בקר שמחריפות את משבר האקלים, דיג לא חוקי שקשור לעולם הפשע המאורגן וכריית זהב לא חוקית שמשתלטת על שטחים של המקומיים. הוא נעלם במהלך תחקיר לספר חדש. ברונו פריירה, בן ה-41, היה מומחה של שבטים מבודדים באמזונס ועבד בסוכנות הממשלתית לענייני ילידים.

שריפות באמזונס בברזיל, 02 באוגוסט 2020. --, רויטרס
שריפות באמזונס/רויטרס, --
חברי שבט שאננווה רוקדים למען עצירת השריפות ביער האמזונס, ברזיל, 1 בספטמבר 2019. רויטרס
אנשי שבט שאננווה רוקדים כדי לעצור את השריפות באמזונס/רויטרס

הרציחות עוררו זעם בינלאומי וחשפו את הנזק שנגרם לסביבה ולקהילות הילידות בברזיל במהלך שלטונו של הנשיא לשעבר ז'איר בולסונארו, מנהיג ימני קיצוני. נשיא ברזיל כיום, לולה דה סילבה שניצח באוקטובר את בולסונארו בבחירות, האשים את הנשיא לשעבר שנמלט לארצות הברית, ברצח עם נגד שבט ינומאמי באמזונס. לדברי בטו מרובו, מנהיג יווארי שהיה מיודד עם פררה, אמר כי למרות הזעם בשל הרציחות, המצב הביטחוני לא השתפר באזור מאז.

אף שהמשטרה האשימה באופן רשמי את קואלו, דמות ידועה לשמצה ומאיימת באזור, יש חשדות כי הרצח של פיליפס ושל פררה היה חלק ממזימה נרחבת יותר באזור המוצף בפשיעה סביבתית וסחר בסמים הקשורים לקרטלים בקולומביה במקסיקו.

האזור העצום שגובל עם פרו, הוא ביתם של 6,300 ילידים מ-20 קבוצות שונות. האזור מאוים על ידי כורים לא חוקיים, ציידים, חוטבי עצים וכנופיות המגדלות קוקה. עמק נהפך למרכז להברחת קוקאין וקנאביס בשנים האחרונות. משלוחי סמים עצומים עוברים בנהר מפרו לברזיל, ומשם לאירופה.

לדברי אליסיו מרובו, נציג ארגון הילידים Univaja שבו עבד פררה, המשטרה אמנם האשימה את קואלו בקשר לכנופיות דיג לא חוקיות בשטח שאמור להיות מוגן, אך שאלות רבות נותרו עדיין פתוחות. "מי מממן את האנשים האלה כדי שיוכלו להמשיך לפשוע? מדוע פוליטיקאים רבים באזור עוזרים לפושעים האלה? מדוע ארגון הפשע הזה עדיין פעיל?" הוא תהה.

ב-2009-2019, יותר מ-300 אנשים נהרגו בברזיל על רקע סכסוכי אדמות ומשאבים באמזונס, על פי יומן רייטס ווץ'. ב-2020, ארגון גלובל וויטנס דרג את ברזיל כמדינה הרביעית המסוכנת ביותר לפעילי סביבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully